خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه‌های چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی؛

نامه‌های اکبر رادی به بیضایی، گلشیری و دیگران منتشر می‌شود

نشست خبری هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی و هیئت رئیسه چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی در دفتر خبرگزاری ایلنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عطاالله کوپال (مدیرعامل بنیاد اکبر رادی) ظهر امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با برگزاری سه دوره همایش ملی رادی‌شناسی گفت: مقالات علمی استخراج شده از همایش اول به چاپ رسیده و همایش‌های دوم و سوم نیز زیر چاپ قرار دارد.

کوپال خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اکبر رادی از نمایشنامه‌نویسان سرشناس و چهره ادبی مهم، ماندگار و شاخص معاصر بوده است ضروری بود تا برای احیای میراث معنوی و بررسی آثارش و تداوم معرفی او و نمایشنامه‌هایش به نسل‌های بعد، فعالیت‌های سازمان یافته و منسجمی در چهارچوب یک بنیاد انجام بگیرد.

او یادآور شد: چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی با هدف ژرف‌نگری در آثار و اندیشه‌های رادی و تقویت و اعتلای نمایشنامه‌نویسی ایران و کشف استعدادهای جدید نمایشی برگزار می‌شود که اعضای هیئت رئیسه همایش این بنیاد را حمیده بانو عنقا (رئیس هیئت مدیره بنیاد)، فریندخت زاهدی، عطالله کوپال، بهزاد صدیقی و آرش رادی و نیز اعضای شورای چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی را بهزاد صدیقی، فرامرز طالبی، هادی مرزبان، آرش رادی و شهرام کرمی تشکیل می‌دهند.

این محقق و منتقد تئاتر با بیان اینکه چهارمین همایش رادی‌شناسی امسال در دو بخش برگزار می‌شود، گفت: بخش پژوهشی در 32 عنوان فراخوان داده بود که نمایشنامه‌های اکبر رادی و جایگاه آن در اجتماع کنونی ایران، مقایسه آن با نمایشنامه‌نویسان بزرگ جهان مثل چخوف، ایبسن، اونیل و... و جایگاه او در ادبیات معاصر ایران و همچنین شیوه‌های نقد نوین درباره آثار رادی از جمله افق‌های تفسیر، نشانه‌شناسی اضطراب، تک‌آوایی یا چند آوایگی در آثار اکبر رادی و... از جمله مهم‌ترین عناوین بخش پژوهش در این همایش به حساب می‌آیند.

کوپال ادامه داد: بخش دوم همایش هم شامل مسابقه نمایشنامه‌نویسی است که در دو قسمت دراماتورژی و اقتباس از آثار اکبر رادی و نمایشنامه‌هایی با موضوع آزاد فراخوان داده بود؛ که هیئت‌های داوران معتبری داوری این دو بخش را به عهده گرفته‌اند.

انتخاب 5 پژوهش و 5 نمایش برگزیده

بهزاد صدیقی (مدیر اجرایی و سخنگوی بنیاد) هم در این نشست گفت: فراخوان چهارمین همایش آبان 94 منتشر شد و مهلت ارسال چکیده مقالات پایان آذرماه اعلام شده بود که با استقبال تعدادی از پژوهشگرانی که مایل به شرکت بودند تا 15 دی ماه سال گذشته تمدید شد؛ فراخوان را در 32 عنوان منتشر کردیم که چکیده مقاله 17 پژوهش به دست دبیرخانه بنیاد رسید.

صدیقی ادامه داد: بعد از بررسی هیئت داروان در بخش پژوهشی، از میان آنها 12 عنوان برای چاپ در کتاب چهارمین دوره همایش انتخاب شد که 5 عنوان برگزیده شده برای ارائه در سمینار، از سوی پژوهشگر قرائت خواهد شد.

او یادآور شد: جلد دوم رادی‌شناسی از سوی نشر «نشانه» و به کوشش خانم حمیده بانو عنقا به زودی منتشر می‌شود؛ همه مراحل آماده‌سازی خود را گذرانده و امیدواریم در هفته‌های آتی در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

صدیقی اسامی داوران بخش پژوهشی را به این شرح اعلام کرد: خانم طلایی رویایی، بهروز محمودی بختیاری و آرش رادی هیئت داروان بخش مقالات پژوهشی رادی شناسی را تشکیل می‌دهند. در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی هم در بخش اقتباس تنها چند اثر به دست ما رسید و بنابراین این بخش از داوری حذف شد.

او با بیان اینکه در بخش آزاد استقبال بیشتر بود، گفت: هیئت داوران این بخش را آقای محمد چرمشیر، حمیدرضا نعیمی و من تشکیل می‌دادیم که از بین 56 نمایش رسیده پنج نمایش تقدیر شده خواهیم داشت. در مراسم اختتامیه چهارمین دوره همایش ملی رادی‌شناسی بیانیه‌های جداگانه‌ای قرائت خواهد شد.

