خبرگزاری کار ایران

سومین فستیوال موسیقی آینه‌دار افتتاح شد؛

رونمایی از نخستین کتاب سال «آینه‌دار» و اجرای موسیقی بختیاری

سومین دوره فستیوال موسیقی آینه‌دار شب گذشته (24 تیر) با حضور هنرمندان و پژوهشگران موسیقی نواحی در تالار رودکی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی مغازه‌ای (مدیر هنری فستیوال موسیقی آینه دار) در ابتدای این مراسم گفت:  فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار در ابتدا یک آرزو و خیال بود. این رویای کوچک از سال ۹۱ مطرح شد و من و آقای احسان رسوال اف این طرح را مورد بررسی قرار دادیم تا اینکه در همان سال تصمیم گرفتیم فستیوال کوچکی را به نام «آینه‌دار» برگزار کنیم. در آن روزها برای برگزاری فستیوال برنامه های زیادی داشتیم تا اینکه استاد غلامحسین سمندری دوتار نواز برجسته شرق خراسان از میان ما رفت و خاطرم است همان موقع بود که این رویا بال و پر گرفت و گسترده شد.

او دامه داد: در سال ۹۱ با وضعیت سیاسی متفاوتی روبه رو بودیم و با در نظر گرفتن آن شرایط سیاسی چشم انداز مناسبی هم برای اجرای برنامه نداشتیم، اما این موضوع نیز مانع از انجام کار ما نشد و در همین اثنا استاد محمدرضا درویشی هم به جمع ما پیوست و بعد از این هنرمند نیز دکتر حمیدرضا اردلان به این گروه اجرایی اضافه و در نهایت منجر به این فضا شد که ما در سال ۹۲ به میزبانی خانه هنرمندان ایران اولین دوره فستیوال را با محوریت موسیقی منطقه شرق کشور برگزار کردیم.

روایت اصولی موسیقی مناطق مختلف ایران در فستیوال آینه‌دار

  مدیر هنری فستیوال موسیقی آینه دار با تاکید بر موضوع و عنوان «فستیوال»؛ اضافه کرد: متاسفانه به دلیل سلیقه برخی مدیران و موارد دیگر طی سال‌های اخیر فستیوال جدای از نمایش صحنه‌ای خود کارکرد منفی پیدا کرده بود، به همین جهت ما جغرافیای سیاسی شهرها و استان های کشورمان را کنار گذاشتیم و به موضوع «منطقه فرهنگی» رسیدیم که در دوره اول مناطق شرقی کشور را هدف قرار دادیم و با دعوت از ۳۰ هنرمند در منطقه های سیستان، بلوچستان و خراسان سعی کردیم با علمی نگاه کردن گام های موثری را برداریم.

مغازه‌ای ضمن اظهار تاسف از درگذشت بزرگان موسیقی نواحی که در دوره دوم فستیوال آینه دار شرکت داشتند؛ گفت: این هنرمندان با رفتنشان اتفاق بسیار تلخی را رقم زدند. ما با تلاشی که از سوی دبیرخانه فستیوال انجام گرفته بود تلاش کردیم دوره دوم را نیز برگزار کنیم که در این دوره تمرکز روی موسیقی جنوب ایران و اجرای رپرتوارهایی از موسیقی این منطقه فعالیت ما را در این دوره شکل می‌داد. به هر ترتیب آنچه به طور کلی هدف اصلی ما از برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار است روایت اصولی موسیقی مناطق مختلف ایران، انتخاب آثار براساس آثار هنرمندان پیشکوست و بسط و گسترش این فرهنگ بود.

وی افزود: در این فستیوال به دامنه‌های زاگرس پرداختیم و شاید این نکته جالب باشد که هنوز در این مناطق اقوام و عشایر کوچ‌نشین حضور دارند و این فرهنگ را فراموش نکرده‌اند. این عزیزان آنچنان زیبا و دلنشین این زندگی را حفظ کرده‌اند که وقتی بنده با آنها به گفتگو نشستم و زیر نور چراغ آنها زندگی کردم دیدم بی‌دریغ همچون موسیقی برای پذیرایی از مهمان مایه می‌گذارند.

