خبرگزاری کار ایران

یکسال از توقف اکران فیلم رستاخیز گذشت اما...

فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش ۲۴ تیر سال ۹۴ روی پرده رفت اما این فیلم فقط یک روز اکران شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی رستاخیز که در خارج از کشور با نام "حسین آنکه گفت نه" نیز به نمایش در آمده است. فیلم تاریخی- مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۹۱ درباره قیام عاشورا و امام حسین (ع) است.

 حمایت وزیر ارشاد و ایوبی از فیلم رستاخیز و کسب جایزه در جشنواره فیلم فجر

رستاخیز در ۱۰ دی ماه سال ۹۲ برای اعضای هیات دولت و رییس جمهور به نمایش درآمد و علی جنتی در آن مراسم گفت:فیلمی که مشاهده خواهید کرد محصول ۹ سال کار و تلاش است که در زمینه تهیه فیلمنامه و بعد هم ساخت فیلم انجام شده و نشان‌دهنده ظرفیت عظیمی است که سینمای ملی ایران دارد و کار فنی بسیار برجسته‌ای که در حوزه سینمای ایران صورت گرفته و در عین حال نماد شجاعت و جسارت ورود به عرصه‌های جدی به خصوص در موضوعاتی است که به معارف دینی و تاریخ اسلام مربوط می‌شود.

فیلمنامه را بسیاری از شخصیت‌های برجسته، مراجع معظم تقلید، روحانیون آشنا با تاریخ اسلام ملاحظه کرده‌اند و مهر تأیید بر آن گذاشته‌اند؛ و کار مشترکی است که بین هنرمندان ایرانی و خارجی صورت گرفته و نشاندهنده ظرفیتهایی است که ما در حوزه‌های ساخت فیلم‌های دینی داریم که امیدوار هستیم این طلیعه ساخت فیلم‌های دیگری باشد در زمینه تاریخ اسلام و عرضه به دنیا.

قطعا این فیلم در بین همه مسلمانان دنیا جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و دوستان هم در نظر دارند قبل از ایران پیش‌تر در سایر کشور‌ها، در امریکا، اروپا، شرق آسیا، در بین مسلمانان و غیر مسلمانان این را عرضه کنند و به نمایش بگذارند. امیدوار هستیم که ملتهای دنیا با تاریخ عاشورا، با مظلومیت اباعبدالله الحسین و یاران فداکارش از این طریق بیشتر آشنا شوند. من به سهم خودم لازم می‌دانم از همه دست اندکاران فیلم، کسانی که از نظر مالی در خارج و داخل کشور این فیلم را تأمین کردند، کسانی که در تصحیح این فیلمنامه و انطباق آن با تاریخ صحیح عاشورا مساعدت کردند و کسانی که در ساخت این فیلم بیشترین نقش را داشته‌اند، تهیه کننده محترم، کارگردان محترم جناب آقای درویش و همه عزیزانی که به نحوی در این کار برجسته نقش داشتند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

فیلم رستاخیز یک فیلم ماندنی است چون منعکس کننده تاریخ و حماسه عاشوراست و نشاندهنده ظرفیت عظیمی است که سینمای ایران دارد. من مطمئن هستم که فیلم رستاخیز جایگاه بسیار خوبی را نه تنها در ایران و در بین شیعیان بلکه در بین همه مسلمانهای دنیا در کشورهای اروپایی و مسلمانهایی که در سایر نقاط جهان هستند، پیدا خواهد کرد.

 حجت الله ایوبی ریس سازمان سینمایی نیز گفت:خوشحالیم بعد از تقریبا یک دهه انتظار، روز موعود فرا رسید و فیلم رستاخیز که ثمره یک کار بسیار هوشمندانه، بزرگ و یک کار جمعی و در عین حال مردمی‌ست با همت مردم ایران، شیعیان ایران و شیعیان دنیا تدارک دیده شده بود، امروز رونمایی شد و رونمایی بسیار باشکوهی هم داشت. امیدوار هستم که این فیلم در سال آینده روی اکران سینما در کشور اثرگذار باشد و حتما خواهد بود. من فکر می‌کنم فیلمهایی از این دست می‌توانند مردم را با سینما آشتی دهند.

 بدنبال این سخنان فیلم رستاخیز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در ‌‌نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد

 وزیر ارشاد دوباره در جشنواره فیلم فجر از فیلم رستاخیز تمجید کرد و گفت: فیلم رستاخیز یک فیلم ماندنی است چون منعکس کننده تاریخ و حماسه عاشوراست و نشاندهنده ظرفیت عظیمی است که سینمای ایران دارد. من مطمئن هستم که فیلم رستاخیز جایگاه بسیار خوبی را نه تنها در ایران و در بین شیعیان بلکه در بین همه مسلمانهای دنیا در کشورهای اروپایی و مسلمانهایی که در سایر نقاط جهان هستند، پیدا خواهد کرد.

