خبرگزاری کار ایران

در جدیدترین اثر نمایشی حمید امجد؛

ورود بازیگران جدید به نمایش «سه خواهر و دیگران»

جمشید جهان‌زاده، رامین سیار دشتی و علیرضا ناصحی در «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد به ایفای نقش می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن نمایش «سه خواهر و دیگران» را حمید امجد به نگارش درآورده است و در آن به غیر از اشاره به رخداد‌ها و شخصیت‌هایی واقعی از زندگی شخصی آنتون چخوف، رخداد‌ها و شخصیت‌هایی از چند اثر او همچون «باغ آلبالو» و «سه خواهر» نیز در کنار پاره‌هایی از موقعیت و رخدادهای «شاه لیر» شکسپیر حضور دارند.

جمشید جهان‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به نقش خود در نمایش «سه خواهر و دیگران» اشاره کرد و گفت: نقش «لوپاخین» را در تئا‌تر سه خواهر و دیگران بازی می‌کنم که در نمایشنامه سه خواهر چخوف حضور ندارد و در واقع از نمایشنامه باغ آلبالو چخوف وارد نمایشنامه سه خواهر و دیگران که آقای امجد به نگارش در آورده‌اند، وارد شده است. لوپاخین انسان اهل عمل، بساز و بفروش و متکی به خود است، با یک گذشته سخت که درصدد جبران این گذشته است.

جهان‌زاده که پیش از این تجربه همکاری با امجد را داشته است، درباره همکاری مجددی که با او دارد، گفت: اولین بار حدود پانزده سال پیش در تئا‌تر «پستوخانه» با امجد همکاری کرده بودم و وقتی صحبت از همکاری مجدد شد، با افتخار این کار را قبول کردم. امجد در کارش بسیار جدی، پی‌گیر و نکته سنج است. جزییات برای او بسیار اهمیت دارد، به آن چیزی که مدنظرش است اصرار می‌ورزد و برای عملکردش دلایل محکمی دارد.

علیرضا ناصحی نیز که در این نمایش نقش ستوان «یوسیف ویساریونوویچ سولِنی» را بازی می‌کند، گفت: سولِنی یکی از خواستگاران خواهر کوچک‌تر است؛ شوخ طبع است و برایش مهم است که مدام مزه پرانی کند.

ناصحی درباره همکاری با امجد تصریح کرد: این تجربه، بسیار دقیق و زیباست. بعد از مدت‌ها احساس می‌کنم طعم تئا‌تر واقعی را دارم می‌چشم. همه‌چیز دقیق و حساب شده است، متن بسیار محکم است و فقط باید خودت را به کارگردان بسپاری.

رامین سیاردشتی در سه خواهر و دیگران نقش «بارُن» دیگر خواستگار دختر کوچک خانواده را دارد. او درباره نقشش به ایلنا گفت: بارن یک افسر است که عاشق ایرینا دختر کوچک ژنرال است، ولی این عشق به سرانجام نمی‌رسد.

سیاردشتی خاطرنشان کرد: بعد از پانزده سالی که در تئا‌تر کار می‌کنم اولین باری است که امکان همکاری با کارگردانی از نسل پیش از خودم را دارم. من با کارگردان‌های جوان زیادی مثل همایون غنی‌زاده و رضا ثروتی کار کرده‌ام که همکاری‌های خوبی بود. امجد کاربلد است، تسلط کاملی بر ظرایفی که در متن برای نقش در نظر گرفته شده است، دارد و با ظرافت بازیگر را به سوی آن هدایت می‌کند. او می‌تواند آنچه در ذهن خودش و رویداد متن است را کاملا روی صحنه منتقل کند.

پیش از این بازی افشین هاشمی، بهنوش بختیاری، معصومه رحمانی، ریحانه سلامت و مارال آتشی در این تئا‌تر قطعی شده بود.

متن این نمایش را حمید امجد به نگارش درآورده است و در آن به غیر از اشاره به رخداد‌ها و شخصیت‌هایی واقعی از زندگی شخصی آنتون چخوف، رخداد‌ها و شخصیت‌هایی از چند اثر او همچون «باغ آلبالو» و «سه خواهر» نیز در کنار پاره‌هایی از موقعیت و رخدادهای «شاه لیر» شکسپیر حضور دارند. در این نمایش ردپای گرایش حمید امجد به شناخت و تجربه نمایش‌های سنتی ایرانی و تاریخ ایران نیز جستنی است.

نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» سال ۹۴ از سوی انتشارات نیلا به چاپ رسیده است.

از دیگر عواملی که حضور آن‌ها در این تئا‌تر قطعی شده است می‌توان به امیر اثباتی (طراح صحنه و لباس)، نشاط پورفراهانی و جواد اسفندیاری (دستیاران کارگردان)، رضا مرتضوی (آهنگساز) و آیدا اورنگ (مشاور رسانه‌ای و مدیر تبلیغات) اشاره کرد.

حمید امجد پیش از این در عرصه کارگردانی تئا‌تر آثار موفقی همچون «نیلوفر آبی»، «پستوخانه»، «شب سیزدهم»، «زائر» و «بی‌شیر و شکر» را به صحنه برده است.

وی جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردان را از هفدهمین جشنواره تئا‌تر فجر و همچنین جایزه بهترین نمایشنامه دوازدهمین جشنواره تئا‌تر آیینی و سنتی را برای نمایش «زائر» دریافت کرده است. اجراهای قبلی او اغلب رکورد آمار تماشاگران در هر تالار تئا‌تر را جابه‌جا می‌کرد و «شب سیزدهم» او هنوز از پرفروش‌ترین اجراهای تاریخ تئا‌تر ایران محسوب می‌شود.

نمایش «سه خواهر و دیگران» اواخر تیرماه روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۸۴۵۵۲