خبرگزاری کار ایران

یادداشت افشین علا به مناسبت روز قلم؛

سیاسیون به اعتبار صاحبان قلم نیازمندند تا به قدرت خود مشروعیت بدهند

افشین علا در یادداشتی به مناسبت روز ملی قلم نوشت: می‌توان به شکوفایی عرصه‌های گوناگون در دولت اصلاحات و نیز خاطره‌های تلخ دولت سابق اشاره کرد که یکی به زیور فرهنگ آراسته بود و دیگری به ضدیت با صاحبان خرد و دانش و هنر همت گماشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل یادداشت افشین علا (شاعر، نویسنده و فعال اجتماعی-سیاسی) به مناسبت چهاردهم تیر و روز ملی قلم که در اختیار این خبرگزاری قرار داده شده؛ بدین شرح است.

روز قلم غالبا بهانه‌ای است برای یادآوری منزلت اهالی فرهنگ و ادب و هنر که بار امانت سنگینی را به دوش می‌کشند. اما فراموش نکنیم که تنها شاعران و نویسندگان و دانشمندان نیستند که با جوهر قلم خود ارج و قدر می‌یابند. در ساحت‌های دیگر نیز این ودیعه گرانبها به صاحبان سریر و عنوان، اعتبار و آبرو می‌بخشد یا بالعکس عدم تعلق آنان به قلم و دانش و فرهنگ، ارج و قدر حقیقی را از آنان سلب می‌کند.

سیاست یکی از‌‌ همان ساحت‌های خطیر است که اشراف اهالی آن بر جوهر قلم و دانایی و فررانگی می‌تواند اعتباری زایل نشدنی را به صاحبان مناصب و مصادر آن اعطا کند. در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم که هرگاه سیاست به زیور فرهنگ و دانش آراسته شد، نشانه‌های کمال و مانایی در عرصه قدرت سیاسی نیز پدیدار گشت. و بالعکس هرگاه که اهالی سیاست از میان بی‌دانشان و بی‌هنران پا به عرصه قدرت نهادند، یا با ناکامی از صحنه محو شدند یا صرفا به مدد زور و سرکوب و دیکتاتوری توانستند چند صباحی بر اریکه قدرت تکیه زنند. و بدیهی است نه توانستند نام خوشی از خود به یادگار بگذارند، نه در قلب و وجدان مردمان اقلیم خویش ماندگار شوند.

تا دنیا دنیاست، جهان به حماسه بی‌همتای حکیم ابوالقاسم فردوسی در خلق شاهنامه خواهد بالید. این در حالی است که از سلطان محمود‌ها یا هرگز نامی بر زبان نخواهد آمد یا یادی به نکویی نخواهد شد. پس جوهر قلم سخنوران و خردمندان است که به اصحاب قدرت اعتبار می‌بخشد نه جاه و جلال و حشمت دروغینی که با گذر زمان محو و نابود خواهد شد. از طرفی به فرموده شیخ اجل هنرمند هرجا رود قدر بیند و در صدر نشیند. پس ذات هنر و قلم از مواهب اهل سیاست مستغنی است. در عوض این سیاسیونند که به اعتبار و غنا و اثرگذاری سخن صاحبان قلم نیازمندند تا به قامت قدرت سیاسی خود جامه مشروعیت بپوشانند.

خوشبختانه انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران نیز از‌‌ همان ابتدا با دانش و فرهنگ و دیانت درآمیخته شد و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز پیش و بیش از فرمانروا بودن، فقیهی بزرگ و حکیم و عارفی روشن ضمیر بود. صف اول یاران و حواریون او را نیز بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای و... تشکیل دادند که همگی قبل از ورود به عرصه سیاست به جوهر قلم و خرد آراسته بودند. در طول تاریخ پرفراز و نشیب دولت‌های شکل گرفته در نظام اسلامی نیز شاهد بودیم که با میزان دوری یا نزدیکی روسای جمهور و دولتمردان به ساحت فکر و قلم و فرهنگ، ناکامی یا توفیق آنان رقم خورده است.

در ذکر مثال این دو حالت بی‌شک می‌توان به شکوفایی عرصه‌های گوناگون در دولت اصلاحات و نیز خاطره‌های تلخ دولت سابق اشاره کرد که یکی به زیور فرهنگ آراسته بود و دیگری به ضدیت با صاحبان خرد و دانش و هنر همت گماشت. خوشبختانه دولت کنونی ازجمله دولت‌هایی است که آهنگ بازگشت به دوران شکوفایی آیین و هنر و فرهنگ دارد و به افق‌های وسیع‌تری در عرصه‌های گوناگون می‌اندیشد.

هرچند که مشکلات و موانع بر سر راه او بسیار است و برای رسیدن به وضع مطلوب و دلخواه اهل فضل و قلم باید صبر و حوصله فراوان داشته باشد. در پایان ضمن تبریک روز قلم به همه اهالی قلم باردیگر بر ضرورت بهره‌گیری مسوولان و متصدیان امور سیاسی از ظرفیت وسیع صاحبان قلم و اندیشه و هنر تاکید می‌کنم.

کد خبر : ۳۸۷۰۳۶