خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری:

هیچ پاسداشتی برای اهالی قلم شیرین‌تر از خوانده شدن آثارشان نیست

رییس کتابخانه ملی به مناسبت روز قلم پیامی صادر و در آن اعلام کرد که چهاردهم تیر ماه هر سال روز پاسداشت اندیشه، تفکر و آزادی است چرا که قلم و روز قلم بدون آزادی و آزاداندیشی و بدون تفکر معنایی پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، متن پیام سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت روز قلم به شرح زیر است: 

 «در تفکر ایرانی اسلامی ما قلم از سه منظر حائز اهمیت است. نخست بعد دینی و نگاه مقدسی است که به آن وجود دارد. خداوند در قرآن کریم به قلم و آنچه که می‌نویسد سوگند یاد کرده است. از این منظر قلم نه به معنای یک ابزار، بلکه به مثابه یک مفهوم مقدس از جایگاه والایی برخوردار است.

قلم در دیدگاه دینی ما معرفت زا و فضیلت پرور است و اهل قلم در فضای معرفتی زیست می‌کنند. بعد دیگر ارزش قلم از منظر علمی و نقش دانش افزایی آن است. ثبت و ضبط علوم و فنون و انعکاس دانش بشری و تجارب تاریخی از طریق قلم انجام می‌پذیرد.

در امتداد همین نگاه، می‌توان به بعد میراثی قلم هم پرداخت چرا که انتقال تجارب پیشینیان به نسل‌های آینده و نیز داشته‌ها و سرمایه‌های عظیم ما و همینطور منابع غنی خطی و دانشی محصول و نتیجه قلم است. 

اصحاب قلم در پیمودن این مسیر پرفضیلت و انجام رسالت ذاتی خود با تنگنا‌ها و مشقاتی مواجه هستند. کتاب که تبلور اندیشه صاحب قلمان است، در سال‌های اخیر دوران مهجوری خود را طی می‌کند، از یک سو اشتیاق به خواندن در جامعه ایرانی کمتر شده و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی، ناشران را تحت فشار و مضیقه گذاشته است و شمارگان تاسف آور کتاب‌ها‌ برغم تلاش‌های فراوان و مثبت صورت گرفته گواهی می‌دهد که وضعیت اهل قلم مطلوب و بسامان نیست. 

روز قلم، روز پاسداشت نویسندگان است و‌ای کاش هر روز و هر ساعت، با بهبود آمار سرانه مطالعه کتاب و بسترسازی مناسب و گسترده برای کتابخوان شدن مردم ایران، اهل قلم در همه فصول و روزهای سال پاس داشته می‌شدند، چرا که هیچ پاسداشتی برای اهالی قلم بهتر و شیرین‌تر از خوانده شدن آثارشان نیست.

اهل قلم به معنای واقعی کلمه نیاز به یک عزم ملی برای ارج نهادن به کتاب و قلم، و به خواندن کتاب دارد و امیدوارم که درگرامیداشت این روز، سنگ بنای این «عزم ملی» در حوزه فرهنگ با مشارکت همه جانبه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی گذاشته شود تا سال آینده با امید بیشتر از قلم، اهل قلم و روز قلم سخن بگوییم.»

کد خبر : ۳۸۷۳۶۴