خبرگزاری کار ایران

اظهارات جنجالی اسعدیان درباره شمقدری، ایوبی، صداوسیما و خانه سینما

همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران در تازه‌ترین گفتگوی خود ناگفته‌هایی از وضعیت سینما در دولت نهم و دهم را بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسعدیان در این گفتگو که در برنامه ۳۵ و از طریق  سایت فیلم نت (سامانه ویدئو درخواستی) انجام شده است، در پاسخ به سوالی درباره سیاسی کاری خانه سینما می‌گوید: این یک تهمت است و هیچ اثباتی هم برایش وجود ندارد. وقتی ۵ مستندساز را می‌گیرند و خانه سینما برایشان بیانیه می‌دهد آیا این سیاسی است؟ اینکه وزیر علیه ۵ نفر ازهم صنف‌های ما که هنوز محکوم نشده‌اند حرف می‌زند و ما می‌گوییم چرا به آن تهمت می‌زنید آیا سیاسی است؟ ما سیاسی کاری نکردیم بلکه با کارهای آقای شمقدری ما وارد جنگ سیاسی شدیم و این جنگ‌ها خود من را از فیلمسازی دور کرد.

اسعدیان ادامه داد: بعضی دوستان روزشمار تاریخ خانه سینما را نوشته‌اند و دوستانی که تیشه دست گرفتند و ریشه خانه سینما را زدند فکر نکنند چون حافظه تاریخی نداریم مسایلی فراموش می‌شود. وقتی انحلال خانه سینما اعلام شد، گروه ۸+۱ یک بیانیه داد و آقای وزیر نگران شد و یکی از این آقایان چند نفر را برد پیش وزیر و گفت چرا نگرانی؟ سینماگران این‌ها هستند و حامی شما هستند؟ جالب اینکه از دفتر وزیر به ما زنگ زدند و اطلاع دادند که این‌ها آمدند.

کارگردان یک روز بخصوص افزود: من قسم‌های آقای شمقدری و سجادپور را باور ندارم چون اینقدر حرف‌های متناقض و کذب از آن‌ها شنیدیم که حرف‌های آن‌ها سندیتی ندارد. در جنگ خانه سینما کسانی نقض اساسنامه خانه سینما را اطلاع دادند و پیگیر شدند و حتی پیش نمایندگان مجلس رفتند که از نویسندگان این اساسنامه بودند و آن زمان این نقاط ضعف از نظرشان نقاط مترقی اساسنامه بود.

 وی با اشاره به اینکه خانه سینما نیاز به اصلاحاتی دارد، افزود: خودمان هم تناقض خانه سینما را می‌دانیم و نمی‌دانیم سندیکا هستیم یا صنف هستیم و نمی‌دانیم در وزارت ارشاد باشیم یا وزارت کار اما این معنی‌اش این نیست که خانه سینما جای بی‌هویتی است. خانه سینما خانه اهالی سینماست. هیئت مدیره خانه سینما در بسیاری از موارد دارند منفعل عمل می‌کنند. اینکه کارگردان و تهیه کننده در هیئت مدیره نیست یک نقص است چون تنها کسانی که کلان سینما برایشان مهم است کارگردانان و تهیه کنندگان هستند. برای بقیه شاید مهم باشد اما مسئله اصلیشان نیست. به نظرم نبود کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها بزرگ‌ترین لطمه را به هیئت مدیره می‌زند.

 وی با انتقاد از رفتار تلویزیون با فیلمهای در حال اکران و همچنین مشکلاتی که برای فیلم‌هایی همچون عادت نمی‌کنیم پیش آمد، گفت: نگاهی که می‌گوید شما نباید در شبکه جم تبلیغ کنید و امروز جلوی آن را می‌گیرد، باید بداند که من می‌توانم با اینستاگرام هر چقدر می‌خواهم تبلیغ کنم. ما دیگر دربند تبلیغات تلویزیونی نیستیم و تلویزیون نمی‌تواند پایش را روی گلوی سینما بگذارد و بگوید به هیچ سمتی نرو.

 وی ادامه داد: ممکن است موقت فیلمی را از اکران برداردید؟ سال بعد چه می‌کنید؟ دو سال بعد چه می‌کنید؟ دیگر نمی‌توان با قوانین دوران سینمای نگاتیو سینما را مدیریت کرد. ما نمی‌توانیم حسرت سینمای دهه شصت را بخوریم. اینکه می‌شود با پروانه ساخت و پروانه نمایش سینما را کنترل کرد تصور اشتباهی است.

کارگردان طلا و مس با اشاره به بحث‌هایی که درباره حذف پروانه ساخت می‌شود، گفت: مخالف اصلی برداشتن پروانه ساخت تهیه کننده‌ها هستند. پروانه ساخت یک تضمین است که برو فیلمت را بساز و اکران کن. با وجود پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها را از پرده پایین می‌کشند حال کدام تهیه کننده حاضر است بدون پروانه ساخت در این شرایط فیلم بسازد.

 وی با اشاره به دوران ایوبی و عملکرد دولت یازدهم در سینما گفت: در دوره مدیریت آقای ایوبی همدلی‌ها بیشتر شده اما اتفاق خاصی هم نیفتاده و همه انرژی صرف‌‌‌ همان مناقشات شد و آقای ایوبی در اختلافات دنبال این بود یک امتیاز به این بدهد و یک امتیاز به دیگری. آقای ایوبی گفتند گوشم به فرکانس‌ها بلند آشنایی ندارد اما بعدا دیدیم گوششان به این صدا‌ها آشنایی دارد و این صدا‌ها تاثیرگذار شدند.

