خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه مد و لباس:

۵۵ درصد مردم به پوشاک رنگ‌ تیره گرایش دارند/ باید براساس احکام شرعی از رنگ‌ها استفاده کنیم

نخستین نمایشگاه پوشاک مدارس با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش،طراحان،تولیدکنندگان و اصحاب رسانه رسما افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، ،در این مراسم حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهناز احمدی مدیر کل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش، علی اکبرزاده مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش، آذرکیش مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش، پاک بین دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم علی‌اکبرزاده مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه گفت: هرچند ما می‌دانیم که این نمایشگاه نمی‌تواند توقعات‌مان را برآورده سازد اما امیدواریم بتوانیم با ایجاد زمینه‌های لازم به گونه‌ای عمل کنیم که در سال‌های آینده بتوانیم نمایشگاه‌های جامع‌تری را برگزار کنیم.

وی افزود:‌ این نمایشگاه اولین نمایشگاه پوشاک مدارس است و به اعتقاد من هم‌اکنون هم دیر شده است اما باز هم جای خرسندی است که این اقدام انجام شد و می‌تواند بنیان مناسبی برای سال‌های آینده باشد.

علی‌اکبرزاده خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و یک معلم این نیاز را در جامعه احساس می‌کنم که شاید لازم بود زودتر وارد این عرصه شویم و طرح‌های نو ارائه دهیم و این نیاز امروز به خوبی احساس می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه دانش‌آموزان ما هم‌اکنون 13 میلیون نفر است که اگر هر کدام از آنها را در درون خانواده در نظر بگیریم به جرأت می‌توان گفت تمام جامعه تحت تأثیر آموزش و پرورش، فضای مدرسه، معلم و مدیر است. همه ما باید کمک کنیم آموزش و پرورش بالنده شود چرا باید تنها زمانی که مشکلات عارض می‌شود به دنبال راهکار بگردیم در حالیکه می‌توان از وقوع بسیاری از ای مشکلات پیشگیری کرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند، گفت: اما متأسفانه گاهی اوقات احساس تنهایی می‌کنیم آموزش و پرورش کمک فکری می‌خواهد.

وی ادامه داد: اگر دانش‌آموز منزوی و گوشه‌گیر است ممکن است یکی از عوامل همین لباس باشد. چرا ما نباید لباس مدرسه و فرم لباس را آنقدر جذاب کنیم که حتی بعد از مدرسه نیز دانش‌آموز بخواهد آن را بپوشد. ما در زمینه به کمک تمام نهادها نیاز داریم و یکی از اقدامات خوبی که در این نمایشگاه رخ داد تعامل بسیار خوب وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است که امیدواریم شروع خوبی برای سال‌های آینده باشد.

علی‌اکبرزاده با انتقاد از اینکه هم‌اکنون بسیاری از دانش‌آموزان ایده‌های خود را با معلمان مطرح نمی‌کنند، بیان داشت: بسیاری از دانش‌آموزان از عملیاتی شدن ایده‌های‌شان پس از طرح آنها با معلمان و مسئولان ناامید شده‌اند و ترجیح می‌دهند دیگر ایده‌های خود را مطرح نکنند و این موضوع تعامل بین کوچکترها با بزرگترها را از بین می‌برد و بسیار خطرناک است. ما یک پرستار الکترونیکی پیدا کرده‌ایم و کودکان خود را به دست آنها داده‌ایم در حالی که سپری کردن زمان زیادی از اوقات کودکان با اینگونه وسایل الکترونیکی مانند تبلت خطرناک است.

در ادامه، آذرکیش  مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش  با بیان این‌که حدود سه‌هزار هنرجو در طراحی پوشاک در حال آموزش هستند، گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی برای مربیان و دانش‌آموزان در راستای تقویت هویت ایران اسلامی الزامی است.

وی اظهار کرد: امروز آغاز تعهدی خواهد بود تا در راستای تکالیف قانونی و طبق شرایط آموزشی کشور حرکت کنیم.

آذرکیش با بیان این‌که مدرسه محیط پایه یادگیری است، گفت: برای اقناع فکری دانش‌آموزان با هدف پذیرش حجاب، حیا و عفاف باید برنامه‌ریزی شود. از این رو، برای هنرجویان مهارتی در سنوات گذشته، بخشنامه آموزش همراه با تولید را در نظر گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد که نمایشگاه پوشاک مدارس باید در راستای تقویت هویت ایرانی - اسلامی حرکت کند.

مهناز احمدی مدیر کل اموربانوان وزارت آموزش و پرورش دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوشاک مدارس افزود: نظرات نسل جوان کاملا پاک و بی آلایش است و باید به علایق آن ها احترام گذاشت.

وی با بیان اینکه نباید کاری کنیم که دانش‌آموزان احساس کنند اسلام نماد رنگ سیاه و بدون ارزشمندی و زیبایی است، گفت: چرا باید کاری کنیم که نماد دین، اسلام و مذهب با تیرگی، خشونت و سختی معرفی شود در حالی که اینگونه نیست. می‌توانیم با معرفی درست الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه (س) جوانان را جذب نمادها و الگوهای دینی کنیم. این حرکتی است که آغاز شده است و بیشترین بهره‌بردارانازبرگزاری اینگونه جشنواره‌ها، زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز هستند چرا که تقریباً تکلیف لباس آقایان معلوم است و این دعوا از ابتدای انقلاب بر سر پوشش خانم‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه جوانان ما طنت پاکی دارند، گفت: بچه‌ها و کودکان ما دین‌گریز نیستند و طبعیت و ذات پاکی دارند اما برخی رفتارها دیده می‌شود که با برنامه‌ریزی می‌توان آن را حل کرد و باید برای حل برخی مشکلات به علایق و خواسته‌های آنها احترام بگذاریم.

