خبرگزاری کار ایران

اعترافات دستگیرشدگان گروهک منافقین روی آنتن شبکه مستند

شبکه مستند در قالب شش قسمت از مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» اعترافات دستگیر شدگان گروهک منافقین در جریان عملیات مرصاد را روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایلنا، سیدمهدی مویدی تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» درباره قسمت‌های جدید این مجموعه توضیح داد: شش قسمتی که از شنبه تا پنجشنبه این هفته روی آنتن می‌رود، به اعترافات منافقانی مربوط است که در جریان حمله‌ای که در پنج مرداد 1367 به مرزهای غربی کشور داشتند، دستگیر می‌شوند.

وی افزود: آنها از مقر خودشان در پادگان اشرف از مرزهای غربی وارد کشور می‌شوند، تا اسلام آباد غرب می آیند و سپس با مقاومت مردم روبرو می‌شوند. با این وجود مقاومت مردمی را تا جایی که می‌توانند سرکوب و اسلام آباد را به سمت کرمانشاه رد می‌کنند.

مویدی ادامه داد: منافقان سپس در محلی به نام تنگه چهارزبر کرمانشاه با کثرت نیروهای نظامی جمهوری اسلامی روبرو و همان جا زمین گیر می شوند. بخشی از آنها با نیروهای بسیجی و سپاه درگیر می‌شوند، عده‌ای پا به فرار می‌گذارند و عده‌ای نیز دستگیر می‌شوند.

تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» یادآور شد: منافقان به این علت که ایران قطعنامه را پذیرفته بود، تصور می‌کردند نیروی نظامی تدافعی کشور ضعیف شده و آنها بدون هیچ مقاومتی می‌توانند وارد کشور شوند و تا تهران پیشروی کنند.

وی در پایان اعلام کرد: اعترافات اعضای مختلف این گروه از جمله داریوش گلبرگ از فرماندهان یگان منافقان در حمله عملیاتی که خودشان آن را فروغ جاویدان نام گذاری کرده بودند و ما به دفاعی که کردیم عملیات مرصاد می گوییم، در اواخر مرداد 1367 ضبط شده است.

«تاریخ شفاهی ایران» از شنبه دوم مرداد تا پنجشنبه هفتم مرداد ساعت 18:30 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و روز بعد ساعت 13:30 بازپخش می‌شود.

کد خبر : ۳۹۳۳۶۰