صدیقی با اشاره به اضافه شدن بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی به همایش برای اولین بار، گفت: این بخش با این رویکرد اضافه شد که استعدادهای جدید نمایشنامه‌نویسی و حتی استعدادهایی که قبلا معرفی شده بودند و الان به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند بیایند و آثار خودشان را برای مسابقه شرکت دهند؛ امسال چون اولین‌بار بود طبیعتا جوان‌ها بیشتر شرکت کردند. پیش‌بینی ما این است که برای سال آینده تعداد نمایشنامه‌نویسان شرکت کننده بیشتر شود.

سخنگوی بنیاد رادی‌شناسی با بیان اینکه چهارمین همایش با حمایت اداره‌کل مرکز هنرهای نمایشی و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، گفت: بنیاد اکبر رادی مانند هر نهاد فرهنگی هنری خصوصی دیگری به دنبال حامیان مالی دیگری هم بود تا برنامه‌ها را به شکل وسیع‌تری برگزار کند اما بنا به دلایلی این امکان به وجود نیامد.

صدیقی تصریح کرد: تنها حسن بنیاد اکبر رادی نسبت به هر نوع مرکز یا نهاد فرهنگی هنری دیگر دولتی یا خصوصی این است که نام استاد اکبر رادی همواره آنقدر از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است که در این هشت سال فعالیت بنیاد، از هر هنرمندی کمکی خواستیم همکاری داشته است.

او با اشاره به دو برنامه بنیاد اکبر رادی برای نیمه دوم امسال، گفت: فراخوان پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی با همکاری دانشکده‌های هنری کشور برای سال 96 منتشر خواهد شد.

صدیقی دومین برنامه را انتشار فراخوانی برای عکاسی و اسناد تصویری در مهرماه دانست و گفت: هرکسی عکس و تصویری یا فیلم و پوستری از اجراهای نمایشنامه‌های اکبر رادی توسط کارگردان‌های مختلف دارد به دبیرخانه بنیاد اکبر رادی بفرستند تا از بین آنها آثاری برای نمایشگاه انتخاب کرده و در معرض دید عموم قرار دهیم؛ همچنین این تصاویر در کتابی نفیس جمع‌آوری و چاپ می‌شود.

انتشار کتاب نامه‌های اکبر رادی به چهره‌های شاخص هنری

حمیده بانو عنقا (رئیس هیئت مدیره بنیاد) نیز گفت: ما حدود هشت سال برای دریافت مجوز موسسه فرهنگی هنری اکبر رادی فعالیت داشتیم و از هفت خان گذشتیم. امروز لازم درایم تا از سوی نهادهای فرهنگی حمایت شویم تا وقتی می‌خواهیم کاری را اجرا کنیم که جنبه فرهنگی، هنری و پژوهشی دارد دچار «چه کنم؟» نشویم و بتوانیم به بهترین شکل آن را اجرا کنیم.

عنقا ادامه داد: زمانی وقتی گفتیم حمایت نمی‌شویم به ما گفتند شما مجوز ندارید، هر موقع مجوز گرفتید دنبال احقاق حق بروید؛ ما الان حدود شش ماه است مجوز موسسه را دریافت کرده‌ایم ولی دریغ از حمایتی که بشود. این خیلی ما را آزار می‌دهد و دچار تشویش می‌کند به خصوص وقتی که برنامه‌ای داریم.

او همچنین خبر داد: مجموعه نامه‌های اکبر رادی توسط نشر نشانه زیر چاپ است که به زودی منتشر می‌شود. فکر می‌کنم خواندن این نامه‌ها مخصوصا برای جوان‌ها ضروری است.

همسر اکبر رادی با بیان اینکه این نامه‌ها به افراد شاخص فرهنگی و هنری نوشته شده است، گفت: اولین نامه در سال 1343 مربوط به محمدعلی جمالزاده است. بهرام بیضایی، هوشنگ گلشیری، رضا براهنی، بهزاد قادری و فریندخت زاهدی و نغمه ثمینی تعدادی از مخاطبان این 200 نامه اکبر رادی هستند.

او همچنین با اشاره به تعویق چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی گفت: گلایه‌ای از مدیران فرهنگی دارم؛ فعالیت‌های بنیاد اکبر رادی همواره جنبه آموزشی و پژوهشی و فرهنگی داشته اما چرا نباید در طول این هشت سال حتی یک حمایت و تامین مالی از آن بشود؟ حتی یک اتاق به عنوان مکانی ثابت برای پیگیری فعالیت‌های این بنیاد به ما داده نمی‌شود.

عنقا تصریح کرد: اکبر رادی سابقه درخشانی داشته و هیچ انگی هرگز به او نچسبیده است؛ امیدوارم با این سوابق و نیز با فعالیت اعضای بنیاد اکبر رادی که همه در جهت فرهنگ و هنر است، حمایت بیشتری شویم چراکه اکبر رادی الگویی برای اهالی تئاتر و آبروی تئاتر ایران است.

کد خبر : ۳۹۹۷۳۱