خبرگزاری کار ایران

رضا کیانیان:

برهوت، تنهایی و سکوت رازهایی است که در آثار کلانتری موج می‌زند

یکی از بازیگران سینما با بیان اینکه عباس کیارستمی و پرویز کلانتری بیش از همه شخصیتی نزدیک بهم داشتند، گفت: برهوت، تنهایی و سکوت رازهایی است که در آثار کلانتری موج می‌زند و این رازهاست که او را جاودانه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا کیانیان در مراسم بزرگداشت مرحوم پرویز کلانتری گفت: مرحوم کلانتری هنرمندی دوست داشتنی بود و همه ما به دلیل علاقه‌ای که به او داریم در این مکان جمع شده‌ایم. در این مدت اخیر هنرمندان زیادی را از دست دادیم اما کیارستمی و کلانتری در میان این هنرمندان بیش از همه شخصیتی نزدیک بهم داشتند و شبیه هم بودند.

او ادامه داد: همانطور که تماشای یک تک درخت در دشت یادآور عباس کیارستمی است. تماشای نماهای کاهگلی و نقاشی‌های کویری ما را به یاد کلانتری می‌اندازد. در حقیقت امضای برخی از هنرمندان آن عنصر را تسخیر می کند.

این بازیگر با اشاره به اینکه درباره اینکه چرا امضای یک هنرمند جاودانه می‌شود بسیار اندیشیده‌ام گفت: پرویز کلانتری در اولین نمایشگاهش با عنوان سیاه روی سیاه، جسارت و جستجوگری خود را در فرم نشان می‌دهد اما در نمایشگاه بعدی‌اش با نام کوچ عشایر شاهد آثاری در زمینه شکست کوبیسم، تخیل شاگالی، تصویرگری کتاب کودک و گرافیک هستیم  اگرچه این آثار زیبا هستند اما خلوص ندارند.

کیانیان با اشاره به اینکه آثار سقاخانه، شکست کاشی و کلاژهای کلانتری نیز زیبا هستند اما آن عنصر خلوص را ندارند، تصریح کرد: آثار کویر کلانتری به گونه‌ای است که حتی اگر بارها و بارها این آثار را ببینید بازهم مشتاق دیدن آن هستید و خسته نمی شوید چرا که در این آثار رازی است.

او ادامه داد: این آثار علیرغم اینکه نشان سنت‌ها هستند اما سکوتی در آنهاست و گویی جهان ساکت شده و در این نقطه تماشاگر جهان هستیم.

این هنرمند با بیان اینکه برهوت، تنهایی و سکوت رازهایی است که در آثار کلانتری موج می‌زند، افزود: این رازهاست که کلانتری را جاودانه می‌کند و امضای کلانتری را به کاهگل و کویر می سپارد و به معنی این است که کلانتری زاده کویر است.

در ادامه این مراسم، امیر هوشنگ اردلان نیز با اشاره به اینکه به پرویز کلانتری سفارش سه تابلو برای تالار برج تهران اظهار کرد: بعد از اتمام این سفارش روزی به منزل کلانتری رفتم او از من خواست از میان آثارش اثری را انتخاب کنم.

او ادامه داد: در مقابل این سخاوت کلانتری من تابلویی را انتخاب کردم که فقط کاهگل روی آن کشیده شده بود و هیچ چیز  دیگری روی آن نبود.

این معمار افزود: این تابلو برای من کاملترین اثر کلانتری بود اما چند روز بعد  از این ماجرا پرویز از من خواست تا تابلو را به نزد او ببرم تا کامل کند و من در مقابل اصرار او فقط خواستم تا با پالت روی آن نقشی ایجاد کند.

اردلان با اشاره به تابلویی که در دست داشت گفت: این تابلو سریعترین کاری است که پرویز کلانتری در مدت زمان کوتاه و در عرض چند دقیقه کامل کرد و یکی از ناشناخته ترین آثار این هنرمند است.

در ادامه نیز پیام هایی از پرویز تناولی، فرشید مثقالی و محمد ابراهیم جعفری درباره پرویز کلانتری قرائت شد.

در این مراسم که به همت گالری آرت سنتر ۲ برگزار شده بود آثار پرویز کلانتری که در این گالری و همچنین در نزد خانواده‌اش بود به نمایش گذاشته شده بود. همچنین سازهای ویلون سل، کمانچه، تار و فلوت به طور جداگانه در فواصل برنامه نواخته می شد.

همچنین یک اثر از فیگور پرویز کلانتری ساخته حسن عظیمی در این نمایشگاه رونمایی شد. 

در این مراسم علی جنتی(وزیر ارشاد)، علی مرادخانی (معاون امور هنری ) مجید ملانوروزی(رییس موزه هنرهای معاصر)عبدالحسین مختاباد(عضوشورای شهرتهران)محمد عیازی، ایرج اسکندری، سعید پور صمیمی، علی اکبرصادقی، کامبیز درمبخش، رضاکیانیان، حسین محجوبی وجمعی از هنرمندان حضور داشتند.

کد خبر : ۳۹۷۶۰۰