خبرگزاری کار ایران

دز بالای شاعرانگی در لیست پرفروش‌های تیرماه/حکومت نظامی در بازار کتاب

رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند و رمان «یک شلیک» نوشته لی چایلد از سری کتاب‌های مجموعه جک ریچر نوبرانه‌های لیست پرفروش‌ها در دومین هفته تیرماه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در لیست آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌ها و شهر کتاب‌های تهران از ۱۲ تیر‌ماه تا ۱۶ تیرماه، و با شروع دهه دوم تابستان هنوز هم تعدادی از کتاب‌های جدید و تازه از تنور درآمدهٔ زمستان ۹۴ و بهار ۹۵ دیده می‌شوند. با این وجود کتابفروشی‌ها چشم‌به‌راه رسیدن آثار جدید و تازه چاپ هستند تا نوبرانه‌های تابستانی خوش رنگ‌ولعابی را روی پیشخوان‌ها و ویترین‌هایشان بچینند.

بر اساس این گزارش، حتی تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش پاییز و زمستان سال گذشته همچون «بی‌شعوری» خاویر کرمنت و رمان «ملت عشق» الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی با شروع تابستان ۹۵ هم آنقدری خواهان دارند که مجدد نامشان در لیست پرفروش‌ها نوشته شود و بین آثار پرخواننده در روزهای میانی تیرماه جایی برای خود دست‌وپا کنند.

رمان «کافه چرا» نوشته جان استراکی که معنای زندگی و مکانی برای یافتن چراهای موجود در ذهن آدمی را در قالب داستان روایت می‌کند و در کمتر از پنج ماه، با سه ترجمه متفاوت، منتشر شد نیز داستان نسبتا قدیمی است که این هفته مجدد به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرد.

البته ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند و رمان «یک شلیک» نوشته لی چایلد از سری کتاب‌های مجموعه جک ریچر با ترجمه محمد‌ عباس آبادی که در سال ۲۰۰۵ منتشر و در سال ۲۰۱۲ نیز فیلمی سینمایی بر اساس آن، با بازی تام کروز ساخته شد و به فروش ۲۱۸ میلیون دلاری رسید، نوبرانه‌های لیست پرفروش‌ها هستند که در سومین هفته تیرماه پرفروش شدند.

همچنین روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق»، رمان «آس و پاس در پاریس و لندن» جرج اورول که پیش‌تر با نام «آس و پاس‌ها» توسط اکبر تبریزی ترجمه شده بود و این بار با ترجمه بهمن دارالشفایی به بازار کتاب آمده است، «پشت سرت را نگاه کن» نوشته سی‌بل هاگ که عنوان‌های متعددی از جمله پرفروش‌ترین رمان با موضوع زنان، دومین رمان پرفروش آمازون، پرفروش‌ترین رمان روان‌شناسی و پرفروش‌ترین رمان ژانر وحشت را از آن خود کرده است، داستان تازه‌چاپ و تازه وارد به لیست پرفروش‌‌ها با شروع تابستان هستند که این هفته هم جای خود را در لیست پرفروش‌ها دارند.

علاوه بر این‌ها شاهکار خاویر ماریاس اسپانیایی که به خاطر آنجایزهٔ معتبر «دابلین ایمپک» را کسب کرد و شگفتی انبوهی از خوانند‌گان را همراه داشت، یا‌‌ همان «قلبی به این سپیدی» با ترجمه مهسا ملک‌مرزبان، رمان «زبان گل‌ها» نوشته ونسان دیفن‌باخ که تا کنون به ۴۰ زبان ترجمه شده است و دو روایت موازی از یک عشق و یک سرقت ادبی که مارتین زو‌تر سوئیسی با نام «لی‌لا، لی‌لا‌ «خلق کرده و توسط مهشید می‌رمعزی به فارسی برگردانده شده نیز داستان‌های تازه انتشار دیگری هستند که در هفته سوم تیرماه پرفروش شده‌اند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را نیز دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و خود رمان «من پیش از تو» در کنار مجموعه ۱۱ داستان از نویسندگانی مثل مانند توبیاس ولف، ریچارد براتیگان، جان آپدایک، می‌روسلاو پنکوف، فرانک کانری، الیکس اُلین، جان گاردنر و بابی که به انتخاب امیرمهدی حقیقت منتشر شده‌اند با نام «خریدن لنین» هم داستان‌های خارجی تقریبا تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ هستند که چند هفته‌ متوالی است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌هاداشته‌ و دارند.

علاوه بر این‌ها رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب، «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دههٔ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده، داستان «هزارتوی خواب و هراس» از عتیق رحیمی و رمان «سوفیا پتروونا» از لیدیا چوکوفسکایا که چند وقتی است با ترجمهٔ خشایار دیهیمی روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته نیز برای چندمین هفته متوالی در لیست پرفروش‌ها ثبت می‌شوند و گویا می‌توانند تا مدت‌ها نیز در لیست کتاب‌های داستانی پر فروش باقی بمانند.

