خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک مطرح شد؛

دستور وزیر برای پایان دادن به حاشیه‌های ارکسترها/ اجرای یک سمفونی برای احیای دریاچه ارومیه

کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)» شنبه ۲۶ تیر ماه در تالار وحدت تهران با نوازندگی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و رهبری ایوان الیو برگزار می‌شود . نشست خبری این کنسرت صبح امروز ( دوشنبه 21 تیر)‌ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای این نشست گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حمایت ویژه‌ی معاونت هنری وزارت ارشاد و حجت الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی؛ یکی از طرح‌های ارزشمند استاد سعید شریفیان درباره‌ دریاچه ارومیه با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به شکل یک کنسرت ویژه برگزار می‌شود.

اجرای یک سمفونی برای یادآوری ارزش دریاچه ارومیه

او ادامه داد: وحدت اقوام ایرانی اطراف دریاچه ارومیه و گوشزد دوباره به احیا کردن دریاچه ارومیه از جمله اهداف مهم ما در اجرای این کنسرت موسیقایی است. به اعتقاد من اجرای این سمفونی ارزشمند فرصت مجددی است که به دریاچه ارومیه و اتفاقات آن نگاه بیشتر و بهتری داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین در این نشست در پاسخ به خبرنگاران درباره‌ی وضعیت ارکستر ملی و سمفونیک گفت: تالار وحدت جزو مجموعه‌های بسیار ارزشمند و مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شما خبرنگاران مطمئن باشید هم در دوره گذشته و هم در دوره فعلی جهتگیری اصلی ما اینگونه است که از بهترین آثار در این مکان استفاده شود چراکه ما برای پول و درآمدزایی کار انجام نمی‌دهیم و معتقدیم اجرای هر اثری جایگاهش در تالار نیست.

او ادامه داد: با توجه به حضور پرتعداد گروه‌ها و برنامه‌های مختلف فشار زیادی برای برنامه‌ریزی در بنیاد فرهنگی هنری رودکی وجود دارد ولی ما دوست داریم در بهترین شرایط میزبان آثاری باشیم که درجه یک هستند. از این رو اطمینان داشته باشید که تلاش می‌کنیم کارهایی در این بنیاد به مخاطبان ارائه شود که حرف‌هایی برای گفتن دارند کمااینکه استفاده از ظرفیت هنرمندان فعال در استان‌ها نیز از دیگر برنامه‌های ما در بنیاد فرهنگی هنری رودکی است.

تلاش مدیرعامل بنیاد رودکی برای حل مشکلات حقوقی نوازندگان ارکسترها

با اشاره به حواشی ارکسترهای دولتی عنوان کرد: در گذشته درباره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران حواشی وجود داشت که نه ما آن حاشیه‌ها را دوست داریم و نه جامعه هنری این شیوه را می‌پسندد اما باید بدانیم در کارهای بزرگ درصدی را برای معایب و مشکلات در نظر بگیریم و اتفاقا مدیریت ریسک هم بر همین قاعده و مبنا مطرح می‌شود. بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اصلی ارکسترها باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی را درباره وضعیت این ارکستر انجام دهد.

علی اکبر صفی‌پور با اشاره به ۲۰ روزی که در بنیاد فرهنگی هنری رودکی مستقر شده؛ گفت: من در این مدت بیش از هر کار دیگری وقتم را برای ارکسترها گذاشتم تا بتوانم رابطه حقوقی اعضای ارکستر با بنیاد رودکی را به جایگاه قانونی و تعریف درستی برسانم. در همین چند روز بیش از چهار جلسه با اعضای هیات مدیره و مجموعه نوازنده ارکسترها برگزار کردیم که نتایج خوبی هم حاصل شد و به زودی نیز نتایج نهایی آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما در این زمینه به جمع‌بندی تعاریف خوبی رسیدیم که براساس آن نباید نوازندگان نگران دریافتی خود باشند.

او ادامه داد: من اعتقاد دارم برای هر کار بزرگی باید احساس مسئولیت کنیم و در کنار آن نیز هزینه بدهیم. این نمی‌شود که ما انتظار ارکستر خوبی داشته باشیم اما نوازنده نداند بیمه هست یا نیست؟ این خوب نیست که ما ادعای داشتن ارکستر کنیم اما  نوازنده ارکستر نداند که آیا در فلان ماه حقوق ۱۵ روزه دریافت می‌کند یا ۱۰ روزه.

جلسه صفی‌پور و جنتی برای حل حاشیه‌های ارکستر

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی تاکید کرد: مطمئن باشید من این مشکل را حل می‌کنم و کار را به جایی می‌رسانیم که نوازنده ارکستر بداند کارمند ارکستر است. بعد از ماجرای حقوقی ارکسترها ما باید به مسائل فنی این مجموعه‌های ارزشمند توجه کنیم که براساس آن قرار است تا برنامه یک ساله‌ای طرحی شود و ما بتوانیم با کمک افرادی که کننده کار هستند سمت و سوی محتوایی ارکسترها را به جای خوبی برسانیم. بنده طی جلسه‌ای که با مقام عالی وزارت داشتم ایشان نیز تاکید کرد اولین نکته‌ای که ارکسترها باید به آن توجه کنند خلاصی از حواشی است که امیدوارم با کمک شما و اساتید بزرگوار این مشکل نیز حل شود.

