خبرگزاری کار ایران

در نشست برگزیدگان مسابقات ملی مناظره دانشجویان مطرح شد؛

علی جنتی: در زمینه موسیقی تابع نظرات و فتاوای رهبر معظم انقلاب هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عدم درک و تحمل دیگران جزو بیماری‌های صعب‌العلاج شده است، افزود: تبادل و تضارب آرا باعث رشد و پیشرفت جامعه و کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ علی جنتی روز یکشنبه در نشست برگزیدگان مسابقات ملی مناظره دانشجویان تشکل‌های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: امروز جامعه به بیماری صعب العلاج عدم درک، فهم و تحمل دیگران مبتلا شده و برخی بدون توجه به نظرات دیگران، درصدد حذف طرف مقابل هستند.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: متاسفانه گاهی افراد بدون توجه و باور دیگران همواره درصدد حذف برمی آیند درحالیکه این مهم خسارت جبران ناپذیری به کشور و نظام می زند.

جنتی با اشاره به موضوع وجود مشورت، انتقاد و نقد از گذشته تاکنون گفت: بر اثر تبادل و تضارب آرا، جامعه به رشد و پیشرفت می‌رسد، از این رو آنچه منجر به رشد فقه شیعه شد، همین تبادل و تضارب آرا بود.

باید استدلال یکدیگر را بپذیریم

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بنیانگذاری شده و از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... ویژگی‌های خاص خود را دارد، از این رو ممکن است در این میان عده‌ای دارای اظهار نظری درمورد اقتصاد آن باشند به عنوان مثال خواهان دولتی بودن اقتصاد کشور باشند و در نقطه مقابل نیز عده‌ای طرفدار اقتصاد بخش خصوصی، خب این دعوا ندارد باید مسائل را با تضارب و تبادل آرا حل و فصل کرد.

جنتی تاکید کرد: باید یاد بگیریم در کنار یکدیگر استدلال و گفت وگو کنیم و از آن مهمتر اینکه استدلال همدیگر را بپذیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تحمل نکردن و فهم متقابل یکدیگر، مانع رشد افراد و در نهایت رشد و پیشرفت کشور خواهد شد.

به گفته وی، امروز مساله ای که عنوان می‌شود این است که عده‌ای می گویند فلانی دگراندیش است، از این رو باید کنار زده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برگزاری نشست‌های مستمر هیات نظارت بر مطبوعات از آغاز این دولت با حضور تمامی اعضا اشاره کرد و گفت: اعضای این هیات با تشکیل جلسات بر مبنای مشورت و نظرخواهی و براساس مستندات و قانون به پرونده‌ها و درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند، این در حالیست که در دوره‌های گذشته در برخی جلسات منجر به درگیری میان اعضا هم شده است.

برخی روزنامه‌ها کار احزاب سیاسی را انجام می‌دهند

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه برخی روزنامه‌های کشور امروز کار احزاب سیاسی را انجام می‌دهند و بدون توجه به نظر طرف مقابل هر آنچه باب میلشان است می‌نویسند، افزود: وظیفه رسانه‌ها این است که به دنبال حق جویی و حق طلبی باشند و از حق دیگران دفاع کرده و نظرات یکدیگر را منتشر کنند، نه اینکه یکطرفه به قضاوت رفته و هر آنچه می‌خواهند بنویسند.

در زمینه موسیقی تابع نظرات و فتاوای رهبر معظم انقلاب هستیم

جنتی با اشاره به موضوع جلوگیری و لغو برگزاری کنسرت موسیقی در برخی شهرستان‌های کشور گفت: در زمینه موسیقی تابع نظرات و فتاوای رهبر معظم انقلاب هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، آموزش و بها دادن به نسل جدید در همه زمینه‌ها را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: در فضای جدید تحولات در حوزه فضای مجازی به سرعت برق اتفاق می افتد، از این رو باید آموزش و تربیت نسل امروز در اولویت امور قرار گیرد.

به تشکیل بانک اطلاعات نخبگان نیاز داریم

جنتی توجه به شایسته سالاری و استفاده از نخبگان در مسئولیت‌ها و پست‌های مختلف را در کشور مهم دانست و گفت: نیاز به تشکیل یک بانک اطلاعات نخبگان در کشور داریم.

وی همچنین گفتمان علمی و مسابقات مناظره را که جهاد دانشگاهی بانی آن است، از کارهای مفید و از ضرورت‌های جامعه عنوان کرد.

به گفته جنتی، در مسابقات و گفت وگوها اولاً بسیاری از نخبگان شناسایی شده و می‌توان از آنها در امور مختلف بهره برداری کرد و از طرفی اینگونه مسابقات جنبه آموزشی داشته و باعث رشد و ارتقای افراد خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بحث علوم اجتماعی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان همواره برگزاری اینگونه کرسی‌های آزاد اندیشی را در دانشگاه‌ها از ضروریات بیان داشته‌اند، افزود: باید اینگونه کرسی‌ها در سطح دانشگاه به‌صورت تمرین برگزار و در جامعه پیاده شود.

در ادامه این دیدار شماری از دانشجویان نیز به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

کد خبر : ۴۰۳۰۳۹