خبرگزاری کار ایران

تحلیل درون متنی "خاکسترنشین" ساعدی در فرهنگ اسلامی

«فرهنگ اسلامی» در شماره‌ جدید خود به بررسی مولفه‌های واقع‌گرایی اجتماعی در داستان‌های کوتاه‌ دهه‌ی چهل، با تجزیه و تحلیل درون متنی در داستان کوتاه «خاکستر نشین» نوشته‌ی ساعدی، پرداخته است.

به گزارش ایلنا، میز گرد این ماه ، به تحلیل سیاست‌های عربستان سعودی و چالش‌های خاور میانه اختصاص دارد.

« وداع با پدر شعر انقلاب اسلامی » عنوان پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت شاعر نامدار و هنرمند ثابت قدم –آقای حمید سبزواری- است که در بخش ادبیات این شماره می‌خوانیم ، و در ادامه‌ی آن گلچینی از اشعار این شاعر آورده شده است.

مطلب دیگری که در فصل ادبیات آمده است ، بررسی مولفه‌های واقع گرایی اجتماعی در داستان‌های کوتاه دهه‌ی چهل است که با تجزیه و تحلیل درون متنی و ارجاعات برون متنی در داستان کوتاه «خاکستر نشین » نوشته‌ی غلامحسین ساعدی به خوانش انتقادی و اعتراضی داستان‌های کوتاه واقع‌گرا پرداخته شده است.

مصاحبه‌ی ماه این شماره با استاد محمّد گلریز ، از خوانندگان موسیقی سنتی و پاپ ایرانی و قطعاً برترین خواننده در دوران انقلاب و دفاع مقدس است که صدایش به عنوان میراث شفاهی جمهوری اسلامی ایران ، در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است . نام او «محمّد علی» و شهرتش «گلپایگانی » است. این مصاحبه با عنوان «من نگران شعر و هنر انقلاب هستم » آورده شده است.

فصل سیاست این شماره ، به پژو هشی در خصوص افغانستان ، مواد مخدر و مسائل سیاسی حاصل از آن در منطقه اختصاص یافته است.

«علامه محمد اقبال لاهوری –فیلسوف مصلح» یکی از عناوین مورد بحث در بخش فرهنگ و اندیشه است. «تاملاتی در فرهنگ عفاف و راه‌های گسترش در آن » مقاله‌ی دیگری در همین فصل است که به بررسی حجاب و عفاف و حفظ حریم میان زنان و مردان به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آشکار جوامع اسلامی پرداخته است.

ماهنامه‌ی فرهنگ اسلامی هر ماه با مدیر مسئولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمد حسن زورق منتشر می‌شود. این ماهنامه در272 صفحه و با قیمت 75.000 ریال عرضه می‌‌شود.

کد خبر : ۳۹۳۲۳۳