خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر مطرح شد؛

ساخت تندیس ۱۴ شاعر و نویسنده آغاز شد/ برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی شهری در آبان‌ماه

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر با بیان اینکه فضاهای شهری مکان‌ها و فضاهای متعددی با ویژگی‌های متفاوت هستند و هر بخش قابلیت و ویژگی خاص خود را دارد، گفت: در فضاهای شهری در کنار نمادهای دینی و مذهبی به استفاده از هنرهای معاصر و مدرن نیز نیاز داریم.

سیدمجتبی موسوی (رئیس شورای هنری سمپوزیوم مجسمه‌سازی) درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره سمپوزیوم مجسمه‌سازی اظهارکرد: انجمن شاعران پیشنهاد داد سردیس‌هایی از مفاخر شعر و ادب ایران ساخته و در محوطه انجمن شاعران واقع در خیابان شهید کلاهدوز نصب شود.

او افزود: به همین دلیل تصمیم گرفتیم سمپوزیوم مجسمه‌سازی که یک رویداد هنری است را در تاریخ ۳۰ تیرماه برگزار کنیم و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای این سمپوزیم انجام شد و پس از اعلام فراخوان ۱۴ هنرمند مجسمه‌ساز انتخاب شدند.

رئیس شورای هنری سمپوزیم مجسمه‌سازی گفت: انجمن شاعران ۱۴ نفر از مفاخر شعر و ادب را که از پیشکسوتان و شاعران معاصر انقلاب هستند؛ انتخاب و براساس قرعه‌کشی قرار است هریک از دوستان مجسمه‌ساز سردیس یکی از این مفاخر را آماده کند، ‌این رویداد شنبه دو مرداد در محوطه انجمن شاعران برگزار می‌شود.

موسوی با اشاره به اسامی این هنرمندان و شاعران خاطرنشان کرد: مجسمه‌سازان شرکت‌کننده در این سمپوزیوم علیرضا اسانلو، شاهرخ اکبری دیلمقانی، ندا آیتی، فائزه بادامچی، محمد بیگ‌زاده، کیوان‌پور نصری‌نژاد، علی چراغی، ‌ مهدی حبیبی، ریبین حیدری، ‌ منصور طاهری، ‌ احمد عرب بیگی، ‌ هادی عرب نرمی، ‌ بیژن غنچه‌پور و محسن ناصریان هستند که به ترتیب سردیس شاعرانی چون سلمان هراتی، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده، شهریار، م. آزاد، سهراب سپهری، مشفق کاشانی، منوچهر آتشی، سیدحسن حسینی، پروین اعتصامی، حسین منزوی، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و قیصر امین‌پور را می‌سازند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری گفت: در حال برنامه‌ریزی برای هفته دفاع مقدس در حوزه‌های مجسمه‌سازی، ‌ نقاشی‌دیواری، دیوارنگاری هستیم و برنامه‌های مفصلی را برای این هفته در نظرگرفته‌ایم.

برگزاری پنجمین بی‌ینال مجسمه‌سازی شهری در آبان‌ماه

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد: برنامه‌های پنجمین دوسالانه مجسمه‌سازی شهر تهران درحال انجام است. فرآیند انتخاب هنرمندان انجام شده و آثار ارسالی تا پایان تیرماه داوری می‌شوند و هنرمندان تا ۱۵ آبان‌ماه فرصت دارند آثار خود را آماده کنند زیرا دوسالانه در آبان‌ماه برگزار می‌شود.

موسوی با بیان اینکه این آثار به صورت نمایشگاهی ارائه می‌شوند، تصریح کرد: دستاوردهای این دوسالانه برای قرارگیری در سطح شهر در شورای هنری بررسی می‌شوند و آثاری که قابلیت نصب در مکان‌های شهری را دارند در ابعاد شهری ساخته و در فضاهای شهری استفاده می‌شوند.

او درباره نقدهای مطرح شده درباره اینکه المان‌های شهری معنوی و مذهبی نیستند، گفت: فضاهای شهری مکان‌ها و فضاهای متعدد با ویژگی‌های متفاوت هستند و هر بخش قابلیت و ویژگی خاص خود را دارد که باید متناسب با آن از المان‌ها و نمادهای شهری استفاده کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه موضوعات مختلفی در این المان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در نماد‌ها و المان‌های شهری به استفاده از هنرهای معاصر و مدرن نیز نیاز داریم.

موسوی ادامه داد: استفاده از موضوعات مذهبی صرفا تاریخی و کلیشه‌ای نباید باشد و از آثار فاخر و شاخص معنوی و مذهبی که توسط هنرمندان حرفه‌ای و خلاق آماده شده در این المان‌‌ها و نماد‌ها استفاده می‌کنیم.

او افزود: در المان‌ها، نماد‌ها و مجسمه‌ها هم موضوعات معنوی و مذهبی و هویتی و موضوعاتی که صرفا برای تزئین فضاهای شهری هستند استفاده می‌شود و با توجه به تنوع و تعدد فضاهای شهری می‌توانیم از دیدگاه‌های متنوع و مختلفی در مجسمه‌ها و هنرهای شهری استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۹۱۵۳۸