خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری پویش بدسرپرست تنهاتر است؛ مطرح شد؛

مهناز افشار: حاضرم در فیلم‌هایی با موضوع کودکان بدسرپرست هم بازی کنم و هم سرمایه‌گذاری

مهناز افشار درباره ساخت فیلم‌هایی با موضوع کودکان بدسرپرست گفت: متاسفانه در سینما به این موضوع کم پرداخته شده و می‌توان به قصه‌هایی با این مضمون بسیار پرداخت همچنین پیشنهاد می‌دهم به صورت سفارشی فیلم‌هایی با این موضوع ساخته شود. اعلام می‌کنم نه تنها به عنوان یک بازیگر حاضرم در این فیلم‌ها ایفای نقش داشته باشم بلکه در زمینه ساخت و سرمایه‌گذاری نیز هر اقدامی که بتوانم انجام می‌دهم.

مهناز افشار (سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است) در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از کودکی به ما گفته‌اند اگر کار بدی انجام دهی خدا تو را دوست ندارد؛ نمی‌شود این فرهنگ‌ها را تغییر داد، گفت: خدا را به ما به درستی نشان نداده‌اند اگر با خدا آشنا شویم، به خدا عشق می‌ورزیم و از او نمی‌ترسیم.

افشار در پاسخ به این سوال که "آیا سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند" گفت: متاسفانه به دلیل بدبینی و دلخوری که از صداوسیما دارم درباره سریال‌ها صحبت نمی‌کنم اما موافقم در سینما به این موضوع کم پرداخته شده و می‌توان به قصه‌هایی با این مضمون بسیار پرداخت. همچنین پیشنهاد می‌دهم به صورت سفارشی حتی فیلم‌هایی با این موضوع ساخته شود.

او افزود: نه تنها به عنوان یک بازیگر از این موضوعات استقبال می‌کنم و خوشحال می‌شوم که در این فیلم‌ها ایفای نقش داشته باشم بلکه حاضرم برای ساخت فیلم‌هایی در این زمینه به عنوان سازنده و سرمایه‌گذار نیز فعالیت داشته باشم.

افشار گفت: نباید در این قضیه نگاه طلبکارانه داشته باشیم و همه وظایف را برعهده دولت قرار دهیم بلکه باید با نگاه منصفانه به موضوع نگاه کنیم و تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع و شرایط کودکان بدسرپرست انجام دهیم.

شهرام گیل آبادی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اتفاقاتی مانند پویش در جامعه بسیار شکل می‌گیرد اما هیچ ثمری ندارد، به نظر شما پویش چقدر می‌تواند موفق باشد؟ اظهار کرد: در جامعه ما مرجعیت افرادی که از یک طرح حمایت می‌کنند؛ می‌تواند پشتوانه خوبی برای رسیدن به اهداف آن طرح باشد.

او ادامه داد: در تهران مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا فضاهای آسیب‌پذیر بسیاری را شاهد هستیم و به نظر من؛ حرکت اجتماعی بهترین حرکت برای مبارزه با این آسیب‌هاست.

مهناز افشار نیز در پاسخ به همین سوال گفت: ما فکر می‌کنیم صاحب فرزندانمان هستیم، متاسفانه قانون در این زمینه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد چراکه مادر یا پدر خود را مالک فرزند می‌دانند و اگر در مواردی قانون به آنها اعتراض کند، می‌گویند: به شما ربطی ندارد.

او ادامه داد: باید این مسئله فرهنگ‌سازی شود که والدین مالک فرزند نیستند و قانون اجازه داشته باشد در مواردی در مقابل والدین بایستد.

نادی (حقوقدان) هم در پاسخ به این سوال گفت:  قوانین ما متکی به عرف و فرهنگ جامعه است و اینکه تا چه زمانی این قوانین می‌تواند در کشور ادامه داشته باشد وابسته به فرهنگی است که درباره آن قانون در کشور وجود دارد. مهمترین کاری که ما باید انجام دهیم فرهنگ‌سازی در زمینه حقوق کودکان بدسرپرست است.

یکی دیگر از خبرنگاران درباره حضور هنرمندان در پویش و نظرات مسئولان سه قوه درباره این انجمن پرسید که گیل‌آبادی پاسخ داد: هنرمندان حمایت همه‌جانبه خود را از طرح ما اعلام کرده‌اند و ما نیز با مسئولان سه قوه از جمله، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای شهر جلساتی داشته‌ایم و در آینده نزدیک نیز با معاون قوه قضاییه درباره حقوق شهروندی جلسه‌ای خواهیم داشت.

او ادامه داد: مهمترین مسئله این است که این طرح از افراد جامعه آغاز شود و در شبکه‌های مجازی و اجتماعی گسترش پیدا کند. پس از آن می‌توانیم امیدوار باشیم تا قانون مشخص و تعریف شده‌ای در این زمینه تدوین شود.

افشار نیز درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی و گسترش اهداف پویش گفت: اگر همه تصمیم‌ بگیریم و بخواهیم که اتفاق بزرگی در زمینه حمایت از کودکان بی‌سرپرست اتفاق بیفتد قطعا شبکه‌های مجازی و اجتماعی می‌توانند بهترین وسیله باشند.

سخنگوی پویش ادامه داد: همانطور که معتقدم تصاویر خشونت‌بار نباید در فضای اجتماعی گسترش پیدا کند و عدم انعکاس این تصاویر را بهتر می‌دانم، معتقدم انعکاس اخبار مثبت در زمینه رفع کودک‌آزاری و فعالیت‌های پویش می‌تواند به ترویج آن و نزدیک شدن ما به اهداف‌مان بسیار سازنده باشد.

نادی نیز در پایان این پرسش و پاسخ گفت: کودک‌آزاری جرم عمومی است و شاکی خصوصی ندارد و اگر در جامعه شاهد کودک‌آزاری باشیم می‌توانیم با تماس به واحد اورژانس اجتماعی 123 موارد را به آن‌ها اطلاع دهیم.

کد خبر : ۳۹۶۲۴۱