خبرگزاری کار ایران

پرویز تناولی محافظه‌کاری را کنار گذاشت/ جسارتِ رفتن به‌سوی مردم+تصویر

تناولی طی پنجاه سال ثابت کرده که هنر پاپ، هنرِ مردمِ غرب نیست، بلکه هنر مردمان همه جای دنیاست، زبانی است جسور و بی پرده که مرز جغرافیایی ندارد. زبانی است علیه محافظه کاری، قابل فهم برای همگان. زبانی است مردمی و برای مردم.

طرلان رفیعی؛ کیوریتور نمایشگاه «تناولی و 50 سال هنر پاپ» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره این نمایشگاه اظهارکرد: «تناولی و 50 سال هنر پاپ» نمایشگاه انفرادی پرویز تناولی است که در گالری شهریور به دلیل استقبال زیاد مردم تا یازدهم تیرماه ادامه دارد.

او ادامه داد: خوشبختانه در این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه‌هایی که در گالری‌های دیگر برگزار می‌شود؛ غیر از مخاطب خاص یا گالری‌گرد، عامه مردم نیز مخاطب این آثار بودند و با توجه به اینکه مکان گالری در مرکز شهر نیست؛ استقبال از طرف عامه مردم بسیار خوب بود.

این کیوریتور با اشاره به ویژگی‌ بارز این نمایشگاه گفت: پس از نمایشگاه تیت مدرن در لندن که چندی پیش آثار تعدادی از پاپ‌آرتیست‌های مهم دنیا را به نمایش گذاشته بود، در آن‌ نمایشگاه از میان هنرمندان پاپ‌آرت خاورمیانه فقط آثار پرویز تناولی انتخاب شده بود.

رفیعی ادامه داد: با توجه به همین مسئله تصمیم گرفتیم نمایشگاهی از آثار پاپ پرویز تناولی را در معرض نمایش قرار  دهیم. در حقیقت این نمایشگاه یادآوری آثار پاپ پرویز تناولی است که سال‌ها پیش در کنار بخش‌های دیگری از هنر به آن‌ها پرداخته است.

او با اشاره به اینکه در این نمایشگاه مجموعه اثر «هیچ» نیز به نمایش گذاشته شده است،‌ گفت: اولین آیکون از مجموعه معروف «هیچ» پرویز تناولی نیز که یک حجم دیواری است در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

این کیوریتور با بیان اینکه نمایشگاه «تناولی و 50 سال هنر پاپ» ‌شامل دو بخش دیگر نیز است، اظهارکرد: بخش اول با عنوان «مشاهیر عالم» نقاشی روی بوم است که به تازگی شروع شده و قرار است ادامه داشته باشد و در حال حاضر 10 اثر از این مجموعه برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

رفیعی به بخش دیگر مجموعه اشاره کرد و گفت: بخش دیگر مجموعه دو چاپ با نام‌های «ادب» و «خط‌‌نوشت» است که براساس چاپ سیلک اسکرین و رنگ‌گذاری دستی بوده و این مجموعه چاپ‌ها را استودیو «کاو» منتشر کرده‌ که بسیار محدود است.

64

پرویز تناولی در اوائل دهه چهل مجموعه‌هایی را خلق کرد که تاکنون بجز چند تصویر از آنها منتشر نشده است. این مجموعه‌ متفاوت، به شیوه‌ لوح‌های آموزشِ خط در دوران دبستان، سرمشقی را به خطِ خوشِ نستعلیق نوشته و زیر آن، همان سرمشق را نقطه چین آورده است. آنچه این مجموعه را در آن دوران تبدیل به اثری بسیار متفاوت، پیشرو و فراتر از مرزهای معمول آثار هنری می‌کرد، برخورد مفهومی تناولی با بوم نقاشی بود. در این آثار از نقاشی‌-‌خط، فیگور و تصویر خبری نیست. رنگی هم در آن دیده نمی‌شود و آنچه مخاطب می‌بیند همان یک خط نوشته است و نقطه چین‌هایی که تا پایین بوم کشیده شده‌اند.

62

 تناولی در این آثار به‌یاد می‌آورد که در دوران کودکی ما، تمام آنچه من از مدرسه بیاد داریم، نصیحت بود و پند و اندرز که تمیز باشید، مودب باشید و در سخوان باشید، بی‌آنکه طرف مقابل که در جایگاه اندرز دادن بود، وظایف متقابلش را انجام دهد پیراهن‌ها و یونیفرم مدارس را هر روز وارسی می‌کردند که مبادا خاکی و گل‌آلوده باشد، بی‌آنکه شهر و کوچه و برزن را تمیز کنند. بی‌آن‌که بهداشت عمومی در مدارس و سطح شهر از سوی دولت رعایت شود.

67

تناولی طی پنجاه سال ثابت کرده است که هنر پاپ، هنرِ مردمِ غرب نیست، بلکه هنر پاپ، هنر مردمان همه جای  دنیاست، زبانی است جسور و بی پرده که مرز جغرافیایی ندارد. زبانی است علیه محافظه کاری، قابل فهم برای همگان. زبانی است مردمی و برای مردم.

66

نمایشگاه «تناولی و 50 سال هنر پاپ» از 21 اردیبهشت‌ماه در گالری شهریور واقع در الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک 9 تا چهارم تیرماه میزبان علاقه‌مندان به هنر پاپ است.

65

کد خبر : ۳۸۲۹۳۶