خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری همایش رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی امروز مطرح شد؛

مهمترین شاخص‌ افزایش درآمد ناخالص ملی؛ سواد رسانه‌ای است

اولین نشست خبری همایش رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی امروز سی و یکم خرداد ماه صبح در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست خبری سیدرضا موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتالی) با اشاره به اینکه همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی اولین همایش با این عنوان در کشور است، بیان کرد: پیش از این همایش سواد رسانه‌ای برگزار شده بود اما همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی بیشتر بر این تاکید دارد که تولیدکنندگان محتوا با تولیدکنندگان در فضای مجازی و تولیدکنندگان خارجی آشنا شوند و آن را قبول کنند.

وی ادامه داد: جمع بسیار نخبه‌ای از عزیزانی که به عنوان خبرگان کشور محسوب می‌شوند در کمیته این همایش حضور دارند و مدیریت آن را دکتر خجسته برعهده دارد. اساتید دانشگاه‌های مختلف و عزیزانی که در این همایش شرکت داشتند در اولین همایش سواد رسانه‌ای شرکت داشتند؛ در این کمیته حضور دارند.

موسویان با اشاره به تفاوت همایش سواد رسانه‌ای و همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، گفت: اولین تفاوت آن که کاملا مشهود است وجود بخش ترویجی – کاربردی این همایش است در واقع این همایش در دو بخش علمی – پژوهشی و ترویجی – کاربردی برگزار می‌شود. بخش علمی – پژوهشی روال عادی خود را دارد زمان در نظر گرفته شده برای دریافت چکیده مقالات 15 تیرماه و دریافت اصل مقالات 15 شهریورماه است. همایش در روز 12 آبانماه و همزمان با روز فرهنگ عمومی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در بخش علمی و پژوهشی هم تفاوت‌هایی وجود دارد محورهای در نظر گرفته شده بسیار کاربردی است. محورهایی که دغدغه‌های مقام معظم رهبری که از نابسامانی فرهنگی صحبت کردند؛ مرتفع کنند و از نخبگان در محورهای بخش علمی پژوهشی خواستیم نگاهشان از سطح علمی پژوهشی به محورهایی که ما پیشنهاد دادیم و بیشتر کاربردی هستند؛ معطوف بدارند. هدف بخش علمی و پژوهشی این است که از سواد انباشته شده در رسانه استفاده کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی با اشاره به بخش ترویجی کاربردی این همایش اظهار کرد: قصد داریم در این بخش تجارب را انتقال دهیم و در این زمینه با نهادهای مختلفی همکاری خواهیم داشت و همچنین به مستندسازی این تجربه‌ها می‌پردازیم کسانی هستند که از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی در حال کسب مجوز هستند از ابتدای این طرح 650 شخصیت حقیقی بودند که قصد اخذ مجوز داشتند. این افراد باید از تجارب دیگران استفاده کنند و با استفاده از این تجارب به خلق و نوآوری بپردازند.

وی ادامه داد: در بخش ترویجی کاربردی که اهمیتش برای ما کمتر از بخش علمی پژوهشی نیست؛ در بخش‌های مختلف ارائه تجربه خواهیم داشت و جوانان می‌توانند از این تجربه‌ها درس بگیرند. در کنار دعوت از چهره‌های شاخص سعی خواهیم کرد با زبان گویا و مستند این تجارب را انتقال دهیم و به صورت مکتوب و با الگو گرفتن از تجارت موفق و مسائل روز آن را در اختیار دوستان قرار دهیم.

موسویان با بیان اینکه در اردیبهشت ماه نشستی در کاشان داشتیم که همه عزیزان در آن نشست مشارکت داشتند، گفت: دراین نشست از افرادی دعوت شد که آموزش دهند که چطور می‌توان ایده‌ها را پردازش کرد کار دیگری که در کنار این همایش انجام می‌شود. توجه به مشاغل دیجیتالی بخشی از این کار با توجه به آنکه در کشورهای توسعه یافته در حال وقوع است انجام می‌شود و پس از بومی کردن آن را در اختیار خواهیم گذاشت.