تازه‌ترین اثر منتشر شده از محمود دولت‌آبادی که شامل شش داستانِ کوتاه با نام‌های «مولی و شازده»، «اسم نیست»، «یک شبِ دیگر»، «امیلیانو حسن»، «چوب خشکِ بلوط» و «اتفاقی نمی‌افتد» که اکثرا در دو یا سه سالِ اخیر نوشته‌ شده‌اند و داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پروندهٔ عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» هم همچنان ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های دهه ابتدایی تیرماه نمایندگی می‌کنند.

البته اولین رمان مهدی افشارنیک با نام «گود» که رشته حوادث و اتفاقاتی از از ۱۵ خرداد ۴۲ و حتی قبل از آن‌ را تا به امروز مرور می‌کند و شخصیت‌های داستانی متوعی از دختران چریک، پسران مدافع خرمشهر، مردان سنتی بازار تهران گرفته تا زنانی که تیمسارهای زمان شاه را به بازی می‌گیرند را شامل می‌شود، نیز برای چندمین هفته متوالی در لیست پرفروش‌‌ها دیده می‌شود.

همچنین مجموعه داستان‌های «بی‌باد-بی‌ پارو» از فریبا وفی که در ۱۲ داستان کوتاه روایت‌هایی از زنان رو به زوال را مطرح می‌کند، «راهنما یادت نرود» شیدا حیدری با ۱۳ داستان تکان دهندهٔ مملو از خشونت جنس زنانه و مادرانه که با لحنی خونسرد عنصر غافلگیری در آن‌ها تکرار می‌شود و «هیولای خانگی» از فرشته احمدی که در ۸ داستان کوتاه؛ روایت‌هایی از سوالات فلسفی درباره اختبار انسان را مطرح می‌کند به همراه سه رمان «خون مردگی» نوشته‌ الهام فلاح درباره‌ آثار و تبعات جنگ تحمیلی و «سهم من» و «پدر آن دیگری» از پرینوش صنیعی نیز آثاز نویسندگان زن ایرانی در لیست پرفروش‌های این هفته هستد.

در کنار این‌ها «دیر آمدی ما شام را خوردیم» رسول یونان که در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم پرفروش شده بود و مجموعه شعر‌های «جوانی‌ها» و «نیست خیر» از بیژن الهی هم اثر پرطرفدار ایرانی در بخش شعر بوده‌اند. البته تازه‌ترین مجموعه شعر ترجمه شده از لطیف هلمت شاعر کرد عراقی با نام «گورستان گل‌ها» که به تازگی با ترجمه مختار شکری‌پور منتشر شده، نیز شعر جهانی پرخوانندهٔ این روزهای تیرماه بوده است.

کتاب‌های «فهم برشت» ازجمله آثار مشهور وال‌تر بنیامین، فیلسوف و اندیشمند مطرح آلمانی با ترجمه مشترکی از حسین نمکین و دیگران، نمایشنامه «الکترا» نوشته اوریپید که در سال ۴۱۳ پیش از میلاد روی صحنه رفته و به تازگی با همت غلامرضا شهبازی و توسط نشر بیدگل منتشر شده، نمایشنامه «مامورهای اعدام» از مارتین مک‌دونا هم آثار نمایشی خارجی پرخواننده در آغاز دهه دوم تیرماه هستند.

 «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفتهٔ دوم تیرماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌ است.

 «طنز و طنزینه هدایت» اثر همایون کاتوزیان که سبک طنز مورد استفاده صادق هدایت در داستان‌های «علویه خانم»، «حاجی آقا»، «توپ مرواری» و «نامه‌های هدایت به شهید نورائی» را بررسی کرده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزهٔ ادبیات در دومین هفته تیرماه است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، ثالث، ماهی و آموت بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش هفته دوم تیرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 حکومت نظامی خوسه دونوسو/ عبدالله کوثری نشر نی 30000 روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی
2 یک شلیک لی چایلد/ محمد عباس آبادی کتابسرای تندیس 30000 از سری کتاب‌های مجموعه جک ریچر
3 تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق لنا اندرشون/ سعید مقدم مرکز 12500 داستان یک عشق مخرب که روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد.
4 آس و پاس در پاریس و لندن جرج اورول/ بهمن دارالشفایی ماهی 17000 اولین کتابی است که از اورول منتشر شد
5 لی‌لا، لی‌لا‌ مارتین زوتر/ مهشید میرمعزی آموت 21500 دو روایت موازی از یک عشق و یک سرقت ادبی
6 کوگیتو: زنان اندیشه ترجمه مجبوبه مهاجر فرهنگ جاوید 10000 یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی
7 پشت سرت را نگاه کن سی‌بل هاگ/ آرتمیس مسعودی آموت 22500 پرفروش‌ترین رمان با موضوع زنان و دومین رمان پرفروش آمازون
8 دیر آمدی ما شام را خوردیم رسول یونان نیماژ 8000 مجموعه شعر
9 گورستان گل‌ها لطیف هلمت/ مختار شکری‌پور ثالث 12000 گزیده‌ای از شعرهای لطیف هلمت، شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار کرد عراقی
10 طنز و طنزینه هدایت همایون کاتوزیان پردیس دانش 20000 بررسی سبک طنز مورد استفاده صادق هدایت

 

کد خبر : ۳۸۷۵۸۱