خبرگزاری کار ایران

فرهنگنامهٔ مشاهیر ایران در آستانهٔ تعطیلی و توقّف!

فرهنگنامهٔ مشاهیر ایران زمین که از شش سال قبل توسط فرزاد جمشیدی و گروه همکار وی تالیف و آماده انتشار شده بود به علت مسایل و مشکلات مالی در آستانهٔ تعطیلی و توقف قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، حجه الاسلام صابری قمی (رییس بخش رسانه‌ای این فرهنگنامه) با اعلام این خبر افزود: این اثر بی‌نظیر ملی که به واسطهٔ عظمت و ارزش خود شهرت بین المللی نیز پیدا کرده، به خاطر مشکلات مالی و هزینه‌های روزافزون چاپ و نشر متاسفانه در یک قدمی توقف قرار گرفته و بیم این می‌رود که این گنجینهٔ بزرگ فرهنگ و هنر ایران عزیز مورد توقف قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ نامهٔ مشاهیر ایران با تلاش یک گروه ۴۰۰ نفره از زبده‌ترین پژوهشگران و نویسندگان کشور و در مدت زمان شش سال با مجاهدهٔ شبانه روزی فراهم آمده، افزود: دکتر جمشیدی به عنوان صاحب این اثر تا کنون از هیچ مرجع دولتی برای هزینه‌های تحقیق، تالیف و تدوین این فرهنگنامه کمک نخواسته و تمامی هزینه‌های آنرا نیز شخصا «متقبل شده و اعتقاد دارد این فرهنگ نامهٔ ۲۰ مجلدی، نمونه باهر و آشکاری از عشق به ایران و مردمان آن است.

وی افزود: هزینهٔ تمام شدهٔ این فرهنگنامه در این مدت این شش سال با هیچکدام از پروژه‌های ملی و دولتی قابل مقایسه نیست و ما درصدد هستیم از طریق خیرین و نیکوکاران ارجمند، بخش پایانی این فرهنگنامهٔ بزرگ ملی را به پایان برده و انشاء الله آنرا برای چاپ و انتشار آماده کنیم.

صابری قمی گفت: سال گذشته و در مدت زمان بسیار کوتاهی از زمان انتشار اخبار این فرهنگنامه، تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی و حتی برخی از سرمایه داران مطرح کشور در زمینهٔ اتمام مراحل پایانی این فرهنگنامه با دکتر جمشیدی (صاحب این اثر بزرگ ملی) وارد مذاکره شدند اما از‌‌ همان ابتدا معلوم شد که قصد آن‌ها به جای تعاون و مشارکت در این اقدام مهم فرهنگی و ملی صرفا تصاحب این گنجینه است در حالیکه فرهنگ نامهٔ جامع مشاهیر ایران متعلق به همهٔ ایران و دوستداران میهن عزیز ماست.

مسئول بخش رسانه‌ای فرهنگ نامهٔ مشاهیر ایران در پایان افزود: بنا بود در پایان تیرماه سالجاری بازدیدی توسط برخی مقامات از این فرهنگنامه صورت پذیرد که متاسفانه به خاطر همین مشکلات مالی، دیدار مذکور نیز با ابهام مواجه شده مگر اینکه در همین روزهای اندک بتوانیم با مدد خیرین و نیکخواهان و فرهنگ دوستان میهنمان قدمی برای این اثر بزرگ ملی برداریم.

فرهنگنامهٔ جامع مشاهیر ایران که طی شش سال توسط فرزاد جمشیدی و گروه پژوهشی وی تالیف شده، به روایت ۱۰۰۰ سال حضور چهرهٔ تابناک ملی کشورمان در عرصهٔ تاریخ و تمدن ایران زمین می‌پردازد و طبق تایید کار‌شناسان از همهٔ چهرگان ملی (نظیر سیاستمداران، ادیبان، هنرمندان، هنرپیشگان، نقاشان و طراحان بزرگ کشور، پزشکان، ورزشکاران، موسیقیدانان، معماران، نظامیان، شهدا و نام آوران ملی، چهره‌های ماندگار کشور، قاریان، مادحین و..... بالاخره خیرین و نیکوکاران و معلمین بر‌تر ایران) در این فرهنگنامه یاد شده است.

گفته می‌شود برای تحقیقات این فرهنگنامه، بیش از ۷۰۰۰ سفر داخلی و قریب ۱۱۰۰۰ مصاحبه صورت پذیرفته است. همچنین برای حفظ وجوه اسنادی این اثر و رعایت ابعاد مرجع بودن آن بالغ بر ۲۴ میلیون فایل صوتی، تصویری، عکس، شناسنامه و اسناد سجلّی، کُتُب و دستنوشته‌های خطّی مورد مداقه و استفاده قرار گرفته است.

فرهنگ نامهٔ جامع مشاهیر ایران در ۲۰ مجلّد و مجموع ۳۲هزار صفحه با چاپ نفیس و در قطع رحلی (قّرآنی) مراحل پایانی چاپ و انتشار را سپری می‌کرد که متاسفانه به واسطه مشکلات ناشی از هزینه‌های مالی، در آستانه توقف و تعطیلی قرار گرفته است.

کد خبر : ۳۸۸۲۷۰