خبرگزاری کار ایران

کافه‌ای برای مرده‌ها

عاطفه تهرانی از اجرای نمایش جدید خود با نام «کافه لِته» در آبان ماه امسال در سالن سایه تئاتر شهر خبر داد و گفت: نام «لِته» را از افسانه‌ها و اساطیر یونانی برداشتم؛ لته رودی است که مرده‌ها برای ورود به دنیای مردگان در زیر زمین، از روی آن رد می‌شوند.

عاطفه تهرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره «کافه لِته» گفت: مرده‌ها در اساطیر یونانی با قایقی که خارون (قایقران خدای مردگان) به دنبالشان می‌آید دنبالشان و سکه‌ای که به او می‌دهند؛ از روی رود رد می‌شوند تا دچار فراموشی شوند و گذشته خودشان را از خاطر ببرند.

او با اشاره به وصل این افسانه‌ها به داستانی مدرن در یک کافه امروزی گفت: کافه در تهران و ایران زیاد می‌بینید؛ جایی که آدم‌ها می‌آیند تا وقت بگذرانند، حتی بعضی‌ها از صبح تا شب در کافه نشسته‌اند برای اینکه انگار از چیزی فرار کنند؛ شاید از اتفاقی که برایشان افتاده یا حتی از خودشان و زندگی شخصی‌شان یا هر چیز دیگری.

طراح و کارگردان «کافه لته» ادامه داد: کسانی که وارد این کافه‌ها می‌شوند می‌آیند تا چیزی را فراموش کنند؛ کار، زندگی شخصی یا خودشان را و من می‌خواستم به نوعی و با شیوه‌ای مدرن به این موضوع بپردازم. کار در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان می‌گذرد و این سیکل دوباره تکرار می‌شود.

تهرانی با بیان اینکه این نمایش را به مدت یک‌سال تمرین کرده‌اند، از بالا بودن کیفیت نمایش و استاندارد بودنش خبر داد و گفت: دو سال پیش این نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر بازبینی کردیم که چون گفتند کار ایرانی نیست رد شد درصورتی که همه چیزش ایرانی بود؛ طرحش را خودم نوشته‌ام و بازیگران هم ایرانی بودند. ولی به دلیل اینکه مدرن اجرا شد بود آن را رد کردند؛ شاید فکر کرده بودند کار ایرانی یعنی یک حوض آب وسط سالن باشد.

او با اشاره به دلیل طولانی شدن زمان تمرینات، گفت: چون کار از یک طرح شروع شد و قرار بود همان تبدیل به نمایش شود. از سوی دیگری کارهایی که زمینه حرکتی دارد مقداری طول می‌کشد بسته شود.

کارگردان «برف نیمه مرداد» ادامه داد: کمی هم سختگیری من بالا بود و از طرف دیگر تعداد کاراکترهای نمایش زیاد بود و هرکدام چارت‌های مخصوص خودشان را داشتند و بنابراین کار طول کشید.

تهرانی با اشاره به وقفه پنج ساله‌ای که در کارگردانی داشته، گفت: در این مدت اینطور نبود که بنشینم خانه و فکر کنم هیچ کاری نمی‌توانم بکنم. بلکه خودم را آپدیت کردم و معتقدم با این کار جدیدی که دارم شروع می‌کنم اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

او به دلایل اینکه چرا سراغ چنین موضوعی رفته است اشاره کرد و گفت: هر کاری که می‌کنم به دلیل مود آن زمان و اتفاقاتی است که برایم افتاده یا می‌خواهم که بیفتد. همه کارهایی که کرده‌ام چیزی از خود من هم در آن وجود داشته است.

تهرانی ادامه داد: کار قبلی‌ام هم خاکستری و داستان آدم‌هایی منفعل با حرکات مینیمال بود که وقت‌کشی می‌کنند، سکون دارند و رویا می‌بینند و توهم و کابوس دارند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: کافه لته هم در واقع برهه‌ای از زندگی‌ام است که برایم خیلی هم سوژه جالبی بوده؛ دچار چنین چیزی شده‌ام که الان دارم کارش می‌کنم. یا بهتر بگویم نگاهی است که نسبت به پروسه و مقطعی از زندگی‌ام دارم.

تهرانی با اشاره به بازیگران کافه لته گفت: نیمی از بازیگران کار کسانی هستند که کافه لته را با همان‌ها بسته بودم و نیمی دیگر جدیدند. نوید هدایت‌پور، اویس محمد حسنی، مریم باقری و سینا صابری افرادی بودند که از قدیم با آنها کار کردم؛ افسانه محمدرضایی، بهنام دارابی و نازنین میهن هم بچه‌های جدید هستند و البته چند نفر دیگر هم باید اضافه شوند.

کد خبر : ۳۹۸۴۳۴