خبرگزاری کار ایران

جنتی خطاب به روحانیون:

در مجوز کنسرت‌ها براساس فتواهای رهبری اقدام می‌کنیم/ باید به نظر ولی فقیه احترام گذاشت

وزیر ارشاد می‌گوید: روحانیون و مراجع محترم و عزیز به خصوص نمایندگان ولی فقیه باید دقت داشته باشند که ما در امر مجوزها کاملاً براساس فتواها و نظرات رهبری اقدام می‌کنیم و نظرات ایشان نیز کاملاً درباره موسیقی روشن و شفاف و درا ختیار همه است. اساساً نظام یک حاکمیت واحد دارد و زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود پس باید به نظر ولی فقیه در تمامی موارد احترام گذاشت.

به گزارش خبرنگارا یلنا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حاشیه مراسم روز خبرنگار و جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر؛ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که با عدم حل مشکل لغو کنسرت‌ها به نظر می‌رسد تقابلی بین قانون و روحانیت را شاهد هستیم، گفت: روحانیون ما با قانون مشکلی ندارند و قانون در زمینه مجوز کنسرت نیز بسیار روشن و شفاف است. منتها برخی از روحانیون و مراجع براساس احساس وظیفه شرعی که دارند گاهی در حوزه مجوز کنسرت‌ها نظرات خود را اعلام می‌کنند. روحانیون و مراجع محترم و عزیز به خصوص نمایندگان ولی فقیه باید دقت داشته باشند که ما در امر مجوزها کاملاً براساس فتواها و نظرات رهبری اقدام می‌کنیم و نظرات ایشان نیز کاملاً درباره موسیقی روشن و شفاف و درا ختیار همه است. اساساً نظام یک حاکمیت واحد دارد و زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود پس باید به نظر ولی فقیه در تمامی موارد احترام گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح فتواهای رهبری درباره موسیقی نیز یادآور شد: موسیقی حلال و حرام در فتواهای رهبری کاملاً از هم متمایز شدند و از نظر ایشان تنها موسیقی غنایی حرام است که برای مجالس لهو و لعب استفاده شود یا محتوا و مضامین شعرهای آن تحریک‌آمیز باشد و انسان را از راه خدا دور کند.

او در پاسخ به سوالی درباره سرانجام واسپاری ممیزی به ناشران تصریح کرد: بحث واگذاری صدور مجوز به ناشران تمامی فعالان صنعت نشر را شامل نمی‌شود. تعداد زیادی از ناشران ما سال‌هاست که در این عرصه فعالیت می‌کنند و به صورت تخصصی و با هیات علمی کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند و حتی یک مورد تخلف نیز در این 40 سال در این سال‌ها از‌ آنها دیده نشده است.

وی افزود: مواردی که برای واگذاری صدور مجوز مدنظر است این دسته از ناشران را شامل می‌شود. درثانی ما شخصیت‌ها و افرادی داریم که از نظر مدارج علمی و فقهی نیازی به بررسی و ممیز ندارند به عنوان مثال وقتی آقای جوادی‌آملی اثری را تالیف می‌کند چه کسی باید بنشیند برای کتاب ایشان مجوز صادر کند.

جنتی درباره عدم تمکین روزنامه یالثارات به رای هیات نظارت بر مطبوعات و اینکه این رویه اشتباه آیا نمی‌تواند بی‌قانونی را در جامعه رسانه‌ای همه‌گیر کند؛ گفت: اگر روزنامه یالثارات لغو پروانه شده این رای تنها ازسوی ارشاد یا دولت نبوده بلکه کل هیات نظارت بر مطبوعات که نمایندگان قوه قضائیه؛ حوزه علمیه، مجلس، نماینده ولی فقیه، شورای انقلاب فرهنگی در آن حضور دارند به دلیل الفاظ غیراخلاقی که به کار برده بود و محرز بودن تخلف چنین تصمیمی را گرفتند. اگر مجدد با اجازه انتشار موقت این روزنامه منتشر می‌شود چرایی مسئله را باید از نهادی پرسید که چنین اجازه‌نامه‌ای برای این رسانه صادر کرده و هماهنگی دستگاه‌های کشور را زیر سوال برده است.

کد خبر : ۳۹۷۸۵۱