خبرگزاری کار ایران

ادمان آیوازیان:

به خودم درس می‌دهم!

نمایشگاه نقاشی‌های «ادمان آیوازیان» شامل ۳۰ اثر نقاشی و طراحی روی کاشی و چوب با عنوان «رنگ‌های سرزمین مادری‌ام» پس از چهار سال در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، آیوازیان که نمایشگاهش در این فرهنگسرا برگزار می‌شود، گفت: وقتی پایه و اساس این فرهنگسرا را بنا می‌کردند، من اینجا بودم و کسانی را که این پروژه را در دست داشتند، به‌خوبی می‌شناختم. وقتی تصمیم گرفتم نمایشگاهی در تهران برگزار کنم، این آرزوی من به حقیقت پیوست که در این فرهنگسرا نمایشگاهی داشته باشم.

او درباره برخی آثار جالب توجه‌اش که در کشورهای مختلف به یادگار مانده، از جمله هتل گاجره و دبیرستان ارمنی طوماسیان، طراحی داخلی مسجد فرودگاه ریاض، نقاشی دیواری فرودگاه جده، نقاشی دیواری برای موزه ملی عربستان و طراحی موزاییک برای مسجدجامع عمان، اظهار کرد: در زمان جوانی، کار کردن و در کنار آن تحصیل کردن، همچنین کمک به خرج خانواده، از وظایفی بود که باید انجام می‌دادم. فعالیت در کارهای گرافیک و کاشی‌کاری ونیز، کارهای تبلیغاتی بسیار خوبی بود. خط و رسم فارسی را به‌خوبی می‌شناختم و سه سال نیز کاشی‌کاری و رنگ‌ها را آموختم تا بتوانم توفیق کار در مساجد و کلیساها را داشته باشم؛ اما کار اصلی من، نقاشی است. در واقع همه زندگی من نقاشی است و کارهای دیگر را برای امرار معاش انجام می‌دادم.

وی ادامه داد: در کارهایی که در کلیسا و مسجدها انجام دادم، برای شروع کار روی هر تمی، ماه‌ها فکر کردم تا کارهایم از قلب من باشد و صراحت خود را نشان دهد.

آیوازیان با بیان این‌که بهتر است در هنر، حدود نگذاریم چون طبیعت حدود ندارد، افزود: هر اثری که ارائه می‌کنم، نشان‌دهنده یک فکر و احساس است نه قانون. من آثار خودم را بیشتر با ایرانگردی خلق کرده و در واقع هر اثر را در همان محل کشیده‌ام.

آیوازیان که در طراحی کتیبه‌های خط ثلث و کوفی و کاشی‌کاری‌های مساجد عربستان، کویت و عمان، از نقاشی اسلامی و ایرانی تأثیر پذیرفته است، بیان کرد: در دیوار شرکت ملی نفت ایران با کاشی‌کاری اصفهان و کاشی‌کاری مدرن، تصویری از پالایشگاه را نشان دادم، متأسفانه چند سال پیش وقتی به آن محل رفتم، دیدم کتابخانه‌ای جلوی آن بنا کرده‌اند. به همین دلیل، دیگر به فکر این‌که کارهایم روی دیگران اثر بگذارد، نیستم، بلکه فقط عشق به نقاشی است که باعث می‌شود این کار را ادامه دهم.

این هنرمند با بیان این‌که در سال‌های اخیر، در کشورهای هلند و انگلیس، نمایشگاه‌های گروهی برپا کرده و به‌تازگی نیز در در موزه ملی  ایروان ارمنستان یک نمایشگاه انفرادی برگزار کرده‌ام، اضافه کرد: انسان به خودش هم درس می‌دهد. هدفم از برپایی این نمایشگاه، این است که می‌خواهم کارهایم را عرضه کنم تا به خودم هم درس بدهم.

«رنگ‌های سرزمین مادری‌ام» عنوان نمایشگاهی شامل طراحی از مدل‌های زنده، تصاویری آبرنگی از معماری کویری، امام‌زاده‌ها، بافت‌های روستایی ایران و هر آن چیزی است که این هنرمند در زمینه نقاشی آبستره خلق کرده است. بخشی از مجموعه رباعیات و  نقاشی‌های آبستره ادمان آیوازیان نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. همچنین مجموعه‌ای از جزییات آثار معماری، نقاشی دیواری، تصاویری از کالیگرافی‌های این هنرمند معمار و نقاش ایرانی، از ساخته‌هایش در ایران، مساجد و موزه‌های کویت، عمان، عربستان و ... ارائه می شود.

نمایشگاه نقاشی‌های رنگ‌های سرزمین مادری‌ام ١٢ شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش خواهد یافت و تا ٢٠ شهریور از ساعت ١٠ تا ١٩ و جمعه‌ها از ساعت ١٤ تا ٢١ برپاست.

کد خبر : ۴۰۶۲۳۶