وی اضافه کرد: افراد تنها با 18 سال سن و بدون داشتن مساله سربازی (اشتغال به تحصیل) می‌توانند مجوز کسب و کار دیجیتال دریافت کنند و همزمان با این مجوز باید بیاموزند چطور کار کنند برای این کار آموزش‌هایی مدنظر قرار گرفته شده که افراد می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند.

موسویان ادامه داد: مجتمع‌ها وظیفه‌ها دارند به این افراد فضا بدهند و اتاق جلساتی را آماده کنند و فکس و تلفن و منشی مشترک برای آنان در نظر بگیرند. پیش از این افراد برای دریافت مجوز حتما باید دارای مکان خاصی بودند اما این را حذف کردیم و فرد می‌تواند در خانه خودش کسب و کار راه بیاندازد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی با اشاره به اینکه همایش ما اهدافی را دنبال می‌کند که با توجه به تکلیفی که مرکز توسعه فناوری دارد، سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی را در جامعه رواج می‌دهد؛ گفت: در اینجا لازم است به رویداد دیگری اشاره کنم و آن بحث برگزاری جشنواره دائمی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی است این جشنواره به دنبال ساماندهی تولیدات در فضای مجازی است اما نه از نوع متعارف آن که وجود دارد. در فضای مجازی امکان ممیزی پیشین وجود ندارد بلکه نظارت‌های پسین آن هم توسط مردم را در نظر گرفتیم. مسئولیت کمیته علمی جشنواره دائمی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی را دکتر آیت اللهی برعهده دارد.

وی افزود: در تیمی که دکتر آیت اللهی سامان دادند تیم دانشگاهی و فعالان فضای مجازی استفاده کردند و قصد داریم با داوری علمی سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهیم. برای انجام زیرساخت این جشنواره کار جشنواره دائمی پویانمایی را آغاز کردیم یک تیم سرشناس از انیمیشن سازان را دعوت کرده و آنها 20 شاخص معرفی کردند که به درخواست ما از تعداد این شاخص‌ها کاسته و به هشت شاخص‌ رسیده است مثلا یکی از شاخص‌ها این است که شما یک انیمیشن را می‌بینید و از یک تا پنج به آن امتیاز می‌دهید برای استفاده از تخیل به این ترتیب ما مردم را در داوری شاخص‌های از پیش تعیین شده دخیل می‌کنیم. این جشنواره هشت سال است که به طور سنتی انجام می‌شود

موسویان با اشاره به تحویل بازار که در کنار دیگر وظایف مرکز انجام می‌شود؛ بیان کرد: این کار با کمک گرفتن از فردی که سال‌هاست در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کند و توسط یک تیم حرفه‌ای انجام خواهد شد این افراد بازار را بررسی می‌کنند و نقاطی را که در آن نیاز به سرمایه‌گذاری است؛ نشان می‌دهند. کار دیگری که همایش در نظر دارد با بخش خصوصی انجام دهد این است که فرد برای تبلیغ خودش اگر هزینه‌ای ندارد؛ برای او تبلیغ شود همچنین جایی داشته باشد که بعد از اخذ مجوز کار خود را در آن انجام دهد. پیش بینی ما این است که این همایش در شهریورما کلید بخورد ما در عید فطر جشنواره پویانمایی را داریم که در حقیقت تست زیرساخت‌ها آماده شده است در شهریورماه نیز نشستی خواهیم داشت که این جشنواره را معرفی کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: در کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین شاخص‌ها برای افزایش درآمد ناخالص ملی؛ افزایش سواد رسانه‌ای است بنابراین ما به گونه‌ای به اقتصاد مقاومتی نیز کمک می‌کنیم.

کد خبر : ۳۸۲۶۹۰