خبرگزاری کار ایران

حسین انتظامی:

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رابطه مردم را با دستگاه حکومتی تغییر می‌دهد

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قانونی مترقی است چون رابطه مردم را با دستگاه حکومتی تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انتظامی در نشست خبری بررسی قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» گفت: دستگاه حاکمیتی قرار است خادم واقعی مردم باشد و اطلاعات به صورت امانت در اختیارشان است بنابراین باید هر زمان شهروندان این اطلاعات را طلب کردند؛ ارائه کنند.

انتظامی مبنای این قانون را شفافیت و مبارزه با فساد عنوان کرد و با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک می‌کند تا رانت اطلاعاتی به وجود نیاید، گفت: رسانه‌ها از مصرف‌کننده‌های اصلی این قانون هستند تا بتواند حق خود را استیفا کنند.

او با تاکید بر عزم عمومی دولت برای اجرای این قانون، گفت: باید به مدیران در رابطه با این قانون آموزش داده شود، چون از نظر ساختاری، خیلی‌ها نسبت به آن توجیه نیستند. از سوی دیگر، ممکن است نظام دیوانی کشور چهارچوبی قدیمی داشته باشد و بر این اساس اطلاعات را حبس کرده و آزاد نکند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 23 ماده تهیه شده و جزو معدود قوانینی است که سه آئین نامه دارد.

انتظامی با بیان اینکه طبق آئین‌نامه اجرایی قانون انشتار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ظرف زمانی سه ساله گذاشته شده تا دستگاه‌ها اطلاعات خود را در پیوند با دولت الکترونیک و در این بستر عرضه کنند، گفت: از آنجا که هنوز خیلی‌ها سواد دیجیتالی ندارند، نمی‌توان قانون را معطل گذاشت بنابراین ارائه اطلاعات به چهار نوع تقسیم شده است.

او گفت: شهروندان می‌توانند اطلاعات درخواستی خود را از طریق ایمیل داخلی، کارپوشه ملی ایرانیان، کتبی از طریق پست یا حضوری و کتبی دریافت کنند.

کد خبر : ۳۹۳۳۱۸