خبرگزاری کار ایران

در نشست چهاردهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد:

جشنواره‌ی امام رضا (ع) دارای ارزش بین‌‌المللی است

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) بیان کرد:تنها در یکی از برنامه‌های جشنواره امسال امام رضا(ع) دویست و سی وهشت هزار نفر از سراسر جهان شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) امروز سه‌شنبه (دوازهم مرداد ماه)  با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان (رئیس شورای امور بین‌الملل جشنواره و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، (سیدجواد جعفری دبیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) و مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) ) و همچنین معاونان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این سازمان در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه امام رضا (ع) حدیثی با این مضمون که «دوست هر کس، عقل او و دشمنش جهل اوست»، گفت: در مطالعات اسلامی توجه زیادی به عقل صورت گرفته است اما امروزه در جهان مدرن آنچه دنیا را فرا گرفته، جهالتی است که گروه‌های تکفیری به آن دامن می‌زنند. چهارده سال است که عطر امام رضا (ع) و شمیم دهه کرامت در قالب جشنواره امام رضا (ع) در سراسر جهان پراکنده شده و ما هم به عنوان مجریان این جشنواره، مفتخریم که میزبان تنها امام معصوم در کشورمان باشیم.

ابراهیمی ترکمان با اشاره به اینکه شعار چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) «گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا(ع)»، گفت: این جشنواره پنجشنبه بیست و یکم مرداد افتتاح و شنبه بیست و سوم مرداد خاتمه می‌یابد. خوشبختانه امسال دبیرخانه به صورت دائمی تأسیس و در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مستقر شد. هفتادو هفت کشور مجری این جشنواره هستند و با توجه به آنکه در سال ۲۰۱۷ مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است، هجده نفر از خادمان فرهنگ رضوی مجدداً به این جشنواره دعوت شده‌اند و همچنین هشت نفر از کشورهایی مانند بلژیک، آذربایجان، نروژ، بریتانیا و سنگال به عنوان برگزیده شناخته و معرفی می‌شوند.

او ادامه داد:  بسته‌های فرهنگی برای چهل و پنج کشور ارسال شده و کارگروه‌های علمی برای ترویج فرهنگ رضوی تعریف شده است. در این دوره پژوهشگران فرهنگ رضوی توجه ویژه‌ای صورت گرفته و مقالات برتر پیش‌همایش بانوان فرهنگ رضوی چاپ شده است. امسال پروژه کتاب‌پژوهی امام رضا (ع) شروع شده و از جمله کتاب «امام مهربانی» به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی چاپ شده است. امسال از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده بهینه‌ای در جهت ترویج فرهنگ رضوی در سراسر جهان صورت گرفته است و برنامه‌هایی که تدوین شده، همگی برآمده از خِرد جمعی با همکاری نهادهای مختلف به ویژه بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) است.

ترکمان بیان کرد: در بخش بین‌الملل آثار زیادی تألیف یا ترجمه شده و در خارج از کشور نیز افراد مختلفی شعرهایی درباره‌ی امام رضا(ع) سروده‌اند و آن‌ها را در قالب کتاب‌هایی چاپ کرده‌اند.

ابراهیمی ترکمان همچنین از آغاز به کار مجمع جهانی خادمان رضوی از سراسر دنیا در این دوره از جشنواره امام رضا(ع) خبر داد و گفت: امسال آثاری از هنرمندان و فرهیختگان از کشورهای مانند اندونزی، اوگانادا، تاجیکستان، قزاقستان، قطر، آذربایجان، عراق، پاکستان، ترکیه، بنگلادش، سنگال، کویت، لبنان، هند، روسیه، اسپانیا، میانمار، مراکش و گرجستان به دبیرخانه ارسال شده است.

سید جواد جعفری (مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع))  گفت: در این دوره از جشنواره امام رضا(ع) شاهد اتفاقات بسیار مهم، خوشایند و چشمگیری هستیم، جشنواره سه ویژگی دارد؛ مردمی بودن، تنوع و فراگیری. این جشنواره یک جشنواره مردمی است از این جهت که دهه کرامت برخاسته از آن است. برای تنوع است از این جهت که هشتادوچهار شاخه دارد و هیچ قشری از اقشار جامعه بی‌نصیب از آن نیست و فراگیر است چون دارای وجهه بین‌المللی است و در هفتادوهفت کشور برگزار می‌شود. تنها در یکی از برنامه‌های جشنواره امسال امام رضا(ع) دویست و سی وهشت هزار نفر از سراسر جهان در رقابتی سالم و سازنده با مطالعه سه کتاب «دوست مهربان کبوترها»، «اعترافات غلامان» و «علی‌ابن‌موسی‌الرضا» با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع)  با اشاره به آماری از رقابت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری جشنواره چهاردهم امام رضا(ع) گفت: ۵۶۵ هزار و ۲۶۵ نفر در جشنواره امام رضا (ع) شرکت کرده‌اند که در بخش نهضت کتابخوانی رضوی ۲۳۵ هزار و ۳۸۲ نفر، در بخش حفظ احادیث رضوی ۶۵ هزار و ۴۰۰ نفر، در بخش دلنوشته‌ای به امام رضا (ع) ۱۳۷ هزار و ۸۰ نفر، در بخش کودک و نوجوان ۵۲ هزار و ۲۳۸ نفر و در بخش تولیدات علمی، فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و دیجیتالی ۷۴ هزار و ۷۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که این تعداد، ۳۶۴ هزار و ۸۳۶ اثر تولید کرده‌اند.

کد خبر : ۳۹۶۷۹۲