خبرگزاری کار ایران

اختتامیه سومین فستیوال موسیقی «آینه‌دار» برگزار شد؛

موسیقی نواحی برای دگرگون‌سازی بشریت آمده/موسیقی پاپ بیش از ظرفیتش وارد زندگی مردم شده‌است

اختتامیه سومین فستیوال موسیقی «آینه دار» شب گذشته (یکشنبه شب ۲۷ تیر) در تالار وحدت با حضور هنرمندان و برخی مسئولان برگزار شد. .

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی مغازه‌ای (دبیر هنری سومین فستیوال آینه دار) در ابتدای این مراسم گفت: در این دوره از فستیوال متوجه ویژگی های ارزشمندی از موسیقی ایران شدیم به طوری که می توان گفت ۱۶ گونه موسیقی در ایران را می توان از هم تفکیک کرد که ما به شکل تمثیلی به آن نگاه کردیم.

موسیقی نواحی را به بافت زندگی مردم وارد کنیم

او ادامه داد: به هرترتیب آینه‌داران موسیقی نواحی با این موسیقی زندگی می‌کنند و ما تنها با ارتباط زیاد می‌توانیم این زندگی را کشف کنیم. ما در این جشنواره سعی کردیم هنرمندان شریف موسیقی نواحی را به بافت زندگی مردم وارد کنیم و اصلا اینگونه نبود که دنبال انجام کار نمایشی باشیم.

مغازه ای در پایان اظهار کرد : من از مسئولان محترمی که در این مراسم هستند می‌خواهم با فستیوال «آینه دار» بیشتر همسو شوند و فرصت ایجاد کنند که بتوانیم با این موسیقی زندگی کنیم و من از همه استمداد می‌جویم تا با این موسیقی همراه باشند و اجازه بدهند که این موسیقی بیش از اینها در دنیا معرفی شود.

حفظ موسیقی یک قوم توسط مردمانش صورت می‌گیرد

در ادامه این مراسم؛ مریم قرسو (دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی آینه دار) گفت: سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار امشب با معرفی موسیقی مناطق زاگرس نشین به کار خود پایان می‌دهد. دیدگاه آینه دار برای برگزاری فستیوال دیدگاهی علمی است و حیات موسیقی مقامی تنها در شنیدن صداها نیست و ثبت و ضبط این نمونه‌ها نمی‌تواند موسیقی را از فراموشی بازدارد.

وی افزود: موسیقی زنده و پویاست و با جاری بودن معنا می‌شود. به هرترتیب مهمترین اقدام برای حفظ و نگهداری یک قوم از سوی مردمان آن قوم شکل می‌گیرد که باید به حفظ فرهنگشان توجه داشته باشند. پذیرش و درک تغییر فرهنگ و مناسبات می‌تواند بازتعریفی برای آن فرهنگ باشد و آینه دار حمایت از پژوهشگران را در دستور کار خود قرار داده و از امسال نیز کتاب سال آینه دار را منتشر کرده که این کتاب به معرفی و شناخت موسیقی نواحی مختلف ایران می‌پردازد.

تقدیر از هنرمندان موسیقی نواحی با حضور وزیر

در ادامه این مراسم، علی جنتی وزیر ارشاد، علیرضا قربانی، احسان رسول اف (رییس فستیوال) و مریم قرسو جوایز این دوره را به هنرمندان اهدا کردند.

پروین بهمنی، همت علی رضایی، شگر علی رضایی، عزیز بساق، اسدالله موسوی، فیض الله عارفی، غلامشاه قنبری، ابوالقاسم دهقان، علیمردان عسگری عالم و ابراهیم سلمان پور به ترتیب روی صحنه آمدند و از آنها تقدیر شد.

موسیقی محلی و سنتی بدون کمک یدیگر حیات نخواهند داشت

در ادامه این مراسم؛ علی اکبرشکارچی (هنرمند پیشکسوت موسیقی لرستان) روی صحنه آمد و بیان کرد: موسیقی محلی و موسیقی سنتی همزاد و هم خانواده یکدیگر هستند و هیچ کدام بدون بهره مندی از یکدیگر نمی توانند به حیات خود ادامه دهند، اما به هرحال تقدیر به گونه ای بود که این دو موسیقی در یک جهت موازی به حیات خود ادامه دهند.

او افزود: موسیقی شهری در عرصه معنویت به حرکت خود ادامه داده و موسیقی محلی نیز با محوریت قرار دادن زندگی و کار به حیات خود ادامه داده است و ما می‌بینیم که این دو با چنین فضایی می توانند هم جنس یکدیگر باشند.

وی همچنین تصریح کرد: البته در یک برهه تاریخی نسبت به ثبت و ضبط  موسیقی اقوام ایرانی تلاش‌های بسیار زیادی انجام گرفت اما بعد از مدتی توجه به این موضوع نادیده گرفته شد و عده‌ای به صورت پنهانی و خودجوش نسبت به ثبت و ضبط این جریان تلاش کردند.

هنرمندانی که هنگام ساز زدن وضو می‌گیرند/ موسیقی روح انسان را مهیا می‌کند

شکارچی با بیان اینکه هیچ چیزی مانند موسیقی نمی‌تواند روح و روان انسان را مهیا کند؛ ادامه داد: موسیقی به قدری ارزشمند است که می‌تواند عنصر خلاقیت را در دنیای صنعتی امروز فراهم سازد. موسیقی می‌تواند انسان را سرافراز نگه دارد و در این میان موسیقی نواحی یکی از شاخه‌های ارزشمندی است که می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. این موسیقی به قدری ارزشمند است که خیلی از هنرمندان این عرصه وقتی می‌خواهند ساز خود را دست بگیرند وضو می‌گیرند و سجده می‌کنند و بدون این آداب دست به ساز نمی‌زنند.

وی افزود: این موسیقی نواحی همان موسیقی است که از آسمان به ما می‌رسد و خوش به حال کسانی که رابط چنین موسیقی می‌شوند و کاری می‌کنند که این نوع موسیقی، موسیقی برای دگرگون سازی و انسان سازی بشریت باشد.

موسیقی پاپ نمی‌تواند جای سازهای ارزشمند موسیقی نواحی را بگیرد

شکارچی در پایان با انتقاد از رواج بی‌رویه موسیقی پاپاظهار کرد: متاسفانه موسیقی پاپ بیشتر از ظرفیت خود وارد زندگی مردم شده است اما مطمئن باشید این موسیقی هیچ گاه نمی‌تواند جای سازهای ارزشمند موسیقی نواحی را بگیرد. این سازها سازهای ارزشمندی هستند که همه هنرمندان این عرصه با آنها زندگی می‌کنند.

احسان رسول اف (رییس سومین فستیوال آینه دار) نیز در این مراسم گفت: خدا را شکر که در طول سال فرصت این را داریم که یک بار از دغدغه‌های زندگی امروزه رها و در ژرفای مهربانی شما غرق شویم. خوشحالم که  سومین دوره فستیوال موسیقی آینه دار که روزی رویایی دست نیافتنی بود امروز به کار خود پایان می‌دهد. البته باید از استاد محمدرضا درویشی یاد کنم که در دو دوره گذشته بدون عنایت او امکان برگزاری فستیوال وجود نداشت و حضور این هنرمند آغازگر فعالیت آینه دار بود.

علیرضا قربانی، طینوش بهرامی، کریستف رضاعی، علی اکبر شکارچی، بهرام جمالی، محمد شکارچی، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، پوریا اخواص، محمدرضا اصلانی از جمله هنرمندانی بوند که در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

کد خبر : ۳۹۱۵۹۲