خبرگزاری کار ایران

جمع شیرزن‌ها در خاورمیانه/ فراز و فرود زنان در جنگ‌ها و درگیری‌ها

عرفانی با بیان اینکه در گذشته زنان تلاش‌های زیادی برای عدالت، صلح، عشق، حفظ بنیان خانواده و... داشتند، ‌ گفت: معتقدم امروز که جنگ کل منطقه ما را فراگرفته. زنان چه کرده‌اند و تلاش‌هایی که در گذشته برای عدالت و صلح داشتند، چه شده؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، «شیرزن» نمایش کنایه‌آمیز و پرسشگرانه یک هنرمند به وضعیت «زن» در موقعیتی از دیروز و امروز است. نمایشگاهی از مقایسه زنان امروز و الهه‌های اسطوره‌ای در دوران‌های گذشته و پرسش‌هایی درباره فراز و فرود زنان که نقش محوری در آثار نجوا عرفانی را دارند.

نجوا عرفانی درباره نقاشی‌هایش در این نمایشگاه گفت: این‌ نمایشگاه درباره خاورمیانه و اتفاقاتی که در آن می‌افتد، است. در گذشته الهه‌هایی در این محدوده طی قرن‌ها زندگی می‌کردند و مورد پرستش بودند و امروز که این محدوده جغرافیایی دچار جنگ‌های طولانی شده این الهه‌ها هم درگیر این جنگ‌ شده و تفنگ در دست گرفته و می‌جنگند.

او افزود: در حقیقت در این آثار به نوعی به زندگی زنان و اتفاقاتی که در دوره‌های مختلف درایران و کشورهای اطراف افتاده؛ اشاره شده و نشان دهنده زنانی است که در دوران‌های مختلف با استقامت ایستاده‌اند و از خود دفاع می‌کنند و به تعبیری شیرزن هستند.

این هنرمند با اشاره به اینکه در آثارش از نمادهای مختلفی استفاده کرده، افزود: نقوش ایرانی، اسطوره‌ها و... نمادهایی است که در این آثار نمایان هستند. نقوش ایرانی گاهی اوقات مانند تاج بر سر زنان قرار گرفته و گاهی دست‌وپاگیر بوده و پای زنان را می‌بندد.

عرفانی ادامه داد: شیر در اسطوره‌های قدیمی نماد قدرت است و ترکیب آن با زن به نوعی به قدرت زنان که در وجود آنان نهفته است، اشاره می‌کند. در دوران‌هایی شیر نیز نشان درجات بالای مقام انسانی بوده است و به انسان‌هایی که از لحاظ روحانی و معنوی به درجات بالایی رسیده بودند لقب شیر داده می‌شد و ترکیب آن با زن اشاره به مقام‌هایی است که زن به عنوان یک انسان می‌تواند به‌ آن‌ها دست یابد.

عرفانی در پاسخ به این سوال که نقش حیوانات دیگر در این آثار چیست، گفت: الهه‌ها در مقام خدایی هستند و بستگی به وضعیتی که وجود دارد به حیوانات و صفات مختلف تغییر شکل می‌دهند.

او با اشاره به نقش «قو» در آثارش تصریح کرد: در اساطیر آمده است وقتی فردی به شهادت می‌رسیده به شکل قویی درمی‌آمده. عقاب نیز در اسطوره‌ها نماد قدرت بوده و وجود آن در اینجا نشان از قدرتی است که زنان دارند.

این هنرمند با بیان اینکه صفات انسانی را به صورت نماد‌ها بیان کرده‌، افزود: به دلیل اینکه گاهی‌اوقات زنان صفات مردانه و مسئولیت‌های مردانه را عهده‌دار می‌شوند خروس که نماد مردانگی ‌است؛ آمده است. در حقیقت سعی کردم در آثارم از زبان‌ نماد‌ها استفاده کنم.

او درباره انتخاب زن در آثارش گفت: با مطالعاتی که روی اسطوره‌ها داشتم متوجه شدم که زنان در هزاران سال پیش به دلیل صفاتی که داشتند قابل پرستش بودند. همیشه به این مسئله می‌اندیشیدم که چرا این صفات در زنان کمتر شده و گا‌ها از بین رفته است.

این هنرمند ادامه داد: معتقدم امروز که جنگ کل منطقه ما را فراگرفته زنان چه کرده‌اند و تلاش‌هایی که در گذشته برای عدالت و صلح داشتند، چه شده؟ یک الهه که در مقام خدایی بوده گسترش دهنده صلح بوده امروز چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ چراکه در گذشته زنان تلاش‌های زیادی برای عدالت، صلح، عشق، حفظ بنیان خانواده و... داشتند. آیا زنان می‌توانند در این دوره هم شیرزن باشند.

عرفانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه بیش از ۱۴ سال است در زمینه هنر فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایم در زمینه تصویرگری و نقاشی است و بیش از ۴۰ کتاب کودک از جمله؛ افسانه فلک‌ و افلاک، مجموعه شاهنامه، افسانه باساط، قصه آفتاب باران، قصه کاشی و... را تصویرسازی کرده‌ام.

او درباره تفاوت نقاشی و تصویرگری اظهار کرد: معتقدم تصویرسازی کودک با توجه به اینکه باید شرایط کودک و مخاطب در نظرگرفته شود محدودکننده و دشوار‌تر است.

14

13

12

10

9

کد خبر : ۳۹۰۷۹۰