خبرگزاری کار ایران

یک کاریکاتوریست در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمدرفیع‌ضیایی:

ضیایی با مسائل اجتماعی آشنا بود

اسماعیل عباسی با بیان اینکه هیچ‌گاه تصویری از عصبانیت مرحوم ضیایی در ذهن ندارم، گفت: یاد و خاطره مرحوم او به دلیل میراث ماندگار و خصوصیات و ویژ‌گی‌های انسانی که داشت همیشه در ذهن مردم پایدار خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشیع محمدرفیع ضیایی محقق و کاریکاتوریست صبح امروز (شنبه ۵ تیرماه) با حضور مجید ملانوروزی، کامبیز درمبخش، هادی حیدری، بزرگمهر حسین‌پور، داوود شهیدی، اسماعیل عباسی و جمعی از دوستان و خانواده این هنرمند در خانه هنرمندان برگزار شد.

درابتدای این مراسم هادی حیدری، کاریکاتوریست آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرده و سپس داوود شهیدی، کاریکاتوریست با  اشاره به ایام شهادت امیرالمومنین (ع) و تقارن درگذشت این هنرمند با این‌ شب‌ها اظهار کرد: محمدرفیع ضیایی شخصیت بارز فرهنگی، هنرمندی خلاق و کاریکاتوریست با قدرت و محقق علمی در زمینه کاریکاتور بود.

او با اشاره به آغاز آشنایی‌اش با مرحوم ضیایی ادامه داد: ضیایی در همایش‌ها دوسالانه‌ها که بر حضور اندیشه تاکید داشت بسیار موثر بود. به عنوان یک محقق، طلبه‌وار اجزای تاریخ و ارتباط کاریکاتور و رسانه را با دقت علمی و با حوصله جمع‌آوری می‌کرد و از کنار هم گذاشتن این دستاورد‌ها، مطالبی تهیه می‌کرد که زمینه‌ساز و بستر ساز فرهنگی بود.

این کاریکاتوریست تصریح کرد: از نظرگاه همه کاریکاتور لبخند بر لب می‌آورد اما کاریکاتور و طنز نوشتاری جنبه بسیار گسترده فکری و فلسفی نیز است و در این زمینه گسترده نقش ضیایی به عنوان محقق بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

شهیدی با بیان اینکه ضیایی بسیار بر همایش‌ها تاکید داشت، گفت: او معتقد بود همایش‌ها زمینه فکری و فرهنگی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم مجموعه گسترده و متنوع هنرمندان با استعداد کاریکاتور را در آن زمینه قرار دهیم که از طریق این بستر فرهنگی بتوانند با تاریخ ایران و جهان ارتباط دقیق و منطقی برقرار کنند و ما امروز مدیون این هنرمند فقید هستیم.

او افزود: معلم‌ بودن، او نه تنها محقق و معلم بود بلکه نقش بارزی در نشریات طنز داشته و باعث شکل‌گیری طنز‌نامه گل‌آقا شده و فصل‌نامه‌هایی در این زمینه بوده تا بتواند جنبه‌های تئوری هنر و فلسفه هنر را در زمینه کاریکاتور و طنز نوشتاری روشن‌تر کند.

اسماعیل عباسی، کاریکاتوریست درباره زنده‌یاد ضیایی با بیان اینکه مرگ سراغ همه می‌آید، ‌ اما نام بهتر بماند ز ما، اظهار کرد: بعد از درگذشت یک انسان میراث معنوی و خصوصیات اخلاقی است که او را ماندگار می‌کند.

او با اشاره به اینکه ضیایی هنرمند خودساخته‌ای بود و بدون اینکه در دانشگاهی تحصیلات آکادمیک در این زمینه داشته باشد کار کاریکاتور انجام می‌داد، گفت: ضیایی هم در حوزه کاریکاتور و هم در حوزه پژوهش و تاریخ‌نگاری کاریکاتور قدم‌های بسیار موثری برداشته بود.

این کاریکاتوریست به دوران کاری‌اش با زنده‌یاد ضیایی اشاره کرد و گفت: حاصل تحقیقات او با عنوان پرونده کاریکاتور در دسترس است که اثر بسیار ارزشمندی است و در حوزه کاریکاتور بخصوص در دورانی که در موسسه گل‌آقا بودند. ضیایی در یکی از جلسات ایده‌یابی گل‌آقا بیش از ۱۸ طرح ارائه کرده بود که این نشان از ذهن خلاق و آشنا به مسائل روز و اجتماعی این هنرمند بود.

عباسی افزود: مرحوم ضیایی با آقای بنی‌اقبال مشغول ساخت یک انیماتور بودند که متاسفانه عمرشان کفاف این را نداد تا این پروژه را به پایان برسانند و امیدوارم حاصل این کار هم در آینده منتشر شود.

او با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم ضیایی گفت: او انسان بسیار پایبند به اخلاق بود و در یک نگاه فردی انسان‌دوست به معنای واقعی کلمه بود هیچ‌گاه تصویری از عصبانیت او در ذهن ندارم و بردباری و حسن اخلاق زبانزد همه دوستان است.

این کاریکاتوریست با بیان اینکه مرحوم ضیایی بسیار اهل خانواده بود گفت: از دیگر خصوصیات او این بود که بسیار خانواده دوست بود و این ویژگی را بار‌ها در او دیده می‌شد. مرحوم ضیایی همیشه می‌گفت پنجشنبه‌ها من تمام وقت در اختیار خانواده هستم و می‌گفت ما تمام هفته را از خانواده دریغ می‌کنیم پس پنجشنبه‌ها باید در اختیار خانواده باشیم.

او در پایان گفت: یاد و خاطره مرحوم محمد رفیع ضیایی به دلیل میراث ماندگار و خصوصیات و ویژ‌گی‌های انسانی که داشت همیشه در ذهن مردم پایدار خواهد ماند.

در پایان این مراسم هادی صدیقی عضو شورای اسلامی شهرستان اِوَز از توابع استان فارس، زادگاه مرحوم ضیایی متنی را از طرف شورای اسلامی این شهر درباره این هنرمند قرائت کرد.

مراسم یادبود محمدرفیع ضیایی کاریکاتوریست یکشنبه (۶ تیرماه) در مسجد احمدیه نارمک از ساعت ۱۸ تا : ۳۰: ۱۹برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۸۴۱۸۶