خبرگزاری کار ایران

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک/ (۳):

شعبده‌بازیِ افشین هاشمی/عروسک‌های غول‌پیکر ترانه خواندند

دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک با اجرای 17 نمایش در بخش‌های صحنه‌ای و فضای باز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «چه کسی گربه را جابه‌جا کرد؟» به نویسندگی علی امیرریاحی و کارگردانی محمد لقمانیان در تالار قشقایی اجرا شد و شاهد حضور افشین هاشمی به عنوان بازیگر مهمان بود.

این نمایش که در دو روز اجرا، برای بخش پایانی خود از دو بازیگر مهمان استفاده کرده بود، شب گذشته شاهد حضور افشین هاشمی در نقش یک شعبده‌باز بود.

محمد لقمانیان، عروسک‌گردان فامیل دور، کارگردان این نمایش است؛ در «چه کسی گربه را جابه‌جا کرد؟» از عروسک‌های دستکشی استفاده شده و داستان حول دو کاراکتر آقای دلقک و خانم شعبده‌باز می‌گذرد که گاهی توسط این دو عروسک و گاهی با اجرای دو بازیگر اصلی‌اش زندگی‌شان را برای مردم بازگو می‌کنند. این نمایش برای خانواده‌ها طراحی شده است و شب گذشته در سالن که بیش از ظرفیت آن پر شده بود، کودکان و بزرگسالان زیادی حضور داشتند.

در همین حین، نمایش دیگری نیز در محوطه تئاتر شهر در حال اجرا بود؛ نمایشی با طراحی صحنه چشمگیر از کشور لهستان. نمایش میدانی «ترانه خورشید و ماه» با عروسک‌های غول پیکرشان بخش زیادی از محوطه را برای نیم ساعت به خود اختصاص داده بودند؛ نویسنده و کارگردان این نمایش ویکتور ویکتورسکی است. بازیگران این نمایش با موسیقی عجیب و دلفریب‌شان و در میان حلقه بزرگ تماشاگران، از داستان خلقت جهان گفتند که در گذر زمان و تاریخ  به عصر آدم فضایی‌ها می‌رسد.

«نویسنده» نوشته «اولریک کواد» و کار «جو استوم‌گرن» هم نمایش دیگری در بخش بین‌الملل بود که روز گذشته در دومین روز اجرایش، در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت. نمایشی درباره یک دانشجوی ادبیات که برای تز فوق لیسانسش درباره نویسنده خاصی تحقیق می‌کند و به تدریج وارد داستان‌های آن نویسنده می‌شود. این نمایش نیز با عروسک‌های غول‌پیکر، ماپت و تن‌پوشی که داشت با استقبال خوبی روبرو شد.

«پسماندگان» به نویسندگی و کارگردانی «کیوان نخعی» نمایشی میدانی بود که روز گذشته توانست کودکان زیادی را با خود همراه کند؛ نمایشی با محوریت مسائل اجتماعی که به ضرورت حفظ محیط زیست می‌پرداخت. کودکانی که دور فضای دایره شکل اجرا حلقه زده بودند شاهد گفتگوی یک بطری غول پیکر آب معدنی و یک کاغذ بودند که هرکدام می‌خواست اهمیت خود را نشان دهد.

تئاتر خیابانی «پسماندگان» برای دو گروه سنی نوجوانان و بزرگسالان است اما عصر روز گذشته بیش از هرکسی توجه کودکان را به خود جلب کرده بود. کودکانی که از تجربه بازیافت زباله در خانه‌های خودشان گفتند و با آینده بدی که در نتیجه تولید بی‌رویه زباله است آشنا شدند. عروسک‌های این نمایش باتومی و تن‌پوش بودند که با بچه ها گفتگو می‌کردند.

2

«آسمان آبی ربات‌ها» نیز که در بخش مهمان جشنواره شرکت کرده است هر روز با ربات‌های غول‌پیکرش در محوطه تئاترشهر اجرا می‌کند. این نمایش کوتاه میدانی با کارگردانی امیرحسین شفیعی توانست با ترانه‌های شاد و هیجان‌انگیزش کودکان و بزرگسالان زیادی را مقابل در اصلی تئاترشهر با خود همراه کند.

نمایش «قصه گرگ گرسنه» به کارگردانی هادی افتخارزاده، نمایش «زرد قناری» به کارگردانی مرتضی اسدی مرام، دو نمایش «تاج وارونه» کاری از گروه گلابتون و «خال پادشاه» کار گروه جوانه‌های امید در پلاتو اجرای تئاترشهر، «بنیامین و بن تن» با کارگردانی سید آرش شریف‌زاده، نمایش «سفر شگفت‌انگیز» کاری از کشور آلمان، «اپرای عروسکی سعدی» بهروز غریب پور و «هزار قصه یک شب» کار مشترک سمیه گلباز و داود بختیاری اجراهای دیگری بودند که شب گذشته در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک روی صحنه رفتند.

«پهلوان کچل، کچل می‌ماند» کار نوید صفاریان، «صندوق بازی» از امید اجاقی، «سه تصویر اساطیر ایران» زیر نظر حمیدرضا اردلان و دو نمایش «بالاجاتکه» کار نسرین فاتح و «هفت خوان» کار میثم یوسفی نیز آثار بخش فضای باز روز دوم جشنواره را تشکیل می‌دادند.

کد خبر : ۴۰۳۹۴۳