خبرگزاری کار ایران

در نشست پویش "بدسرپرست تنهاتر است" مطرح شد:

مهناز افشار: متاسفم که خشونت داریم اما برای رفعش دغدغه نداریم

اولین نشست خبری پویش با عنوان «بدسرپرست تنهاتر است» با حضور شهرام گیل‌آبادی (رئیس شورای سیاستگذاری)، مهناز افشار (سخنگو) و مونیکا نادی (حقوقدان) صبح امروز دوشنبه 11 مردادماه در نگارخانه شهر بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

به گزراش خبرنگار ایلنا، شهرام گیل‌آبادی با بیان اینکه 400 چهره سرشناس عضو این پویش هستند، اظهار کرد: دغدغه اجتماعی و فرهنگی در زمینه کودکان بدسرپرست باعث شروع حرکتی شد که امیدواریم در آینده به نفع کشورمان باشد.

او با بیان اینکه پویش کاملا مردمی است، گفت: در این پویش به اتکای همه مردم ازجمله جمعی از جوانان، هنرمندان و فعالان حوزه کودک در زمینه رفع کودک‌آزاری گرد هم جمع آمده‌اند.

رئیس شورای سیاستگذاری پویش با اشاره به جشنواره فیلم کودکان کار (شاپرک) گفت: به دلیل اینکه نواقص متعددی در قانون، رفتار اجتماعی و بین فردی وجود دارد، این کودکان تنها مانده‌اند.

او خاطرنشان کرد: سینماگران و هنرمندان کمک‌های بسیاری به این پویش کرده‌اند و ما به عنوان جامعه هنری به این نتیجه رسیده‌ایم که در کنار جریان‌های اجتماعی قرار بگیریم تا بتوانیم فضای جامعه را تغییر دهیم.

گیل‌آبادی با بیان اینکه بدسرپرستی ویژه کشور ما نیست، گفت: این معضل در تمام دنیا دیده می‌شود و متاسفانه کودکان که قرار است آینده دنیا به دست آنان سپرده شود اکنون در تنهایی و انزوا هستند.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم قوانینی را که در برخی از موضوعات ساکت هستند برای پشتیبانی و حمایت از کودکان تغییر دهیم و با استفاده از این قوانین فضای جامعه را برای رشد هر چه بهتر این کودکان مناسب کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری پویش در پایان گفت: این جنبش از روز شهادت امام علی (ع) آغاز شده و امیدواریم بتوانیم با فعالیت‌های مثبتی که در این پویش انجام می‌شود به پویایی هرچه بیشتر کشور کمک کنیم.

در ادامه این نشست مهناز افشار (سخنگوی انجمن پویش) با بیان اینکه من در وهله اول یک مادر و یک شهروند هستم گفت: حدود 2 سال پیش ویدئویی منتشر شد که در آن مادری نوزادش را در حین شیر دادن سیلی می‌زد این ماجرا برایم خیلی سخت بود و سخت‌تر از آن استقبالی بود که از دیدن این ویدئو می‌شد.

او ادامه داد: بسیار متاسفم که در جامعه ما خشونت دنبال می‌شود اما متاسفانه دغدغه‌ای برای رفع آن نداریم.

افشار با اشاره به کودکان بدسرپرست اظهار کرد: کودک بدسرپرست تنها کودکی نیست که در سر چهارراه کار می‌کند بلکه ممکن است کودکانی باشند که در خانواده‌های مرفه زندگی می‌کنند اما فقر عاطفه در خانه‌های آنان موج می‌زند و این کودکان در رنجند.

سخنگوی پویش با اشاره به هدف این انجمن گفت: سعی داریم درباره کودکان بدسرپرست قوانینی شکل بگیرد تا به صورتی جدی از این کودکان حمایت شود.

افشار با بیان اینکه به عنوان یک شهروند از آنچه که در جامعه برای این کودکان رخ می‌دهد، غمگین می‌شوم، گفت: این اتفاقات در همه جای دنیا است اما در کشور ما نسبت به ادعای فرهنگی، دین و عاطفه ایرانی خلاف آنچه ادعا می‌کنیم مشاهده می‌شود.

در ادامه مونیکا نادی درباره ابعاد حقوقی پویش گفت: قانونی که در حال حاضر برای حمایت از کودکان بدسرپرست وجود دارد ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

او با بیان اینکه کودکان نیاز به حمایت دارند ، گفت: کودکان بی‌دفاع‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند هر چند سیر قوانین به نفع کودکان بوده اما هنوز هم قوانین جامع و کاملی برای دفاع از کودکان نداریم.

این حقوقدان ادامه داد: در حال حاضر تعداد بسیاری کودک زیر 18 سال بدسرپرست داریم که هنوز بزهکار نیستند و وارد چرخه بزه نشده‌اند باید برای جلوگیری از ورود این کودکان به این چرخه قوانین لازم را داشته باشیم.

نادی خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که براساس آن انواع مجازات برای والدین خاطی در نظر گرفته شده اما این قوانین ضمانت اجرایی ندارد و جنبه پیشگیرانه نداشته اما شاهد تداوم معیوب این قوانین در خصوص حقوق کودک هستیم.

او در پایان گفت: باید تلاش کنیم حقوق کودک آموزش داده شود و ترویج پیدا کند تا کودکان سرزمین‌مان در دنیا بهتری بزرگ شوند.

کد خبر : ۳۹۶۱۹۱