خبرگزاری کار ایران

تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد سعدی و دانشگاه الزهرا(س) منعقد شد

به منظور هم افزایی در امر آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان، با حضور دکتر حدادعادل و خانم دکتر خزعلی، تفاهم نامه همکاری بین بنیاد سعدی و دانشگاه الزهرا(س) منعقد شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که معاونان بنیاد سعدی و دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند، رییس بنیاد سعدی گفت: ما تلاش برای گسترش زبان فارسی در جهان را وظیفه اسلامی و انقلابی و ملی می‌دانیم و معتقدیم  هرچه زبان فارسی در جهان رواج بیشتری داشته باشد، قدرت نفوذ ما بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در حال حاضر زبان فارسی صحبت می‌کنند، نقاط فرصت خوبی برای ما محسوب می‌شوند، افزود: یکی از عوامل قدرت کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، زبانشان است که بیش از 2 الی 3 میلیارد نفر از مردم جهان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و راحت می‌توانند حرف خود را به گوش مردم برسانند اما ما باید برای هر قدمی که می‌خواهیم برداریم تلاش‌های زیادی انجام دهیم.

حدادعادل با بیان اینکه گسترش زبان فارسی از طریق یک اداره کل در یک سازمان و وزارت خانه امکان پذیر نبود، گفت: بر همین اساس نیز در سال‌های قبل پیشنهاد تشکیل نهادی مستقل برای امر گسترش زبان فارسی در جهان به شورای انقلاب فرهنگی مطرح کردیم و آن‌ها نیز پس از چندسال بررسی، به این نظر رسیدند و خوشبختانه بنیاد سعدی شکل گرفت.

وی تاکید کرد: در عرض سه سال و چندماهی که از شروع فعالیت رسمی بنیاد سعدی می‌گذرد، سعی کردیم یک نهاد چابک و فعال را با کمترین نیروها داشته باشیم و از هم افزایی و فعالیت‌های دیگر نهادها کمک بگیریم و برهمین اساس هم در دوسال اخیر همایش هم افزایی نهادها و موسسه های فعال در امر آموزش و گسترش زبان فارسی را برگزار کرده ایم و امسال نیز بنیاد ایرانشناسی میزبانی این همایش را برعهده گرفته است.

در این نشست انسیه خزعلی، رییس دانشگاه الزهرا (س) ضمن بیان امکانات و فعالیت‌هایی که دانشگاه متبوعش در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دارد، گفت: ما در دانشگاه ضمن آنکه دانشجویان غیر ایرانی داریم که زبان فارسی می‌آموزند، فعالیت‌هایی نیز برای آموزش غیر حضوری از طریق فضای مجازی انجام شده است که می‌توانیم با همکاری بنیاد سعدی آن را توسعه بخشیم.

وی همچنین به فضاهای آموزشی، خوابگاهی و تفریحی موجود در دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرد و گفت: با وجود این شرایط می‌توانیم میزبان خوبی برای دوره‌های دانش افزایی بنیاد سعدی باشیم که می‌تواند به صورت دوره‌های تخصصی برای دختران و دوره‌های عمومی در فصل تابستان برای دختران و پسران برگزار شود.

در پایان این دیدار روسای بنیاد سعدی و دانشگاه الزهرا(س)، تفاهم نامه را به امضا رساندند و حداد عادل ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه‌ها فقط بر روی کاغذ نباشد و بتوانیم فعالیت‌های مشترک خوبی برای امر آموزش زبان فارسی انجام دهیم.

مفاد این تفاهم نامه که با هدف استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربیات در راستای گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان، منعقد شده است ذیل دو محور «آموزش، پژوهش و فناوری» و «فرهنگی و اجتماعی»، مشخص شده است.

در این تفاهم نامه دو طرف متعهد شدند در مواردی چون: «تبادل تجربیات، اسناد، اطلاعات و مدارک علمی، پژوهشی و آموزشی»، «تبادل تجربیات در زمینه روش های آموزش زبان فارسی براساس فناوری های نوین»، «راه اندازی کارگاه های پژوهشی و بهره وری از امکانات و تجهیزات مشترک»، «همکاری در ترجمه و نشر آثار ادبیات فارسی به زبان های رایج دنیا»، «طراحی و تأمین محتوا و برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی – پژوهشی و ادبی مشترک»، «مشارکت در تهیه و چاپ کتب، مجلات و مقالات علمی با موضوع آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیر فارسی زبانان»، «تأمین محتوای سایت ها و مجلات علمی طرفین»، «برگزاری نشست های فکری و کارشناسی برای مدیران و اعضای هیأت علمی»، «همکاری در تولید نرم افزارهای علمی آموزش زبان فارسی به خارجیان»، «مشارکت در برگزاری المپیادهای زبان فارسی در جهان»، «برگزاری اردوهای فرهنگی – سیاحتی مشترک برای زبان آموختگان خارجی» و «برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی»، همکاری مشترک داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) و معاون امور بین الملل بنیاد سعدی، پیگیر اجرای مفاد این تفاهم نامه که در 8 ماده و 5 تبصره منعقد شده است، خواهند بود.

کد خبر : ۳۹۸۲۲۲