خبرگزاری کار ایران

فرشته طائرپور :

آثار باید مورد بررسی قرار بگیرند نه آدم‌ها

عضور شورای پروانه نمایش معتقد است فیلم‌هایی ساخته شده‌اند که آثار خوبی نبودند اما چون سازنده اثر مورد تایید بوده؛ نمایش داده شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرشته طائرپور در تازه‌ترین برنامه سی و پنج که از طریق سامانه فیلم نت انجام شده؛ گفت: وقتی  چیزی را منع می‌کنیم جایگزینش را ما به مردم نمی‌دهیم  بلکه ماهواره‌ها می‌دهند.

وی ادامه داد: آثار باید مورد بررسی قرار بگیرند نه آدم‌ها. ما فیلم‌هایی داشتیم که آثار خوبی نبودند اما چون سازنده‌شان مورد تأیید بوده نمایش داده شدند.

 طائرپور با اشاره به وضعیت فیلم پنجاه کیلو آلبالو  و مسئله ابتذال گفت: مخاطب فیلم‌هایی مثل «50 کیلو آلبالو» افراد بالغ جامعه هستند. آنها کودک و نوجوان نیستند که ما نگران باشیم. بعضی کلمات در سینمای ایران باید بازتعریف بشوند. کلمه «ابتذال» جزو عبارت‌هایی هست که مفهوم مشترکی در جامعه ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است در حوزه دفاع مقدس و در حوزه فیلم‌های کودک هم به فیلم‌هایی بر خوریم که فیلم‌های مبتذلی هستند. سازنده «50 کیلو آلبالو»  آدم هنرمندی است و باید بررسی کنیم ببینیم چه می‌شود که یک فیلمش می‌شود «50 کیلو آلبالو».

طائرپور تاکید کرد: سختگیری در مورد «50 کیلو آلبالو» عملاً کم‌تر از سختگیری در مورد «آشغال‌های دوست داشتنی» بود و فیلم محسن امیریوسفی که یک کمدی اجتماعی بود را به که به کل نگذاشتند نمایش داده شود.

فرشته طائرپور افزود: وقتی می‌گوییم فیلمی مبتذل است به همه بینندگان آن فیلم توهین کرده‌ایم. چیزهایی از رسانه ملی ما پخش شده و سلیقه‌سازی کرده اگر زیر ذره‌بین بگذاریم چندان با کلمه ابتذال فاصله ندارند.

 عضو شورای پروانه نمایش گفت: وزیرارشاد چرا باید پاسخگوی پروانه نمایش فیلم‌ها باشد؟ ایشان اگر شورایی را انتخاب کرده که باید به رأی آن شورا احترام بگذارد. باید به ضوابطی برسیم که وزیرو معاون وزیر و شورا و فیلمساز در هراس و دلهره  پاسخگویی به جوسازی‌ها نباشند.

وی ادامه داد: بخشی از جامعه کمدیی می‌خواهد که با آن تفریح کند و فکرش را آزاد کند. باید این حق را به رسمیت بشناسیم. در کنار این کمدی‌ها  اما باید از طنزهای واقعی هم حمایت کنیم.

طائرپور تاکید کرد: در جامعه راجع به هر چه حرف می‌زنیم به گروهی برمی‌خورد. در این شرایط فیلمساز چه میدانی برای ارائه خلاقیتش دارد؟ انتهای این شرایط یک سینمای خنثی متوسط بی‌مخاطب است.

کد خبر : ۳۹۳۱۲۵