خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

دولت با جدیت حمایت از حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان را دنبال می‌کند

مراسم گرامیداشت روز قلم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد و اهالی قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: قلم زبان دوم انسان است و هویت و قلمرو آن بسیار گسترده‌تر از آن است که در بیان بگنجد.

او ادامه داد: شناخت و معرفت و آرامش در گرو افکار او از رهگذر جوهر قلم است. قلم به دلیل رسالتش مقدس است و نویسنده وظیفه‌مند است از قلم خویش مراقبت کند و حد اعتدال را رعایت کند. البته این بدان معنی نیست که حقایق ناگفته بماند، نویسنده متعهد هرگز تن به تخریب و تکذیب دیگران نمی‌دهد. اگر قلم نویسنده شکسته شود و زبان مردان و زنان حقیقت‌خواه در کام بماند شرافت و فضیلت رخت بربسته و رذیلت رشد می‌کند.

جنتی همچنین گفت: اگر قلم به دست نااهلان افتد می‌تواند نسلی را به انحراف و سقوط بکشد و اگر به دست اهلش بیفتد ارتقا و تعالی ملتی را رقم می‌زند.

وی به کاهش کمی آثار در سه ماهه اول سال جاری اشاره کرد و در قیاس با سال گذشته آن را با کاهش 13 درصدی همراه دانست.

 وزیر ارشاد با بیان اینکه حقوق اهل قلم مهم است و پیگیری آن را در دولت یازدهم با جدیت همراه شده؛ افزود: دولت با جدیت مسئله حمایت از حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان را دنبال می‌کند. بدین منظور لایحه‌ای در دولت فراهم و تقدیم مجلس شد که امیدواریم در این دوره مجلس به تصویب برسد که البته در آن لایحه نشر الکترونیک هم دیده شده است تا از این طریق در مرحله اول از حقوق ناشران در داخل حفاظت کنیم و با پیوستن به کنوانسیون برن و پاریس بتوانیم از آثار در خارج هم صیانت کنیم.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در این مراسم خطاب به وزیر ارشاد گفت: اهل قلم را بستایید و هر قانونی که می‌تواند نشر را بگستراند ارجح قرار دهید.

وی با اشاره به کتاب سال جمهوری اسلامی آثار را به لحاظ کیفیت بدون مشکل دانست و افزود: آمار نشان از اندکی افزونی دارد اما به لحاظ کیفیت و تحقیق محققانه آثار تامل برانگیز است. یکسال کتاب‌ها را بررسی کردیم، اگر نگویم تحقیقا، تقریبا نزدیک صد در صد هیچگونه زاویه‌ای را لحاظ نکردیم و تنها به عنوان کتاب بررسی شده است.

مهدوی‌راد با مخاطب قرار دادن وزیر ارشاد وضع نشر را صراحتا خوب ندانست؛ گفت:  نیازمند پژوهش‌های میدانی هستیم.

وی نشر الکترونیک را معضل این روزها دانست و گفت: نشر الکترونیک و فروش آن می‌تواند قاعده‌مند شود. چرا که این روزها در حال ضربه‌زدن به نشر است. در حالی که جان یک فرد برای خلق یک اثر فاخر در می‌آید تا اثر گردآوری شود و تحویل ناشر گردد و روی صحنه آید، اما شاهدیم هنوز منتشر نشده نسخه الکترونیکی آن ارائه می‌شود.

 مهدوی راد توضیح داد:  نیروی انسانی(محقق)، ابزار تحقیقات و فضای آرام و بی‌دغدغه و سالم باید مهیا شود. نویسنده و محقق کم نداریم بلکه ابزار کم داریم و مشکل اینجاست.

در این مراسم از شایستگان تقدیر سی و دومین و سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد.

کد خبر : ۳۸۷۳۹۲