خبرگزاری کار ایران

چهار مستند تلویزیونی در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شد

چهار اثر پیشنهادی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در یکصد و یکمین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو، در فهرست ملی این برنامه به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، مستندهای تلویزیونی «یاد و یادگار»، «پل آزادی»، «همراه باد در دل تنهایی کویر» و «کودکان سرزمین ایران» به عنوان چهار مستند تلویزیونی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مستند تلویزیونی 120 دقیقه‌ای «یاد و یادگار»، محصول شبکه سحر سازمان صدا و سیما در فاصله سال‌ها 1377-1378 ساخته شده است. محقق و کارگردان این اثر مصطفی رزاق کریمی و فرهاد ورهرام از پیشکسوتان مستند ساز هستند. این مستند پیدایش سرزمین ایران و تمدن اقوام مختلف تا دوران معاصر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مستند «پل آزادی» روایت آزادسازی خرمشهر و ساختن پلی بر روی رودخانه کارون است که به پل آزادی شهرت پیدا کرد. این مستند بل عنوان فرعی «روایت خرمشهر، روایت عاشقان»، که محصول واحد جنگ شبکه اول سیما است، در 90 دقیقه و در سال‌ها 1359 تا 1361 ساخته شده است.

مستند «همراه باد در دل تنهایی کویر»، با عنوان اولیه «سر راه شن است»،‌ محصول شبکه یک سیما است که در فاصله سال‌های 1376-1377 به کارگردانی منوچهر طیاب ساخته شده است. موضوع این مستند سفر اکتشافی به کویرهای ایران و بررسی طبیعت آن است.

مستند «کودکان سرزمین ایران»، محصول گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما است که در فاصله سال‌های 1374 تا 1376 بخش گسترده‌‌ای از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران را به تصویر می‌کشد. این مجموعه شامل 52 قسمت است که توسط کارگردانان مطرحی چون ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، فرزاد موتمن، فرهاد مهران‌فر و محمدرضا مقدسیان، ساخته شده است. در این مجموعه، بهترین کارگردانان نسل قدیم و جدید، به تهیه کنندگی مرحوم محمدرضا سرهنگی، همکاری داشته‌اند.

حافظه جهانی یکی از برنامه‌های یونسکو است که از سال 1992 آغاز شده است.

کد خبر : ۳۹۶۳۳۷