 مخالفت‌ با فیلم قبل از دیده شدن

بعد از جشنواره فیلم فجر زمزمه‌های مبنی بر مخالفت گروهی با نمایش این فیلم مطرح شد و ریشه این مخالفت‌ها بیشتر اطلاعات غلطی بود که بدون دیده شدن فیلم و قبل از اکران رسمی مطرح شد اما ایوبی تلاش زیادی کرد تا فضا را برای اکران فیلم آماده کند و پروانه نمایش فیلم صادر و فیلم از شورای پروانه نمایش حواله اکران گرفت و قرار شد تا از روز ۲۴ تیر ماه سال ۹۴ اکران شود و حتی یک روز قبل از آغاز اکران عمومی و اکران افتتاحیه حجت الله ایوبی گفت:درویش در تمام مراحل ساخت فیلم از نگارش فیلمنامه تا ساخت، در تماس با علما و روحانیون بود. به هر حال ساخت فیلم دینی کاری بسیار حساس و دشوار است و به‌رغم همه احتیاط‌ها همواره می‌تواند قربانی رویداد‌ها و تفسیر‌ها و برداشت‌های گوناگون شود.کم نیستند فیلمسازانی که به همین دلایل از ورود به این عرصه‌ها پرهیز می‌کنند و نگرانی اصلی ما از برخوردهایی است که با این دست فیلم‌ها می‌شود؛ این است که هزینه ساخت فیلم دینی آنقدر بالا می‌رود که کسی جرئت نمی‌کند به این عرصه‌ها ورود پیدا کند. در نتیجه معارف دینی از یک امکان بسیار اثرگذار یعنی سینما در عمل محروم خواهد ماند. بسیاری از علما نیز مخالف این گونه برخورد‌ها هستند، سال گذشته که به محضر مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شرف‌یاب شدم، معظم‌له نیز این نگرانی را تأیید فرمودند و از برخورد حزبی و تسویه حساب‌های سیاسی در این عرصه‌ها بسیار نگران بودند. بنده بلافاصله به قم و مشهد رفتم و خدمت برخی از علما و فضلا و مراجع شرف‌یاب شدم و همه نظرات آیات عظام و علما را جمع‌آوری و آن‌ها را به سازندگان فیلم منتقل کردم. کارگردان و تهیه‌کننده فیلم نیز با کمال میل و با اعتقاد و احترام، همه این نظرات را در فیلم اعمال کرد.

توقف اکران فیلم بعد از یک روزنمایش

 اما  با وجود این سخنان ایوبی ،حتی در مراسم اکران افتتاحیه فیلم  که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد نمایش فیلم با اعتراض مواجه شد و در حالی که ۴۵ دقیقه از زمان نمایش فیلم گذشته بود و مردم روزه دار به تماشای فیلم نشسته بودند ناگهان پخش آن متوقف شد و بعد از رایزینهای بسیار ادامه پیدا کرد.

از روز ۲۴ تیر اکران فیلم آغاز شد اما اعتراضات به نمایش فیلم شدت گرفت.به دنبال اعتراض گروههای مختلف برخی در مقابل سالنهای سینماهای نمایش دهنده فیلم تجمع کردند و در یکی از تجمع‌ها زنی اقدام به قمه زنی کرد که توسط پلیس شناسایی و بازداشت شد.

با وجود انکه پخش کننده فیلم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود امابدنبال حجم اعتراضات به فیلم اکران آن یک روز بیشتر دوام نیاورد و از‌‌ همان زمان تا امروز بیش از یک سال است که این فیلم منتظر اکران است.

دلگیری احمد رضا درویش و تقاضای وی برای دخالت رئیس جمهور

احمد رضا درویش کمتر از یک هفته از پایین کشیده شدن فیلم رستاخیز به نشانه اعتراض از شورای عالی سینما استعفا داد و در مصاحبه‌های مختلف و سخنرانی‌هایی اعلام کرد تا زمانی که این فیلم اکران نشود فیلم دیگری نخواهد ساخت و حتی نامه‌ای نیز به ریس جمهور نوشت و در اختتامیه دومین جشنواره گزارش یک نگرانی اعلام کرد که دیگر امیدی به وزارت ارشاد برای اکران فیلم ندارد و از ریس جمهور تقاضا کرد که به این مسئله ورود کند.

عدم اکران داخلی و موفقیت در اکران خارجی

 فیلم رستاخیز هر چند در داخل کشور اکران نشده اما نمایش فیلم در کشور‌های دیگر با واکنشهای خوبی از طرف مسلمانان و شیعیان و بخصوص عاشقان امام حسین (ع) همراه بوده است و به‌طور مثال در آذر ماه ۹۴ در یکی از آخرین نمایشهای فیلم در شهر بغداد در سالنی که زمانی صدام حسین در آن سخنرانی می‌کرد فیلم رستاخیز به نمایش درآمد و در پایان فیلم تماشاگران  شعار لبیک یا حسین سر دادند.

آیا رستاخیز در سال 95 اکران می شود؟

امروز که حدود یک سال از زمان توقف اکران فیلم رستاخیز می‌گذرد سازندگان آن منتظر هستند تا وزارت ارشاد با حمایت از پروانه نمایشی که برای فیلم صادر کرده شرایط اکران آن را فراهم کنند و از طرفی مسئولان ارشاد نیز با گفتن این جمله که فیلم باید اصلاح شود توپ را به زمین سازندگان فیلم می‌اندازند. حال باید منتظر ماند دید آیا فیلمی که کاملا با بودجه بخش خصوصی  و درباره واقعه عاشورا ساخته شده است اکران می‌شود؟

فیلم رستاخیز

کد خبر : ۳۸۹۹۹۵