خبرگزاری کار ایران

ازدحام هری‌‌پاتریست‌های ایرانی در تالارهای هاگوارتز+جدول

درحالیکه کمتر از یک ماه از تابستان 95 باقی مانده؛ باز شدن پای چند کتاب جدید از داستان‌های خارجی پرمخاطب به کتابفروشی‌ها تکانی اساسی به لیست پرفروش‌ها داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به گفته‌ی کتابفروشی‌های بیدگل، ثالث، مهرگان، ارغوان، رود و برخی شهرکتاب‌های تهران از 6 تا 11 شهریورماه و درحالیکه کمتر از یک ماه از تابستان 95 باقی مانده؛ باز شدن پای چند کتاب جدید از داستان‌های خارجی پرمخاطب به کتابفروشی‌ها تکانی اساسی به لیست پرفروش‌ها داده است. با این وجود تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب چندماه گذشته هنوز در گردونه رقابت جذب مخاطب حضور جدی و فعالی دارند.

بر اساس این گزارش، رمان‌هایی مثل «ملت عشق» الیف شافاک و «جزء از کل» استیو تولز که از پاییز و زمستان سال گذشته جزو کتاب‌های پرمخاطب شناخته می‌شوند، در آخرین روزهای تابستان ۹۵ هم دوباره سرو کله‌شان در لیست پرفروش‌ها پیدا شد. رمان «در انتظار بربرها» نوشته جان مکسول کوتزی نویسنده سرشناس اهل آفریقای جنوبی که برنده جوایز سی ان ای ، یادبود جفری فیبر و یادبود جیمز تیت بلک شده و نویسنده‌اش حتی به جایزه ادبی نوبل در سال 2003 دست یافت و داستان‌های «دون کامیلو» از جووانی گوارسکی ازجمله داستان‌های نسبتا قدیمی هستند که بار دیگر به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کرده‌اند.

البته ترجمه پیمان خاکسار از رمان «هیاهوی زمان» جولین بارنز، نویسنده مشهور انگلیسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و درواقع داستانی است براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف و تازه‌ترین اثر جی.کی‌. رولینگ از مجموعه داستان‌های هری‌ پاتر یا همان «هری پاتر و فرزند نفرین شده» با ترجمه ویدا اسلامیه که کمتر از یک ماه از انتشار جهانی به کتابفروشی‌های تهران وارد شده هم تازه‌های لیست پرفروش‌ها هستند که در دهه اول شهریورماه پرفروش شدند.

رمان «پروژه رزی» نوشته گریم سیمسون نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس استرالیایی متولد نیوزیلند که در سال 2012 جایزه ویکتورین استرالیا را در بخش اثر منتشر نشده به خود اختصاص داد و  پس از انتشار نیز به یک اثر پرفروش بین‌المللی تبدیل شد و ترجمه مهسا ابهری از رمان «چنین پسران دلیری» پاتریک مودیانو که تجربه مفاهیمی مثل زندگی، شجاعت و ...  را از دید پسران یک شبانه‌روزی دهه شصت  میلادی روایت می‌کند و نمایشنامه «حکایت زمستانی» به قلم ویلیام شکسپیر و با ترجمه و تصحیح فواد نظیری دیگر کتاب‌های تازه‌وارد به لیست پرفروش‌ها هستند.

همچنین ترجمه عبدالله کوثری از رمان «حکومت نظامی» اثر خوسه دونوسو که روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی را بیان می‌کند، روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا‌‌ همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و رمان روسی «یادداشت‌های شیطان» به قلم لیانید آندری‌یف و با ترجمه و تصحیح حمیدرضا آتش‌برآب هم، داستان‌های پرفروش‌‌ تابستان هستند که در اوایل شهریورماه هم طرفدار دارند.

یازدهمین رمان جولین بارنز که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جایزه بوکر را دریافت کرده است، تحت عنوان «درک یک پایان»، رمان «پس از تو» نوشته جو جو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و خود رمان «من پیش از تو» هم دیگر داستان‌های خارجی هستند که چند هفته‌ متوالی‌ست جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌ها دارند.

رمان «کاخ نیرنگ» به قلم سعید پورصمیمی بازیگر پیشکوست سینما و تئاتر در کنار اولین اثر کتایون سنگستانی با نام «جلبک» که رمانی اجتماعی است با رگه‌هایی از طنز تلخ در روایت  زندگی دختر جوان دانشجوی تئاتر که برای امرار معاش مشاغل مختلفی از کار در تولیدی‌های خاک‌گرفته تا نوشتن رمان زرد عاشقانه را امتحان می‌کند و مجموعه داستان «هیولای خانگی» از فرشته احمدی که در ۸ داستان کوتاه؛ روایت‌هایی از سوالات فلسفی درباره اختیار انسان را مطرح می‌کند هم ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌ها نمایندگی می‌کنند.

