خبرگزاری کار ایران

گشت‌‌وگذار تابستانه در بازار کتاب؛

ازدحام کتابخوان‌ها برای مراسمِ "قطعِ دست"

رمان «بمب روی خاله مامانی» به همراه نمایشنامه‌های «اتاق ورونیکا» و «مراسم قطع دست در اسپوکن» نوبرانه‌های لیست پرفروش‌ها هستند که در چهارمین هفته تیرماه پرفروش شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های تهران از 26 تا 31 تیرماه و همزمان با اجرای طرح حمایتی «تابستانه کتاب» از شانزدهم تیرماه تقریبا شاهد حضور کتاب‌های جدیدی در لیست پرفروش‌هاست. با این حال هنوز از میزان حضور کتاب‌های جدید و تازه از تنور درآمدهٔ زمستان ۹۴ و بهار ۹۵ کاسته نشده است.

رمان «کافه چرا» نوشته جان استراکی که معنای زندگی و مکانی برای یافتن چراهای موجود در ذهن آدمی را در قالب داستان روایت می‌کند و در کمتر از پنج ماه، با سه ترجمه متفاوت، منتشر شد و «خلاء موقت» از جی.کی.رولینگ نیز داستان‌های نسبتا قدیمی هستند که این هفته بازهم به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرده‌اند.

ترجمه روح‌انگیز شریفیان از داستان زندگی یک نوجوان که در دوران جنگ جهانی دوم در لندن زندگی می‌کند نوشته جودیت کر با نام «بمب روی خاله مامانی» به همراه نمایشنامه‌های «اتاق ورونیکا» از آیرا لوین که درواقع تریلری شسته رفته و خوش ساخت است که گره‌های دقیق داستانی در آن، سنت رمان‌های معمایی نویسندگانی مثل ادگار آلن پو، آگاتا کریستی و ... را به ذهن متبادر می‌کند و «مراسم قطع دست در اسپوکن» که روایت مردی است که دستش در نوجوانی قطع شده و حالا از این دنیای پر از دروغ و قساوت فقط دستش را می‌خواهد و برای پس گرفتن آن حاضر است هر کاری بکند، هم تازه‌های لیست پرفروش‌ها هستند که در چهارمین هفته تیرماه پرفروش شدند.

همچنین ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند، روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و «پشت سرت را نگاه کن» نوشته سی‌بل هاگ که عنوان‌های متعددی از جمله پرفروش‌ترین رمان با موضوع زنان، دومین رمان پرفروش آمازون، پرفروش‌ترین رمان روان‌شناسی و پرفروش‌ترین رمان ژانر وحشت را از آن خود کرده است، داستان تازه‌چاپ در فهرست پرفروش‌‌ها با شروع تابستان هستند که در پایان تیرماه هم جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی که به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و رمان «من پیش از تو» هم داستان‌های خارجی تقریبا جدید این  فهرست هستند.

رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب، آخرین رمان منتشر شده از پاتریک مودیانو (برنده جایزه نوبیل ادبیات) با نام «چمن  و «مرا به کنگاراکس نبر» از آندره کورکف که در دههٔ اول پس از فروپاشی شوروی نوشته شده نیز دیگر داستان‌های خارجی در لیست پرفروش‌های روزهای پایانی تیرماه هستد.

مجموعه شعر «وصف ناپذیر» سروده سوزان علویان که توسط حامد ابومعروف ترجمه شده نیز مورد توجه علاقه‌مندان به شعر قرار گرفته است.

داستان یک پلیس خسته و توبیخ‌شده که درگیر یک پروندهٔ عجیب می‌شود از یعقوب یادعلی با نام «آداب دنیا» و مجموعه داستان‌های «بی ‌باد-بی‌ پارو» از فریبا وفی که در 12 داستان کوتاه روایت‌هایی از زنان رو به زوال را مطرح می‌کند و «راهنما یادت نرود» شیدا حیدری با 13 داستان تکان دهنده‌ی مملو از خشونت جنس زنانه و مادرانه که با لحنی خونسرد عنصر غافلگیری در آن‌ها تکرار می‌شود هم همچنان ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های هفته انتهایی تیرماه نمایندگی می‌کنند.

