خبرگزاری کار ایران

امیرمسعود شهرام‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

راهکار موسسه نمایشگاه‌ها برای حفظ فروش کتابفروشی‌های رشت و اصفهان

شهرام‌نیا می‌گوید: اگر تامین فضای نمایشگاهی در شهرهای اصفهان و رشت برای شهریورماه از سوی ادارات کل ارشاد استان‌های مذکور محقق شود، موسسه نمایشگاه‌ها مشکلی با تغییر زمان برگزاری نمایشگاه استانی این دو شهر از مهرماه به شهریورماه ندارد.

امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین تصمیم‌گیری‌‌ها درمورد زمان برگزاری نمایشگاه‌های استانی رشت و اصفهان که انتقال آن به مهرماه اعتراض کتابفروشی‌های این دو شهر را به دنبال داشت، گفت: معمولا ادارت کل ارشاد استان‌ها بیشتر مایل به برگزاری نمایشگاه‌های استانی در ماه‌های مهر، آبان و شهریور هستند چراکه در پاییز و آغاز به کار سال تحصیلی دانشگاه‌ها علاقه‌مندی عمومی به خرید کتاب هم بیشتر می‌شود.

وی گفت: البته ملاحظاتی که کتابفروشان شهرهای رشت و اصفهان در مکاتبات خود مطرح کرده‌اند و نگرانی‌هایی که عنوان می‌کنند نیز نکاتی درست و قابل تامل است. اصرار موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز برگزاری این نمایشگاه‌های استانی در تابستان است و حتی امسال تسهیلات بیشتری از نظر یارانه و ... را برای برگراری بهتر نمایشگاه‌هایی که در تابستان برگزار شوند اختصاص داده‌ایم تا ادارت کل ارشاد استان‌ها را تشویق کنیم که نمایشگاه‌ها را به تابستان و دوران رکود کتابفروشی‌ها هدایت کنند. منتها با برنامه‌ریزی ادارت کل ارشاد خود استان‌ها که البته به زمان خالی بودن فضای نمایشگاهی شهرهای مذکور نیز بازمی‌گردد زمان برگزاری نمایشگاه‌ها برخی استان‌ها مثل گیلان و اصفهان به مهرماه منتقل شد که اعتراض نارضایتی‌هایی از سوی کتابفروشی‌های این دو شهر را در پی داشت.

شهرام‌نیا اضافه کرد: مسئله اینجاست که بازگشت زمان برگزاری نمایشگاه از مهرماه به شهریور ماه به فراهم کردن فضای نمایشگاهی در این بازه زمانی بستگی دارد که گویا نه استان گیلان و نه استان اصفهان تاکنون موفق به چنین هماهنگی نشده‌اند. البته پیگیری مدیران این استان‌ها همچنان ادامه دارد و اگر این اتفاق میسر شود قطعا بازگشت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب استانی رشت و اصفهان به شهریور ماه از طرف موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مشکلی نخواهد داشت.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سپس در توضیح تمهیداتی که در صورت عدم بازگشت زمان برگزاری نمایشگاه‌های مذکور به شهریورماه درنظر گرفته خواهد شد نیز اظهار داشت: اگر هم این بازگشت زمانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب استانی رشت و اصفهان میسر نشد، موسسه برنامه‌هایی برای کاهش لطمه به کتابفروشی‌ها تدارک دیده است. به عنوان مثال درنظر داریم بن‌های کتاب نمایشگاه استانی در کتابفروشی‌ها هم قابل استفاده باشند تا با این روش عملا کتابفروشی‌های شهرهای مذکور هم به نوعی در نمایشگاه کتاب استانی شرکت داده ‌شوند و در این ایام به عنوان بخشی ار نمایشگاه فعالیت کنند. همچنین در مورد بخشی از ناشرین، خصوصی ناشران آموزشی این الزام را ایجاد کرده‌ایم که باید به کتابفروشی‌های استان نمایندگی بدهند و این کتابفروشی‌ها به عنوان نماینده ناشر در نمایشگاه کتاب استانی حضور داشته باشند. بنابراین تصور می‌کنیم با این تدابیر میزان لطمه به کتابفروشی‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا خواهد کرد و رضایت نسبی کتابفروشان را نیز به دست می‌آوریم.

کتابفروشان اصفهان دهم مرداد طی نامه‌ای به مدیرکل ارشاد استان اصفهان درخواست تغییر زمان برگزاری نمایشگاه آتی کتاب استانی در شهر اصفهان از مهرماه به شهریور ماه را داشتند.

بعد از این نامه‌نگاری‌ حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان) نیز در همین‌باره به خبرنگار ایلنا گفته بود: در حال حاضر با بررسی که انجام شده فضای نمایشگاهی اصفهان که هر ساله نمایشگاه کتاب استانی را در نیز در آن محل برگزار می‌کنیم در تاریخ همیشگی شهریورماه در اختیار نمایشگاه دیگری است. ما در حال رایزنی با مسئولان مربوطه هستیم تا در صورت امکان به این تاریخ در شهریورماه بازگردیم. براساس نظرسنجی میدانی که انجام داده بودیم مردم می‌گفتند چنانچه نمایش استانی به مهرماه که زمان ورود دانشجویان به دانشگاه‌های اصفهان است منتقل شود می‌تواند زمینه استفاده بیشتری را فراهم کند اما گویا کتابفروشی‌ها نظر دیگری دارند و چون دقیقاً مهرماه زمان فروش آنهاست؛ برگزاری نمایشگاه در مهرماه می‌تواند خللی در کسب درآمد کتابفروشی‌ها نیز داشته باشد. تمام تلاش و هم و غم ما این است که این دغدغه را برای کتابفروشان از بین ببریم چراکه فعالیت در حرفه کتابفروشی خودش نوعی ایثار است و نباید بار دیگری به فعالین این شغل اضافه کنیم.

چندی پیش کتابفروشان رشت نیز نسبت به زمان برگزاری نمایشگاه آتی کتاب در استان گیلان معترض شده بودند. به همین دلیل قرار است برای این استان نیز زمان جدید برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام شود که تاکنون عملی نشده است.

کد خبر : ۳۹۸۷۱۳