خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در مراسم روز خبرنگار:

رسانه‌ها در مبارزه با فساد اصرار داشته‌باشند/ قراردادهای نفتی مهمترین مصوبه دولت‌ها در سالهای اخیر است

معاون رئیس‌جمهور می‌گوید: امروز سهم دولت از فضای رسانه‌ای بسیار محدود است درحالیکه زبان مخالفان تند و باز. کاش دولت هم می‌توانست در حد مخالفان و با همان تریبون‌های رسمی و بودجه‌های بیت‌المال که در اختیار آنهاست پاسخ‌های خود را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان ادوار دانشکده خبر و مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و مسئولان دانشکده خبر برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: امیدواریم دولت به کمک فعالین عرصه رسانه‌ای بتواند مشکلات پیش روی رسانه‌ها را برطرف کند تا مسیر برای تحقق رسالت خبرنگاری هموارتر شود. در این روز یاد شهید محمود صارمی و تمامی شهیدان عرصه رسانه و همچنین پیشکسوتان و تاثیرگذاران این عرصه را نیز گرامی می‌داریم.

معاون اول رئیس جمهور درباره اهمیت فعالیت دانشکده خبر بیان کرد: دانشکده خبر نهاد واسطی میان حوزه آکادمیک و حرفه‌ای در عرصه رسانه به‌شمار می‌رود که می‌تواند فاصله‌ها را در فهم مسائل کشور در بخش ارتباطات برطرف کند پس باید به مسائل این دانشکده توجه شود تا دغدغه‌های دانش‌آموختگان آن به حداقل برسد.

جهانگیری سپس روز خبرنگار را فرصت مغتنمی دانست تا درباره برخی مسائل مهم کشور و اهالی رسانه گفت‌وگو شود. در همین چهارچوب او تاکید کرد: کشور ما در حال حاضر با مسائل متعدد و متنوعی روبروست. مسائلی گوناگون در حوزه‌های بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی که سابقه طولانی نیز دارند. حل این موضوعات نیز جز با تفاهم و مفاهمه محقق نمی‌شود. امروز سخت نیازمند آنیم که تشکل‌ها و نهادهای مختلف به تفاهم برسند تا راهکاری برای برون‌رفت از چالش‌های موجود پیدا کنیم.

وی افزود: شما کسانی هستید که دانش ارتباطی و گفت‌وگو را  می‌دانید پس بهتر از هر کسی می‌توانید راهکار عملی استفاده از ارتباطات تعاملی را به ما پیشنهاد دهید. عصر امروز عصر اطلاعات و ارتباطات است و ارتباطات یکسویه و آمرانه جای خود را به ارتباطات دوسویه و تعاملی داده است. این روزها عصر مفاهمه است نه عصر مقابله. در چنین عصری فعالان رسانه‌ای بیش از سایر گروه‌های سیاسی و پژوهشی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

جهانگیری تمامی مسائل دنیا در دنیای امروز را مسائلی رسانه‌ای دانست و گفت: در حال حاضر تمام مسائل دنیا حتی مسائل تخصصی اقتصادی رسانه‌ای به حساب می‌آیند و این دلیلی است بر تاثیر و تاثیرگذاری متقابل رسانه‌ها و محیط اطرافشان. جامعه ما فاصله زیادی تا استانداردهای ارتباطی و تعاملی دنیا دارد و فرهنگ ما هنوز با فرهنگ گفت‌وگو فاصله دارد. میدان اصلی قدرت در جهان امروز افکار عمومی است و افکار عمومی با پروپاگاندا شکل نمی‌گیرد بلکه نیازمند ارتباطات فعال و تعاملی مداوم است. پس رسانه‌ها چه رسانه‌های سنتی و چه رسانه‌های دیجیتال و جدید اگر در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گیرند بسیار موثر خواهند بود و امروز هیچ کشوری جز با ارتباطات موثر به توسعه نمی‌رسد.

معاون اول رئیس جمهور سپس با اشاره به اینکه رسانه باید محل واقعی گفت‌وگو و شنیدن باشد نه محل ایجاد جنگ روانی علیه بخش دیگری از جامعه گفت: رسانه‌های ما نباید تنها محل القائات غیرواقعی برخی مطالب باشند، دولت برحسب وظیفه در این زمان وظیفه خود می‌داند وقتی می‌خواهد درباره موضوعاتی که با زندگی روزمره مردم گره خورده؛ تصمیم‌گیری کند، به دنبال گسترش ارتباطات دستگاه اجرایی با شهروندان و پاسخ‌های روشن به افکار عمومی باشد. ما به هیچ وجه فضای تند و جنجالی برای رسانه‌ها نمی‌خواهیم بلکه یک نظام اطلاع‌رسانی عقلانی و انتقادی بهترین راهکار برای بررسی مشکلات است.

وی درباره نتایج یک نظرسنجی که برای بررسی میزان انتقاد پذیری دولت صورت گرفته؛ یادآور شد: یکی از مراکز رسمی کشور اخیرا نظرسنجی برای بررسی میزان انتقادپذیری دولت و دستگاه‌های مربوطه انجام داده است و خوشبختانه نتایج توفیقات خوبی را در این زمینه نشان می‌دهد. ما اعتقاد داریم جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در دسترسی به مسائل بسیار مهم‌تر از مچ‌گیری، پرده‌دری و افشاگری جنجالی است.

