خبرگزاری کار ایران

کارگاه آشنایی با تکنیک‌های هفتگانه تئا‌تر شورایی برگزار شد/ رپرتوار منولوگ، نمایشنامه‌خوانی و رونمایی از نمایشنامه‌های جدید در خانه نمایش

کارگاه دو روزه مقدماتی آشنایی با تکنیک‌های هفت گانه تئا‌تر شورایی زیر نظر «علی ظفر قهرمانی‌نژاد» در خانه نمایش اداره تئا‌تر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجشنبه و جمعه (۲۴ و ۲۵ تیر) دو جلسه این کارگاه برگزار شد که به آموزش عملی روش‌های تئا‌تر مجسمه، تئا‌تر مجادله، تئا‌تر قانونگذار و تسهیل‌گری تئا‌تر شورایی می‌پرداخت.

مدرس این دوره‌ها علی ظفر قهرمانی‌نژاد است که آغاز کننده جریان تئا‌تر شورایی در تئا‌تر ایران به شمار می‌رود. این کارگاه در دور روز برگزار شد که علاقه‌مندان به این شیوه نمایشی طی فراخوانی در آن ثبت نام و شرکت کردند.

هدف از برگزاری این کارگاه آموزش تئا‌تر شورایی و کمک به اقشاری که دچار مشکلات خاصی در جامعه هستند از طریق آن است و این جلسات از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۶ برگزار شد که ۳۰ نفر در آن شرکت کردند.

این دوره آموزشی توسط گروه تئا‌تر شورایی تهران با حمایت خانه تئا‌تر دانشگاهی ایران با بهره‌گیری از تکنیک‌های هفتگانه تئا‌تر شورایی در راستای «مردمی کردن»، «دوسویه کردن» و «کاربردی کردن» هنر تئا‌تر در ایران برگزار شد.

به گفته مسئول طرح و برنامه و دبیر شورای نمایش خانه نمایش، در آینده نیز برنامه‌هایی در خانه نمایش در راستای موضوع تئا‌تر شورایی برگزار می‌شود؛ نشست‌هایی با موضوع گفتمان تجربه‌هایی اجرایی برگزار می‌شود که در آن افرادی که در حوزه تئا‌تر شورایی و کاربردی فعالیت کرده‌اند. آنها دور هم جمع شده و از تجربه‌های اجرایی خود در این زمینه صحبت می‌کنند و درباره بازخورد‌ها و تاثیراتی که گرفته‌اند یا گذاشته‌اند؛ می‌گویند.

رپرتوار منولوگ، نشست‌های تخصصی و نمایشنامه‌خوانی در دو بخش از دیگر برنامه‌های پیش روی خانه نمایش به شمار می‌رود.

برنامه نمایشنامه‌خوانی قرار است، در بخش اول به بررسی و مرور آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح از ابتدا تا دوره کنونی بپردازد که در هر ماه از هر فصل آثار یک نمایشنامه‌نویس شاخص خوانش و بررسی می‌شود؛ هر ماه چهار نمایشنامه یک نویسنده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش دوم این برنامه به بررسی و خوانش آثار نمایشنامه‌نویسان جوان اختصاص دارد که هدفی عالی را دنبال می‌کند. در این برنامه نمایشنامه‌نویسان جوان آثارشان را در قالب فردی یا گروهی عرضه کرده و آثار تازه تولید شده خوانش می‌شود تا معرفی شده و در اختیار گروه‌های تئاتری قرار بگیرد.

رونمایی از کتب تازه منتشر شده در حوزه تئا‌تر هم از دیگر برنامه‌های پیش‌روی خانه نمایش است که در صورت انجام هماهنگی‌ها، کتب تازه چاپ ناشران تخصصی تئا‌تر در این محل رونمایی و معرفی می‌شود.

کد خبر : ۳۹۰۵۷۸