خبرگزاری کار ایران

توصیه دادستان تهران به صداوسیما و شهرداری:

زمینه تبلیغ فیلم‌ها را فراهم کنید تا فیلم‌سازان سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای نروند/ خبر «24 ساعت لعنتی» کذب است

دادستان عمومی و انقلاب تهران طی نشستی که روز دوشنبه بیست و چهارم خردادماه با سرپرستان دوایر نظارت زندان‌های تهران، و قضات ناظر شعب محکومان زندانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران برگزار کرد، به بررسی مشکلات زندان‌ها پرداخت و توصیه‌هایی نیز ارائه داد.

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی هریک دارای وظایفی هستند که درصورت اجرای مطلوب این تکالیف، زمینه‌ ورود دادستان کاهش خواهد یافت، در ذکر مثال، به نهادهای مالی مانند بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری اشاره کرد و گفت: طبق اعلام رسانه‌ها تعداد زیادی مؤسسه مالی و اعتباری فاقد مجوز وجود دارد؛ برخی مؤسسات مالی در صداوسیما نیز تبلیغ می‌کنند پول مردم را می‌گیرند و پس از آن درب را به روی مردم می‌بندند.

جعفری به تبلیغ مستمر صداوسیما در خصوص  پدیده‌ شاندیز در سال‌های گذشته و اتخاذ تعبیر «شهر رویایی شاندیز» گفت: تبلیغ این شهر رویایی موجب تشکیل پرونده‌های زیادی در مراجع قضایی شد.

مثال‌های دیگری که توسط دادستان تهران ارائه شد، نقش مخرب شـرکت‌های لیزینگ خـودرو و برخی موسسات مالی و تعاونی‌های اعتبار بود.

مطالب مندرج در رسانه‌ها نباید موجب ناامیدی و نگرانی در مردم شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد درج مطالب کذب و خلاف واقع توسط رسانه‌ها و فضای مجازی، در ذکر مثال، به خبری که اخیراً با عنوان «۲۴ ساعت لعنتی» در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار درج شده است، اشاره و تصریح کرد: با پیگیری این دادستانی مشخص شد که خبر مذکور کذب بوده و با اعلام شکایت سازمان زندان‌ها مدیر مسئول این نشریه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

جعفری همچنین با تاکید بر اینکه اخبار و مطالب مندرج در رسانه‌ها نباید ناامیدی و نگرانی را در مردم ایجاد کند، توجه به این ضرورت از سوی رسانه‌ها را مغایر با رسالت آن‌ها دائر بر آگاه‌سازی مردم ندانست و اظهار داشت: امروزه مطالب و تیترهای منفی زیاد دیده می‌شود.

هشدار دادستان به رسانه‌ها

وی بر عزم دادستانی تهران در مقابله با رسانه‌های متخلف از الزامات قانونی تأکید کرد و با اعلام این مطلب که دادستانی در انجام این وظیفه‌ خود با تبعیض اقدام نمی‌کند، گفت: مرتکبان انتشار مطالب خلاف واقع در سایت‌های خبری و مطبوعات را به نحو یکسان مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برخی رسانه‌ها هرچه می‌خواهند می‌نویسند و از جمله با درج تیتر درشت «فقدان ۱۷ پرونده فساد» چنین القا می‌کنند که پرونده‌های فساد اقتصادی در قوه‌ قضائیه مفقود شده است، اما مطلب ذیل تیتر، مربوط به فقدان پرونده‌ها در مجلس شورای اسلامی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه‌ چنین روندی توسط رسانه‌ها را زمینه‌ساز اقدام دادستانی دانست و با اعلام این که اقدام قضایی علیه چنین رسانه‌هایی مغایر آزادی مطبوعات و رسانه‌ها نیست، اظهار کرد:  همان قانونی که به آزادی رسانه‌ها تصریح کرده، اعلام داشته است که تخریب، توهین و هتک حرمت دیگران و نشر اکاذیب جرم است.

تخریب و توهین؛ مرزهای انتقاد و نقد منصفانه

دادستان عمومی و انقلاب تهران مرزهای انتقاد و نقد منصفانه را، تخریب و توهین دانست و با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در جهت ترسیم سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و ایجاد فضای یأس و ناامیدی، از دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی خواست که با انجام تکالیف خود به نحو مطلوب، فرموده‌ی حضرت امام مبنی بر این که «مردم خوبی داریم» را مورد نظر قرار داده و از ظرفیت عظیم مردمی در حل مشکلات بهره‌گیری کنند.

وی خطاب به رسانه‌ها گفت: نباید با انتشار اخبار کذب و خلاف واقع، فضای یأس و ناامیدی در کشور ترسیم شود.

نقش پیشگیرانه‌ دستگاه‌های فرهنگی در پدیده‌ تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز

موضوع دیگری که مورد توجه دادستان تهـران قرار گرفت، تبلیـغ برخی فیلم‌ها و کالاها در شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب و معاند بود.

وی با اعلام اینکه طبق ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای که در قالب رسانه‌ها‌ی ضدانقلاب و معاند فعالیت می‌کنند جرم است، به وظیفه پیشگیرانه‌ی دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما در این راستا تأکید نمود و گفت: از وزارت ارشاد می‌خواهیم در مورد فیلم‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تبلیغ می‌شود، ورود کند و هم‌چنین سازمان صداوسیما و شهرداری زمینه را برای تبلیغات فراهم کند تا فیلم‌سازان برای تبلیغ آثار خود سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نروند.

وی تاکید کرد دادستانی تهران با کسانی که فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب و معاند را تبلیغ نمایند برخورد می‌کند و در صورت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند از اکران اینگونه فیلم‌ها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط جلوگیری خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۰۸۷۸