وی ادامه داد: یک نوع آشفتگی در اجرا می‌بینم که باعث بسیاری از مشکلات شده. در شورای پروانه ساخت به دلایلی با صدور پروانه ساخت فیلمی مخالفت شد و فیلمساز رفت پیش آقای ایوبی و اقای ایوبی به ما گفتند پروانه ساخت ایشان را بدهید و ما گفتیم تا حکم حکومتی ندهید این کار را نمی‌کنیم و این فیلم که برایش حکم حکومتی دادند امروز غیرقابل نمایش است.

 وی با اشاره به رفتار حوزه هنری در دولت دهم با فیلم‌ها درباره پشت پرده تحریم فیلم‌ها توسط حوزه هنری گفت: در زمان تحریم فیلم‌ها تحلیل ما در کانون این بود که وزارت ارشاد بازی قشنگی را با ما شروع کرده. تحلیل ما این بود که آقای شمقدری می‌خواهد ما را با نهادهایی مثل حوزه هنری که تکلیفشان با ما روشن نیست؛ رودررو کنند تا پشت ما خالی بشود و بتوانند راحت ما را بکوبند. در ماجرای تحریم فیلم‌ها ما تند‌ترین برخورد‌ها را با آقای مومنی و حمزه‌زاده در جلسات می‌کردیم و حتی در بیانیه‌ها به حوزه حمله کردیم اما فکر کردیم پشت این اتفاقات بازی دیگری جریان دارد.

 وی ادامه داد: تهیه کننده یکی از شش فیلم تحریم شده می‌گفت ارشاد او را خواست و گفت دنبال اکران نباش ما پروانه‌ات را دادیم اما پروانه نداری و این تهیه‌کننده همچنان اعتراضش به حوزه بود که چرا فیلم را نشان نمی‌دهد. ما پشت این یک بازی می‌دیدیم. تهیه کننده دیگری صبر می‌کرد فیلمش در سینما آزادی اکران شود بعد از اکران ناگهان پرچمی را بلند می‌کرد که دیگر به سینما آزادی فیلم ندهید. ما تلاشمان را برای حل مشکل کردیم اما به عنوان کانون نمی‌خواستیم وارد بازی آقای شمقدری بشویم.

اسعدیان افزود: در یکی از جلسات با مدیران حوزه؛ منوچهر محمدی گفت من دیگر با شما کار نمی‌کنم. شما دارید حیثیت ما را می‌برید. ناگهان آقای خاموشی یک نامه گذاشت جلوی ما و گفت امضا را نگاه نکنید ولی ببینید مخالفانتان چه چیزی‌های درباره‌تان نوشته‌اند. بعد می‌گویند ما پنبه فیلم‌های همکارنمان را زده‌ایم. من در مخالفت با فیلم هیچ همکاری در هیچ شرایطی صحبت نمی‌کنم.

اسعدیان درباره رفتار برنامه هفت با وی و مشکلاتی که بعد پیش آمد، گفت: کاری که بهروز افخمی با تیکه تیکه کردن حرف‌های من در برنامه آقای مدقق در برنامه هفت کرد اصلا خوب نبود. برنامه هفت دارد ریشه سینمای ایران می‌زند. وقتی آنتن زنده را اختصاص می‌دهید به یک نفر تا امیال شخصی‌اش را اجرا کند این خیانت به سینمای ایران است. اکثر منتقدان را مردم نمی‌شناسند. اما مسعود فراستی را همه می‌شناسند. چرا؟ به خاطر همین فحاشی‌ها. فراستی کاملا در رسیدن به هدفش موفق بوده.

 وی ادامه داد: آقای بهروز افخمی سینمای تو با دولت شروع شد و همه ماجراهای شما با فارابی و ماجراهای فیلم فرزند صبح را می‌دانند. شما فیلمی مثل گاوخونی هم ساخته‌ای که هیچ کسی نرفت در سینما ببینید. بعد می‌گویی بخش خصوص و مخاطب عام؟

رئیس شورای صینفی نمایش در پاسخ به سخنان علیرضا رئیسیان گفت: اینکه شهرداری از ساخت طلا و مس حمایت و از چهل سالگی ایشان حمایت نکرد مسئولش من و منوچهر محمدی و کانون نیستیم. در برکناری آقای ریسیان کار درستی کردیم و ترس را کنار گذاشتیم و این کار را کردیم. اما اشتباه کردیم که این را مطبوعاتی کردیم. هر چند ما بعدا تبعات برکناری ایشان را دادیم.

 وی ادامه داد: در مجمع عمومی آقای ریسیان مسایل را به توطئه از طرف آقای منوچهر محمدی ربط می‌داد. آقای محمدی شکایت کرد و در شورای صیانت آقای رییسیان از یشان عذرخواهی کرد و نامه شورای صیانت درباره این جلسه موجود است.

اسعدیان افزود: آقای رییسیان سال‌ها نماینده کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت بود و خیلی کار کرده بود. به دلایلی لازم شد عوض بشود و آقای محمدرضا هنرمند جایشان را گرفتند. از روزی که محمدرضا هنرمند به شورا رفت هر هفته در جلسات کانون وقتی هنرمند می‌آمد گزارش جلسات را می‌داد، آقای ریسیان یک ایراد از او می‌گرفت و اینکه ما بودیم چکار می‌کردیم. حتی آقای هنرمند چند بار به خاطر این برخورد‌ها خواست استعفا بدهد.

وی ادامه داد: سال ۸۸ هم من جایزه گرفتم هم آقای ریسیان. من رفتم جایزه‌ام را گرفتم آقای ریسیان نیامد. اما پسرش آمد رفت بالا گفت از طرف پدر ازتون تشکر می‌کنم و پدر مریض‌اند نیامدند. این به معنی جایزه نگرفتن نیست. کسی که نمی‌رود بگیرد پسرش را هم نمی‌فرستد بگیرد.

کد خبر : ۳۸۳۹۲۲