البته داستانی با فضای فانتزی و درونمایه اجتماعی و کمی چاشنی طنز  از  محمدرضا گورزی با نام «چه کسی بود صدا زد بنجی» هم از جمله داستان‌های پرفروش ایرانی در این هفته معرفی شد.

در کنار این‌ها اثری پژوهشی با عنوان «زنان، دشتان و جنوه ماهیانه» از شهلا زرلکی که قاعدگی و همهٔ مسائل و موضوعات مربوط به آن را در تاریخ و اسطوره نیز دنبال می‌‏کند و به دنبالِ یافتن پاسخی‌ است به این پرسش: چرا قاعدگی همواره مسئله‏‌ای پنهان و مذموم در فرهنگ‏‌ها و باورهای کهن و امروزی بوده است؟ همچنان اثر پرطرفدار ایرانی در بخش زنان معرفی می‌شود.

کتاب «ابداع امر اجتماعی (رساله‌ای درباره افول هیجانات سیاسی)» نوشته ژاک دونزولو که برای خواننده شرح می‌دهد چه‌طور اُفت هیجانات سیاسی این فرصت را پیش آورد که راه‌حل ثباتِ سیاسی نه در وادی صِرف سیاسی و نه حوزة صِرف مدنی بلکه در وادیِ امر اجتماعی جستجو شود نیز اثر پرخوانندهٔ حوزه سیاسی-اجتماعی در این روزهاست.

«هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی» با ترجمه و تدوین حمید احمدی که با استناد به آثاری مثل «تاریخ بیهقی»، «قابوس‌نامه»، «سیاست‌نامه»، «هفت پیکر و خسرو و شیرین»، «دیوان حافظ» و «گلستان و بوستان»، دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملی ایران را بررسی کرده نیز اثر تخصصی پرفروش حوزهٔ جامعه‌شناسی در آخرین هفته تیرماه است.

 «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌های هفتهٔ چهارم تیرماه داشته‌ و چراغ روشن آثار فلسفی در لیست پرفروش‌ها را حفظ کرده‌ است.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

عکس بالا مربوط است به نمایش:

قطع دست در اسپوکن/ کارگردان: دانیال خجسته/ عکاس: کامران چیذری

 

کتاب‌های پرفروش پایان تیرماه

ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 اتاق ورونیکا آیرا لوین/ شهرام زرگر بیدگل 9000 یک سه‌گانه معمایی
2 مراسم قطع دست در اسپوکن مارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبی بیدگل 7000 روایت مردی است که دستش در نوجوانی قطع شده و حالا از این دنیای پر از دروغ و قساوت فقط دستش را می‌خواهد.
3 بمب روی خاله مامانی جودیت کر/ روح‌انگیز شریفیان مروارید 18500 داستان نوجوانی که در دوران جنگ جهانی دوم در لندن زندگی می‌کند.
4 وصف ناپذیر سوزان علیوان/ حامد ابومعروف ثالث 11000 شعر دوزبانه
5 چه کسی بود صدا زد بنجی محمدرضا گودرزی ثالث 10500 داستانی با فضای فانتزی و درونمایه اجتماعی و کمی چاشنی طنز  
6 حکومت نظامی خوسه دونوسو/ عبدالله کوثری نشر نی 30000 روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی
7 یادداشت‌های شیطان لیانید آندر‌ی‌یف/ حمیدرضا آتش‌برآب انتشارات علمی-فرهنگی 18000 داستان روسی
8 تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق لنا اندرشون/ سعید مقدم مرکز 12500 داستان یک عشق مخرب که روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد.
9 ابداع امر اجتماعی ژاک دونزولو/ آرام قریب شیرازه 16000 رساله‌ای درباره افول هیجانات سیاسی
10 کوگیتو: زنان اندیشه ترجمه مجبوبه مهاجر فرهنگ جاوید 10000 یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی
کد خبر : ۳۹۲۶۴۸