احمدی افزود: یکی از بهترین فرازها در سند تحول بنیادین این است که مدیران مدارس با مشارکت فکری اولیای دانش‌آموزان و دانش‌آموزان می‌توانند طراحی لباس‌‌‌های فرم را به گونه‌‌ای رقم بزنند که احساس خستگی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود. لباس مدارس نباید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز هنگام تعطیل شدن مدرسه لباس‌های خود را عوض کند و وارد جامعه شود.

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش گفت: در این زمینه هنرستان، طراحان و تولیدکنندگان باید ایده بدهند. استارت این حرکت زده شده است و من بسیار به سرانجام این نمایشگاه امیدوار هستم. باید طراحان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که طرح‌های ارائه شده نیاز نسل جدید و امروز را فراهم کند و در چارچوب قانون، شرع و عرف اجتماعی طرح‌هایی ارائه شود که فرهنگ بومی و ملی ما زیر سؤال نرود.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر که تاکنون برای غم و اندوه مردم هزینه کرده‌ایم کافی است باید از این پس برای شادی و نشاط کودکان قدم برداریم.

حمید قبادی در این مراسم گفت:‌ سیاست‌ها در قوانین و اسناد بالادستی به صورت مفصل در تمام حوزه‌ها آمده است و اگر بخواهیم خودمان را محک بزنیم باید مجری این قوانین باشیم.

وی ادامه داد: صبح امروز برخی از مسئولان در مراسم پرسش مهر حضور داشتند و پیشنهاد بنده این است که در سال‌های آینده موضوع لباس را نیز در این پرسش قرار دهیم تا ببینیم واکنش اولیا و مربیان به این مقوله چگونه است و متوجه شویم اهمیت لباس و توجه به ظرفیت ملی و داخلی کشور از سایر حوزه‌ها نه تنها کمتر نیست بلکه بسیار با ارزش‌تر است. به گونه‌ای که اگر ما یک قدم در حوزه لباس مدارس برداریم قطعاً تأثیرات فراوانی در نحوه پوشش اجتماع ایجاد خواهد شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ما در بحث طراحی و تولید پارچه این ظرفیت را داریم که به تولید داخلی خود بسنده کنیم، افزود: طراحان و نساجان ما قول داده‌اند که پارچه‌های جدیدی را ارائه دهند که راحتی، آسایش و تنوع در آن لحاظ شده باشد و از هم‌اکنون در گوشه ذهن‌مان باشد که از هر فرصتی که مهیا شد استفاده کنیم و مقوله لباس را به عنوان یک امر مبتلابه جاری و ساری مطرح کنیم.

قبادی گفت: یکی از اتفاقات خوب حوزه مد و لباس نگاه تخصصی به این حوزه و اجرای تخصصی فعالیت‌ها است و با بهره‌گیری از متخصصان می‌توانیم در این زمینه اقدامات ارزشمندی انجام دهیم. حضور انجمن‌های تخصصی طراحی از جمله اتفاقات خوبی است که هم‌اکنون رخ داده است. طراحان باید توجه داشته باشند که لباس مدارس بسیار گسترده است و باید با اهتمام ویژه‌ای با آن برخورد شود.

وی با بیان اینکه لباس‌ها در موقعیت‌های شغلی متفاوت باید از ویژگی‌های خاص خود برخوردار باشد، گفت: به عنوان مثال یکی از فاکتورهای لباس‌ نیروهای نظامی این است که باید توأم با اقتدار، انضباط و ارتباط بصری و حرفه‌ای با بهره‌بردار باشد و اگر اینگونه نباشد طبعاً تأثیر جدی نخواهد داشت. در لباس مدارس نیز این ارتباط منطقی بین بهره‌بردار و شغل باید ایجاد شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خطاب به تولیدکنندگان و مربیان مدارس، گفت: مبادا در زدوبند اقتصادی و مالی دچار شویم و این زدوبندهای اقتصادی اجازه تنوع و تکثر تولیدات لباس را سلب کند. باید تلاش کنیم لطافت را در کار فراهم کنیم به گونه‌‌ای که رضایت معنوی و مادی را به دنبال داشته باشد.

قبادی تصریح کرد:‌ به اذعان مسئولان وزارت آموزش و پرورش هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و این یک وظیفه همگانی است که با سلیقه، خلاقیت و ایده‌پردازی در بحث طراحی و تولید پوشاک مدارس ورود کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه عملکرد «شیما» در سال 94 نشان داد که گرایش مردم به استفاده از رنگ‌های روشن در حال افزایش است و این خبر بسیار خوبی است و ما باید هر سال به سمتی برویم که مطابق با کاربرد لباس، فصل و متناسب با احکام و ضوابط شرعی از لباس‌های متنوعی استفاده کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین با اشاره به اینکه نباید برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب محدود به زمان خاصی باشد، گفت: نمایشگاه لباس نوجوانان و لباس عاشورایی از جمله دیگر نمایشگاه‌هایی است که به زودی برگزار خواهند شد.

او همچنین به طرح شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی) اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، ۵۵ درصد گرایش مردم و طراحان به سمت رنگ‌های تیره و ۴۵ درصد گرایش‌ها به سمت رنگ روشن است؛ این یک موضوع قابل توجه است که باید مطابق کاربرد لباس و فصل و برابر با احکام شرعی از رنگ‌ها استفاده کنیم.

نمایشگاه پوشاک مدارس تا یک مرداد از ساعت 10 تا 19 در بوستان گفتگو برای بازدید علاقمندان دایر است.

کد خبر : ۳۹۲۶۲۱