خبرگزاری کار ایران

«کاهگل» حمزه یگانه و «دستان تنها» امیر دارابی در میان پرفروش‌‌ترین آلبوم‌ها

دو آلبوم کاهگل و دستان تنها از حمزه یگانه و امیر دارابی در اولین هفته انتشار پرفروش شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

1- آلبوم ناگفته اثر حافظ و شهرام ناظری

2- آلبوم احوالات شخصی 9: دستان تنها از امیر دارابی

3- آلبوم کاهگل از حمزه یگانه

4- آلبوم دعوت از کاکوبند

5- آلبوم دیورتیمنتو از احمد پژمان

ناگفته

این آلبوم نخستین اثر از «پروژه سمفونی رومی» است که حافظ ناظری در چند سال گذشته مشغول کار روی آن بوده است، پروژه سمفونی رومی چنان که در متن کاور آلبوم «ناگفته» آمده، به دنبال یافتن «افق‌های مشترک فرهنگ‌های مختلف شنیداری جهان» است و می‌کوشد عناصر اصلی موسیقی شرقی را با هارمونی و ارکستراسیون مدرن غربی بیامیزد. نامگذاری آن نیز از ترکیب کلمه غربی «سمفونی» و «رومی» یا‌‌‌ همان مولانا که نماد فرهنگ شرق است، شکل گرفته است.

از دیگر نکات برجسته درباره آلبوم «ناگفته»، حضور ۳۸ برنده جایزه گِرَمی در آن است. هنرمندان و نوازندگانی نظیر دیپاک چوپرا و ذاکر حسین در این آلبوم با حافظ ناظری همکاری کرده‌اند.

برای ساخت این آلبوم چهار سال و بیش از چهار هزار ساعت زمان در پنج کشور جهان و میلیون‌ها دلار هزینه صرف شده است.

احوالات شخصی 9: دستان تنها

آلبوم «دستان تنها» از «امیر داربی»، نهمین اثر از مجموعه «احوالات شخصی» است. این مجموعه به هنرمندان جوانی توجه دارد که سعی در پیدا کردن نگاهی ویژه داشته‌اند. آهنگسازی و نوازندگی پیانو در «دستان تنها» برعهده «امیر دارابی» بوده است. این آلبوم بی‌کلام است و در آن «رضا عسگرزاده» با دودوک، «حمزه یگانه» با ساز بلوچی بنجو، «آرین کشیشی» با گیتارباس، «سالار اصغری» با درامز و «آرمین مرشد» با گیتار الکتریک نوازندگی کرده‌اند. محور اصلی اکثر قطعات ساز پیانو است و بیشتر قطعات فضایی آرامش بخش دارند.

کاهگل

"کاهگل" نام آلبوم موسیقی تلفیقی است از "حمزه یگانه" که یکی از معدود آهنگسازان سبک "جَز" و موسیقی تلفیقی و از بهترین نوازندگان پیانوی جز در ایران است.

یگانه در این آلبوم با نوازندگانی همچون "کاوه سروریان" و "ماهان میرعرب" همکاری داشته، در بیشتر قطعات از ریتم‌هایی بر مبنای موسیقی ایرانی استفاده کرده و به گفته خودش این ایرانی‌ترین کاری است که تا به حال ساخته. سازهای به کار رفته در اثر شامل تنبک، نی، پیانو و گیتار فرتلس هستند. آلبوم شامل نه قطعه است، قطعه‌هایی همچون "نوایی"، "کاهگل"، "بیقوله"، "کنار رودخانه" و ...

دعوت

«کاکوبند» در سال 2007 میلادی با دعوت «ج.م» از «نیما صرافی مهر» و «پویا صرافی مهر» به منظور همکاری برای تولید اثر موسیقی جهانی تشکیل شد. این گروه ضمن ترکیب احساسات ملودیک شرقی با تکنیک‌های موسیقی غرب، با محوریت موضوعات انسانی، قطعات متعددی را برای آلبوم موسیقی تولید نمود.

«امیر علیزاده» یکی از موزیسین‌هایی است که برای همکاری به این گروه دعوت و با همکاری «کاکوبند» قطعات موسیقی را برای اجرای زنده گروه آماده کرده‌اند.

خوانندگی و آهنگسازی این قطعات را «نیما صرافی مهر» و «پویا صرافی مهر» به عهده داشته‌اند که بار سنگین تنظیم قطعات و میکس و مسترینگ به عهده «نیما صرافی مهر» بوده است.

دیورتیمنتو

موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می‌پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است.

آلبوم «دیورتیمنتو» جدیدترین اثر کلاسیک «احمد پژمان» است که خصوصیات سبکی آن مانند سایر آثار او است. دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می‌رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را داراست.

کد خبر : ۴۰۱۸۸۴