خبرگزاری کار ایران

روایت مجابی از تاریخ هنر ایران رونمایی شد

۴۲۶ هنرمند در کتاب «نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» که روز گذشته رونمایی شد، معرفی شدند. این هنرمندان از میان چهره هایی هستند که حداقل ۴ دهه حضور تاثیرگذار در هنر تجسمی داشتند.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب «نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» تالیف جواد مجابی با سخنرانی مهدی حسینی، مرجان تاج الدینی و جواد مجابی عصر روز گذشته ۲۴ خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این کتاب توسط نشر پیکره به مدیریت محمدحسن حامدی منتشر شد. به گفته حامدی حامیان مالی چون گالری ساربان، حراج تهران و امیر موسوی او را در انتشار این کتاب یاری کرده‌اند این کتاب در دو جلد منتشر شده که در این مراسم از آن رونمایی شد.

مجابی معتقد است؛ آنچه نگاشته یک روایت شخصی از تاریخ هنر است و اگر قرار بود یک اثر پژوهشی بسیار دقیق در این زمینه منتشر شود باید توسط یک موسسه خصوصی با ده‌ها محقق آگاه و صرف وقتی بسیار صورت بگیرد.

همچنین مجابی از تالیف جلد سوم این کتاب خبر داد و گفت: در این کتاب به معرفی هنرمندان پس از سال ۵۷ می‌پردازم و امیدوارم حمایتی که این سال ها از هنری مثل سینما شد و مثلا به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کرد و خود را شناساند شامل حال هنرهای تجسمی هم بشود. چون نقاشی ایرانی حرف بسیاری برای گفتن در سطح جهانی دارد.

در کتاب «نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» که ۴۲۶ هنرمند معرفی شده‌اند، در بخش تاریخ نگاری به مباحثی چون از نوگرایی تا نوآوری، سرچشمه نوگرایی، بی‌نال‌های پنج گانه تهران، نسل دوم، گالری‌ها و همسویی فرهنگی، نقاشی در دهه ۶۰، انقلاب و نقاشی نو و..... می پردازد.

کد خبر : ۳۸۰۸۰۲