خبرگزاری کار ایران

هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبی پروین مشخص شد

هیات امنای هفتمین جایزه پروین اعتصامی، ۵ عضو هیات علمی این جایزه ادبی را معرفی کردند که فعالیت این اعضا با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، پس از برگزاری دومین جلسه هیات امنای هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، ۵ عضو هیات علمی اینجایزه شامل قطب‌الدین صادقی، فیروز زنوزی جلالی، مریم جلالی، سودابه امینی و زهرا حیاتی معرفی شدند.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده، کارگردان تئا‌تر و بازیگر سینما و تلویزیون است. او که دکترای هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربون فرانسه گرفته، از سال۱۳۶۴ در دانشگاه تدریس می‌کند. صادقی نوشتن ۵ کتاب، ۸ نمایشنامه و فیلمنامه، سه اثر ترجمه‌ای و بیش از ۶۰ مقاله پژوهشی را در کارنامه دارد. بسیاری از هنرمندان، بازیگران و کارگردانان مطرح کشور از شاگردان قطب‌الدین صادقی محسوب می‌شوند.

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده‌ نامداری است که کارنامه‌ درخشانی در ادبیات داستانی و نقد ادبی دارد. زنوزی، صاحب آثاری چون آیینه و مرداب، خاک و خاکس‌تر، روزی که خورشید سوخت، سیاه بمبک، برج ۱۱۰ و... است که سابقه داوری در جوایز مختلف ادبی همچون جلال‌ آل‌احمد را دارد. او شمار زیادی از نویسندگان نوقلم را در مسیر تولید ادبی و فعالیت در حوزه داستان‌نویسی رهبری و همراهی کرده است.

مریم جلالی، شاعر، منتقد ادبی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه است. این عضو هیات علمی جایزه پروین، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد است. او که سابقه داوری در جوایز و جشنواره‌های متعددی چون دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در کارنامه دارد، فعالیت‌های متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داده است. از مریم جلالی ۱۱ کتاب در حوزه زبان و ادبیات فارسی و ۴ اثر در حوزه ترجمه به چاپ رسیده است. انتخاب او با توجه به اختصاص بخشی به ادبیات کودک و نوجوان در جایزه ادبی پروین و تخصص او در این حوزه صورت گرفته است.

سودابه امینی، شاعر و فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان است. امینی که خود برگزیده‌ چهارمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی در بخش شعر نو است، داوری کنگره شعر دفاع مقدس در سال ۱۳۸۷ و جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در سال ۱۳۸۸ را عهده‌دار بوده است. از جمله فعالیت‌های فرهنگی او می‌توان به دبیری انجمن شعر زنان تهران، سردبیری نشریه‌ «سیمرغ» و «کانون مهربانی» و کار‌شناس مسئول معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد. از سودابه امینی تا به حال کتب متعددی در شعر به چاپ رسیده است که از آن جمله می‌توان به مجموعه شعر زمهریر، در فضای بی‌نشان، سیب حوا، مجموعه شعر قیامت قرمز، پسر اردیبهشت، فصل آهو و کبوتر و سکوت سرمه‌ای اشاره کرد.

زهرا حیاتی، استاد دانشگاه و دارای تحصیلات زبان و ادبیات فارسی است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده و هم‌اکنون عضو هیأت مدیره انجمن علمی نقد ادبی ایران است. عمده فعالیت او در حوزه پژوهش در ادبیات صورت گرفته و حاصل آن، چاپ مقالات پژوهشی متعدد، برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای ادبی، همایش‏‌ها و نشست‏های تخصصی در این حوزه است.

انتخاب داوران، نظارت بر روند علمی و محتوایی جایزه و جزییات برگزاری بخش‌های جنبی و... از وظایف هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی خواهد بود.

کد خبر : ۳۸۱۹۷۳