صفی پور افزود: همه می‌دانند که حرف زدن راحت است اما یقین بدانید ما تلاش می‌کنیم در عمل کارهایی را که قرار است انجام دهیم به منصه ظهور برسانیم. ما درصدد برنامه‌ریزی‌هایی هستیم که هم در استان‌ها، هم در تهران و هم خارج از کشور برنامه‌هایی برای ارکستر سمفونیک تهران ارائه شود که به دور از هر گونه حواشی بتواند سرمنشا خدمات موثری در عرصه موسیقی باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی پایان گفت: بنیاد یک مجموعه است اما بنده تلاش می‌کنم کارهای گذشته با سرعت بیشتری انجام شود دوم اینکه نگاه همه‌جانبه به ۱۲ وظیفه‌ای که برای مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تعریف شده از جمله اولویت‌های بنده در این دوره مدیریتی است که امیدوارم موفق به انجام آن شوم. دیگر اینکه رسیدن به تعریف درستی از اعتبارات آن هم به صورت اعتبارات دائمی که بر مبنای آن بنیاد رودکی بتواند روی پای خود بایستد از دیگر اهداف و  اولویت‌های بنده است که به شدت روی آن تاکید دارم.

سمفونی «ارمیا» ایجاد یک چالش فرهنگی بود

محمدسعید شریفیان (آهنگساز سمفونی وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)) نیز درباره دریاچه ارومیه بیان کرد: دریاچه ارومیه یکی از نقاط جغرافیایی ارزشمند کشورمان است که من از سال‌های دور به این منطقه زیبا علاقه بسیار زیادی داشتم و می‌توانم بگویم خاطرات ماندگاری را در این منطقه به یاد دارم.

وی افزود: در این منطقه مشاهده می‌کنیم که بسیاری از اقوام مختلف ایرانی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی را سپری می‌کنند و همین موضوع برای من فرصت بسیار خوبی بود تا بتوانم یک اثر موسیقی در این زمینه تولید کنم.

شریفیان با بیان اینکه دوست دارد به عنوان آهنگساز با آثاری که تولید می‌کند وارد چالش شود؛ اظهار کرد: احساس می‌کنم اگر این چالش‌ها وجود نداشته باشد وارد تکراری می‌شوم و این اصلا موضوع خوشایندی نیست. بنابراین تصورم در نوشتن سمفونی «ارمیا» ایجاد یک چالش فرهنگی موسیقایی بود که بر اثر آن بتوان دغدغه‌های خودم پیرامون بحران این دریاچه را از زبان خودم با موسیقی به مخاطب نشان دهم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه در اجرای اثرش از سازهای محلی نیز استفاده می‌شود؛ توضیح داد: در حوزه سازهای محلی فرهنگ گسترده‌ای وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده بسیاری داشته باشیم البته استفاده از سازهای محلی در بافت یک ارکستر سمفونیک خود یک چالش بزرگی است که اگر بخواهیم در مقام مقایسه بربیایم خواهیم دید وسعت صداها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند.

او در پایان گفت: دقیقا همین چالش بزرگ است که می‌تواند فضای جدیدی و اصوات متفاوتی در یک ارکستر تولید کند تا بتوانیم به یک زیباشناختی خاصی برسیم.

سمفونی «ارمیا»؛ اثری ارزشمند برای مخاطبان و موزیسین‌های ایرانی

ایوان الیو (رهبر ارکستر بلغارستانی) نیز در این نشست گفت: سمفونی آقای شریفیان در ۴ قسمت به مخاطبان ارائه خواهد شد که عناصر و ساختارهای اصلی آن براساس همزیستی و وحدت اقوام ایرانی مستقر در پیرامون دریاچه ارومیه است و تصور می‌کنم ساختار بسیار مدرنی دارد.

وی با بیان اینکه این کنسرت می‌تواند اجرای قابل قبولی برای مخاطبان و هنرمندان موسیقی کشور ایران باشد؛ اظهار کرد: من در آکادمی که تحصیل می‌کردم تقریبا با تمام سازهای ایرانی آشنا شدم و خوب می‌دانم که این سازها از جمله «دودوک» چه کاربرد موثری در ارکستر سمفونیک می‌تواند داشته  باشد. من بر این باورم که این کنسرت اجرای بسیار خوبی خواهد شد که هم دارای ارزش هنری فراوان برای کارشناسان موسیقی و هم برای تماشاگران این اجرا خواهد بود.

حجت الاسلام کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی) نیز در ادامه این نشست گفت:  موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی موقعیت ویژه‌ای است و من امیدوارم برگزاری این کنسرت  بتواند در معرفی هر چه بیشتر استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه نقش موثری را ایفا کند.

کد خبر : ۳۸۹۲۴۰