خبرگزاری کار ایران

روایت موسیقی ایلات و عشایر بویراحمد، کهگیلویه و ممسنی در رودکی

در نخستین روز فستیوال آینه دار؛ موسیقی ایلات و عشایر بویراحمد، کهگیلویه و ممسنی و موسیقی بختیاری اجرا می‌شود و کتاب سال آینه‌دار برای علاقمندان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ موسیقیِ ایلات و عشایر مناطق زاگرس میانی تمرکز اصلی سومین فستیوال موسیقی آینه‌دار است و قرار است که پنجشنبه (بیست و چهارم تیر) این فستیوال افتتاح شود.

مسئولان فستیوال آینه‌دار معتقدند این فستیوال بر آن است تا مرزهای پژوهشی و چالش‌های علمی خود را گسترش دهد. به همین مناسبت قرار است از امسال کتاب سال آینه‌دار، با  موضوعات مختلف علمی و پژوهشی مختلف به دوستدارانِ هنر و فرهنگ ایران هدیه کند.

نخستین کتاب سال آینه‌دار امسال در آیین گشایشِ دور سوم، با حضور اندیشمندان ایرانی و با مقالاتی از پژوهشگران غیر ایرانی رونمایی می‌شود. موضوع اصلی و محوری کتاب سال آینه‌دار، به امر برگزاری فستیوال در جهان، راه‌های پاسداشت فرهنگ موسیقی اقوام و ضرورت‌های تلاش و برنامه‌ریزی برای حفظ موسیقی اقوام است.

رویکرد اصلی مسئولان این فستیوال در دوره سوم؛ توجه و تمرکز به حوزه موسیقی منطقه زاگرس میانی ازجمله استان‌های ایلام، لرستان، چارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایل قشقایی و بخش‌هایی از استان فارس است.

در افتتاحیه این مراسم؛ هنرمندانی از شهرکرد، به اجرای موسیقی بختیاری می‌پردازند و آواز، چوب بازی با نی هفت‌بند و دهل و خواندن ترانه‌ بختیاری بخش‌های مختلف اجراهای افتتاحیه فستیوال است. این مراسم پنجشنبه از ساعت هفت عصر به مدت یک ساعت و نیم در تالار رودکی برگزار می‌شود.

پس از افتتاحیه فستیوال؛ کنسرت موسیقی ایلات و عشایر بویراحمد، کهگیلویه و ممسنی از ساعت نه شب در تالار رودکی برگزار می‌شود. ایلات ممسنی، بویراحمد و کهگیلویه، هر کدام موسیقی مخصوص خود را دارند که همجواری آنها در کنارهم، این تفاوت‌ها را به حداقل رسانده است. در این سانس از فستیوال آینه‌دار هنرمندان دو نسل از هر سه ایل، روایت‌هایی از گونه‌های مختلف موسیقی‌ این سه ایل را ارائه خواهند داد.

در بخش اول این اجرا رپرتوار مهتری دو روایت بویراحمد و ممسنی خواهد داشت. روایت ممسنی برعهده استاد امرالله خوش‌نواز (سرنا) است و داریوش خوشنواز در آن نقاره می‌نوازد. پس از آن در بخش دوم بخش دوم شاهنامه‌خوانی با سه روایت اجرا می‌شود. روایت اول توسط استاد فرامرز منصوری از ایل بویراحمد، روایت دوم توسط استاد فیض الله عارفی و روایت سوم از استاد محمد انصاری از ایل ممسنی اجرا می‌شوند.

در بخش سوم این کنسرت ترانه‌ها و ساز و آواز کهگیلویه، بویراحمد و ممسنی اجرا می‌شود که هنرمندانی چون؛ آواز: سهراب شفیعی، آواز: میرزا ایرج موسوی، نی هفت‌بند: حسین خان احمدی، آواز: علی انصاری، آواز: جواد طالبی و کمانچه: سعید اسلامی در اجرای آن نقش دارند.

بلیت‌های این کنسرت دو ساعته بیست و پنج و سی هزارتومان است که از طریق سایت تیوال به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۳۸۹۴۲۷