خبرگزاری کار ایران

فراخوان «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» منتشر شد

«نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» همزمان با هفته کتاب و از سوی موسسه خانه کتاب و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، دبیرخانه سالانه، از ناشران، طراحان گرافیک و هنرمندان تصویرگر و سایر هنرمندان فعال در صنعت نشر و کتاب آرایی، دعوت می‌کند با ارسال آثار منتشر شده خود در سال ۱۳۹۴ در این رویداد شرکت کنند.

تأکید بر اهمیت طراحی یکپارچه و متفکرانه «پیکره کتاب» به عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر و تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه «کتاب آرایی» از اهداف «دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» است.

«نشان شیرازه» جایزه‌ای است که هر سال، به «شکل» (فیزیک) کتاب­‌های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم هنری)، بر مبنای ارزش­‌های توأم «زیبایی» و «عملکرد»، اهدا می‌­شود. از آن جایی که طراحی یکپارچه کتاب، بارز شدن نقش مدیر هنری و حسن هم ­جواری عوامل هنری کتاب، در سال ­های اخیر، در مسیر نزدیک شدن به جایگاه اصلی و مهم خود است، نشان شیرازه می‌تواند هر سال و با توجه به واقعیت­های کتاب­آرایی (Book Desgin) و فضای مسلط دوره برگزاری، فهرست جوایز خود را با جریان حرفه­ای و زیرشاخه­‌های فعال آن، تنظیم کند.

از این رو برگزار کننده توجه دارد که تصویرسازی در کتاب­های تصویری (Book Picture) گروه سنی کودکان، با وجود این­که در ظاهر بخشی از فیزیک و عوامل زیبایی­شناسی کتاب است، در اصل و در عمل، به مثابه «محتوا» عمل می‌کند. از این رو، هیأت داوران توجه خواهند داشت که در معیارهای داوری کتاب­های تصویری، رویکردی متفاوت با داوری سایر ژانرهای تصویرگری را در نظر بگیرد.

بخش‌های مسابقه این سالانه در دو بخش («پیکیره کتاب» کتاب برتر به عنوان پیکیره ای واحد و یکپارچه) و («اجزای کتاب» اجزای کتاب‌هایی که کل کتاب، به عنوان اثر برتر شناخته نمی‌شود) برگزار می‌شود.

بخش «پیکره کتاب» شامل بخش‌های «برترین کتاب تصویری (picture book) در گروه سنی خردسال و کودک»، «برترین کتاب مصور در گروه سنی نوجوان»، «برترین کتاب مصور  در گروه سنی جوان و عمومی»، «برترین کتاب غیر تصویری در گروه سنی نوجوان»، «برترین کتاب غیر تصویری در گروه سنی جوان و عمومی»، «برترین کتاب علمی-آموزشی در گروه سنی کودک»، «برترین کتاب علمی- آموزشی در گروه سنی نوجوان»، «برترین کتاب علمی- آموزشی در گروه سنی عمومی»، «برترین کتاب گنجینه(مجموعه آثار هنرمندان، مکان‌های تاریخی، مخزن هنری موزه‌ها و...)»، «برترین کتاب نفیس ادبیات کهن فارسی»، «برترین مدیر هنری نشر از میان همه گروه‌های سنی»، «برترین ناشر حامی کتاب آرایی از میان همه گروه‌های سنی» است.

در این بخش به برگزیدگان «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی» به هر یک از پدیدآورندگان  هنری در هر کتاب(مدیر هنری، طراح گرافیک جلد و متن، تصویرگر، عکاس و...) به همراه «دیپلم افتخار» و «هدیه سالانه» به ناشر  داده خواهد شد.

در کتاب‌های «گنجیه» اگر موضوع کتاب، مجموعه عکس‌های یک عکاس باشد، از آن جایی که عکس‌ها، موضوع کتاب اند  نه بخشی از فرایند طراحی، جایزه ای به عکاس تعلق نمی‌گیرد.  

همچنین، جایزه «برترین مدیر هنری نشر» و «برترین ناشر حامی کتاب آرایی» «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی است».

همچنین، بخش‌های مسابقه «اجزای کتاب»، شامل بخش‌های «برترین تصویرگر موتیف‌های متن از میان همه گروه‌های سنی»، «برترین تصویرگر جلد در گروه سنی نوجوان»، «برترین طراح گرافیک جلد در گروه سنی نوجوان»، «برترین طراح گرافیک جلد در گروه سنی جوان و عمومی»، «برترین طراح گرافیک متن در صفحه آرایی کتاب‌های گروه سنی نوجوان»، «برترین طراح گرافیک متن در صفحه آرایی  کتاب‌های گروه سنی جوان و بزرگسال»، «برترین طراح قلم(فونت) متن از میان همه گروه‌های سنی(صرفا برای قلم‌هایی که فونت شده، در متن کتاب  استفاده شده باشد»، «برترین عکاس کتاب‌های گنجینه» و «برترین خوشنویس کتابت متن» می‌شود.  

در بخش مسابقه «اجزای کتاب»  به هر یک  از پدید آورندگان هنری در ۱۱ رشته این بخش جایزه  اهدا می‌شود. «دیپلم افتخار» و «جایزه  نقدی ۱۰ میلیون ریالی» به نفر اول و «دیپلم افتخار» و «هدیه سالانه»   به نفر دوم این بخش اعطا می‌شود.  

به تقدیر شوندگان در هر دو بخش و در همه رشته‌ها «لوح تقدیر» و «هدیه سالانه» به یک پدید آورنده در همه بخش‌ها به یک نفر داده می‌شود.

گفتنی است بخش‌های مسابقه تاثیری در نحوه ثبت نام شرکت کنندگان ندارد و صرفا برای اطلاع از تعداد و انواع جایزه‌ها اعلام می‌شود. دسته بندی نهایی آثار ارسالی بر عهده هیات انتخاب آثار و دبیر علمی است. هیات داوران از میان آثار منتخب، به کتاب‌هایی که بتوانند به طور یکپارچه، مصداق امتیارهای هنری اعلام شده باشد، در بخش «پیکیره کتاب» جایزه می‌دهد.   کتاب‌هایی که نتوانند مصداق امتیازهای «پیکره کتاب» باشند، در بخش «اجزای کتاب» داوری می‌شوند.

هیات انتخاب آثار و داوری «دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» علی بوذری، سحر ترهنده، محمود سپهر، بیژن صیفوری، محمد رضا عبدالعلی، کیانوش غریب پور و علی‌هاشمی شهرکی هستند.

آخرین مهلت ارسال آثار به «دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» ۲۵ شهریور ماه سال جاری اعلام شده است.

علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر درباره ملاک‌های داوری و مقررات شرکت در سالانه به سایت(shirazeaward.ir) مراجعه کنند.

دبیرخانه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» درخیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر(حنوبی)، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، طبقه اول واقع است.

 

کد خبر : ۴۰۴۳۴۳