کتاب سال «آینه دار» رونمایی شد

مریم قره سو دبیر علمی سومین همایش فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» هم در این مراسم بیان کرد: ما در این دوره از برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار اهداف تازه ای را دنبال می‌کنیم که اولین آن یافتن پاسخ برای یکسری سوال بنیادین است. به هرحال به دلیل برخی از شرایطی که زندگی انسان امروزی را با آن مواجه ساخته از بین رفتن مظاهر کاربردی موسیقی در نوع زندگی بوده است ضمن اینکه ما باید بپذیریم رفتارهای موسیقایی انسان در گذشته جزوی از تاریخ است که ما باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم فرهنگ موسیقایی دیروزمان را بشناسیم تا بتوانیم فردای خودمان را تعریف کنیم اتفاقا به همین جهت است که فستیوال موسیقی نواحی آینه دار را برگزار کردیم چرا که هدف ما برای برپایی این برنامه‌ها به هیچ عنوان اقتصادی نبوده است. ما با این ذهنیت که نیازمند اندیشه هستیم برای برگزاری فستیوال موسیقی آینه دار همت کردیم و به طور حتم شناخت علمی و گسترش دانش یکی از مهمترین دلایل ما برای برپایی فستیوال بوده است. به همین جهت طبق تازه‌ترین برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم علاوه بر برگزاری برنامه‌های مختلف فستیوال حمایت از پژوهش‌های فرهنگی با تمرکز روی موسیقی از جمله اولویت‌هایی است که بعد از برگزاری فستیوال نیز به آن توجه ویژه‌ای داریم.

گردآورنده کتاب سال «آینه دار» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با تصمیماتی که در هیات مدیره فستیوال موسیقی آینه دار گرفته شده بنا براین است که کتاب دوم «آینه دار» نیز منتشر شود این در حالی است که ما از این پس با دعوت از پژوهشگران داخلی تلاش خود را خواهیم کرد که از پژوهش‌های داخلی نیز حمایت کنیم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که نظریات علمی را در شناخت فرهنگ بشناسیم و مسیر نظریه‌پرداز بودن را هموار کنیم. ضمن اینکه حفظ و پاسداشت فرهنگ موسیقی، تعظیم و تکریم در مقابل پیشکسوتان از دیگر موضوعاتی است که به آن توجه ویژه‌ای داریم.

دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» بعد از صحبت‌های خود ضمن تشریح جزییات انتشار اولین کتاب سال «آینه دار» از محمدرضا اصلانی کارگردان و پژوهشگر پیشکوست سینمای ایران، ساسان فاطمی مولف، منتقد و مدرس دانشگاه، ایرج رحمانپور خواننده و آهنگساز پیشگام موسیقی منطقه لرستان و علی اکبر شکارچی نوازنده صاحبنام کمانچه خواست تا با حضور روی صحنه از این کتاب رونمایی کنند.

فستیوال آینه‌دار بدون ویترین‌سازی کار فرهنگی می‌کند

ساسان فاطمی در صحبت‌هایی کوتاه درباره کتاب سال «آینه دار» توضیح داد: انتشار این کتاب برای من بسیار غافلگیرکننده بود و من امیدوارم در آینده نزدیک شاهد استمرار انتشار چنین کتاب‌هایی در یک فستیوال کاربردی باشیم. به اعتقاد من فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بسیار متفاوت‌تر از جشنواره‌های مرتبط با موسیقی نواحی که هیچ خروجی ندارند، برگزار می‌شود و این رویداد با توجه به اینکه من در سال گذشته نیز مخاطب آن بودم تنها رویدادی است که با آرامش برگزار می‌شود و بدون اینکه ویترین بسازد کار فرهنگی انجام می‌دهد.

اجرای موسیقی بختیاری با هنرمندی داریوش اسکندری خواننده، مهدی بهرامی نی و حشمت الله فتحی دهل بخش پایانی مراسم افتتاحیه سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار را تشکیل می‌داد.

علی اکبر شکارچی، ایرج رحمانپور، پروین بهمنی، محمدرضا اصلانی، ساسان فاطمی، طینوش بهرامی، سیامک جهانگیری، حسین علیشاپور، شیرین یزدان بخش، احسان رسول اف و تعدادی از پیشکسوتان موسیقی نواحی از جمله مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه بودند.

کد خبر : ۳۹۰۴۷۳