این مقام مسئول در دولت همچنین با اشاره به قراردادهای نفتی و انتقادهایی که به این موضوع وارد شده بود،‌ گفت: یک نمونه بارز از تعامل دولت با نهادهای تخصصی و شنیدن انتقادها را در بحث مهم قراردادهای نفتی شاهد بودیم. زمانی که ساختار جدید قراردادهای نفتی اعلام شد و نقدهایی به این مساله دیدیم؛ با اطلاعیه‌ای از تمام دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران دعوت کردیم تا نظرات و مشورت خود را مکتوب به دولت ارائه دهد. همچنین ساعت‌ها با منتقدان جلسه برگزار کردیم و حتی بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ساختار قراردادها باید در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز تصویب شود؛ مجدد بررسی‌ها را با این ستاد انجام دادیم. درست است که زمان بسیاری گرفته شد اما نتیجه کار که تا چند روز آینده اعلام می‌شود قطعا با نظر تمامی دست‌اندرکاران و متخصصین خواهد بود و فکر می‌کنم دقیق‌ترین و باحوصله‌ترین مصوبه‌ای بود که در دولت‌ها به سال‌های اخیر به سرانجام رسیده است. درواقع در زمینه قراردادهای نفتی نظر منتقدان تا جایی مانعی بر سر عقد قرارداد به وجود نیاورد؛ اعمال شده است.

جهانگیری همچنین سهم دولت از فضای رسانه‌ای را بسیار اندک معرفی کرد و اظهار داشت: امروز سهم دولت از فضای رسانه‌ای بسیار محدود است درحالیکه زبان مخالفان تند و باز. کاش دولت هم می‌توانست در حد مخالفان و با همان تریبون‌های رسمی و بودجه‌های بیت‌المال که در اختیار آنهاست پاسخ‌های خود را داشته باشد. چنین هجمه‌ گسترده‌ای از سوی رسمی‌ترین تریبون‌های کشور علیه شخص رئیس جمهور واقعا بی‌سابقه است. رئیس جمهوری که 24 سال نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی بوده و رئیس جمهوری که یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین گره‌های امروز کشور را با مذاکره باز کرد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: مخالفین دولت اصرار دارند فضای اعتدال و امید را از کشور دور کنند و ذهنیت افراطی و بدبینانه جای واقعیت و خواست مردم را بگیرد. ما به شدت نیازمند گفت‌گوی اعتدال و امید هستیم. مصالح و منافع ملی ما ایجاب می‌کند تا تمامی رسانه‌های رسمی و غیررسمی در این مسیر حرکت کنند و بذر تهمت و دروغ نکارند. مصلحت کشور است که رسانه ملی و تریبون‌های رسمی کشور دور از جناح‌بندی سیاسی و عملیات روانی عمل کنند.

وی تقویت گفت‌وگو و ارتباط دستگاه‌ها با نخبگان را یکی از موارد مهم برای بهبود شرایط کشور دانست و بیان کرد: گفت‌وگو و تعامل با دستگاه‌ها با نخبگان علمی و سیاسی و توجه به اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به موقع به آنها از ضرورت‌های ملی کشور است. ما اعتقاد داریم دولت باید در این زمینه پیشقدم باشد و قبول می‌کنیم ضعیف‌هایی در زمینه تعامل و ارتباطات دوره‌ای با نخبگان کشور داریم که سعی در حل آنها می‌کنیم.

این عضو هیئت دولت افزود: نیاز ارتباطی امروز جامعه ما این است که رسانه‌ها فضایی بسازند که عناصر آگاهی سازی نه مچ‌گیری، اطلاع‌رسانی نه جنگ روانی، شفاف‌سازی، نه سیاه‌نمایی، گسترش فرهنگ نرم و نه فحاشی، گفت‌وگو و نه تشویق به سکوت و ارعاب در جامعه گسترش یابد. امیدواریم رسانه‌ها و فعالین عرصه خبر نیز در این عرصه همکاری لازم را داشته باشند. چراکه ناامیدی سرخوردگی و القای توقعات بی‌جا به نفع هیچکس نیست.

جهانگیری در اهمیت توجه به قانون و قانونمداری نیز متذکر شد: بخشی از مشکلات امروز کشور نتیجه قانون‌گریزی و فرار از قانون است. قوای سه‌گانه نباید در حوزه‌های قانونی یکدیگر دخالت کنند نه قوه قضائیه در حوزه اجرایی قوه مجریه و نه قوه مجریه در بحث اختیارات قوه قضائیه وارد شود. اگر چنین باشد هم دولت مقتدر داریم هم قوه قضائیه و مجلس مقتدر که در نتیجه یک نظام قدرتمند و یکپارچه را به مردم و جهان معرفی می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور سپس از رسانه‌ها خواست تا به مبارزه با فساد اصرار کنند و تاکید کرد: رسانه‌ها در مبارزه با فساد اصرار کنند علت این فساد سیستمی در کشور این است که در تمام این سال‌ها رسانه‌ها در این حوزه غائب بودند مطلب درباره فساد در کشور زیاد است اما معمولا تا جایی عنوان می‌شود که امید مردم را کم رنگ نکند و به آگاهی آنها بیفزاید. مبارزه با فساد نباید آلوده به مسائل سیاسی شود و در هر سطحی باید با مفسد برخورد کنیم. نمی‌شود کسی که تا دیروز آلوده به انواع اقسام رانت‌های کلان بوده حالا که کنار گذاشته شده شعار مبارزه با فساد بدهد.

او در پایان با اشاره به اهمیت فناوری‌های نوین و فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی نوین می‌توانند به شفافیت بیشتر و دسترسی آزاد به جریان اطلاعات کمک کند. ما هم این فناوری‌ها را گامی به جلو تلقی می‌کنیم اما قدرت این فناوری‌ها مسئولیت اخلاقی ما را نیز بیشتر می‌کند و باید توجه به مرز حریم خصوصی و حوزه عمومی نیز مدنظر قرار داشته باشد در و اقع باید پیامد و عواقب مسائل و خبرهای بعضا شایعه‌مانندی که منشتر می‌شود را نیز ببینیم.

کد خبر : ۳۹۷۸۳۴