«خون مردگی» نوشته‌ الهام فلاح درباره‌ آثار و تبعات جنگ تحمیلی و داستان عامه‌پسند «باغ مهتاب» از افسانه نادریان نیز دیگر داستان‌‌ ایرانی هستند که این هفته پرفروش‌‌ بوده‌اند. مجموعه شعر «مستغلات» سروده هانری میشو و ترجمه بیژن الهی نیز شعر‌های پرخوانندهٔ ده روز ابتدایی شهریورماه هستند.

نمایشنامه‌های «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» و «غرب غم‌زده» از مارتین مک‌دونا، آخرین اثر هنری هنریک ایبسن با نام «وقتی ما مردگان سر برداریم» که به نوعی تقابل مرگ و زندگی را روی صحنه می‌برد هم آثار نمایشی خارجی پرخواننده آغاز شهریور هستند. البته نمایشنامه «گلدان، بهار و عروسک» نوشته بهمن فرسی که سیر و سلوکی‌ست از عشق مهجور و معصوم تا عشق پیچیده و مدرن امروزی نیز نماینده ادبیات نمایشی فارسی در این هفته‌اند.

«خرد و خشونت، یک دهه فلسفه سارتر 1960-1950» به کوشش آر.دی.لینک و دی.جی.کوپر که با بررسی و تحلیل بزرگ‌ترین آثار متاخر ژان پل سارتر سرنخی ارزشمند از دوره‌ای سرنوشت‌ساز در کارنامه‌ی او و تاریخ فلسفه قرن بیستم را به مخاطب ارائه می‌کند و شخصا از سوی سارتر تایید شده، «کوگیتو: زنان اندیشه» که یک مقاله و چهار گفت‌وگوی کوگیتو با فلاسفۀ زن یا زنان فیلسوفی مثل مری وارتاک، جین همپتن، مارتا نوسباوم و نانسی کارترایت را شامل می‌شود و اثری از موریس بلانشو درباره مارکی دوساد، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی با نام «عقل ساد» که به شیوه خاص خودش نوعی عقلانیت از میان «لایه‌های پنهان در افراط‌گری‌ها و هنجارگریز‌های» آثار ساد به خواننده منتقل می‌کند هم جایگاه خوب خود را در پرفروش‌های شهریور حفظ کرده‌اند.

در کنار این‌ها  کتاب «سر کلاس با کیارستمی» نوشته پال کرونین که به ثبت کارگاه یک هفته‌ای و گفت‌وشنودهای میان شاگرد و آموزگار پرداخته و بعد از فوت این سینماگر بین‌المللی ایران بسیار مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفته هم اثر پرطرفدار ایرانی در بخش سینما معرفی می‌شود.

براساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز و ثالث بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

کتاب‌های پرفروش دهه اول شهریور
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره کتاب
1 هری پاتر و فرزند نفرین‌شده جی. کی. رولینگ/ ویدا اسلامیه کتابسرای تندیس 19000

هشتمین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته جی.کی.رولینگ

 

2 پروژه رُزی گرام سیمسیون/ مهدی نسرین مرکز 22500

داستانی درباره شخصیتی به‌نام دون که پروژه ازدواجش را با یک پرسشنامه 16 صفحه‌ای تدارک می‌بیند.

 

3 هیاهوی زمان جولیان بارنز/ پیمان خاکسار چشمه 14000 داستانی براساس زندگی دمیتری شاستاکوویچ، آهنگساز مشهور روس، و رابطه او با حکومت شوروی در دوران استالین و خروشچف
4 تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق لنا اندرشون/ سعید مقدم مرکز 12500 داستان یک عشق مخرب که روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد
5 حکومت نظامی خوسه دونوسو/ عبدالله کوثری نشر نی 30000 روایتی از زندگی «مانونگو ورا» خواننده‌ انقلابی شیلیایی
6 یادداشت‌های شیطان لیانید آندر‌ی‌یف/ حمیدرضا آتش‌برآب انتشارات علمی-فرهنگی 18000 داستان روسی
7 چنین پسران دلیری پاتریک مودیانو/ مهسا ابهری فرهنگ آرش 18000 روایت داستانی تجربه مفاهیمی مثل زندگی، شجاعت و ...  را از دید پسران یک شبانه‌روزی دهه شصت میلادی
8 حکایت زمستانی ویلیام شکسپیر/ فواد نظیری ثالث 18500 نمایشنامه‌ای از شکسپیر
9 کاخ نیرنگ سعید پورصمیمی ثالث 16500 داستان ایرانی
10 سر کلاس با کیارستمی پال کرونین ثالث 15000 ثبت کارگاهی یک هفته‌ای و گفت‌وشنودهای میان شاگرد و آموزگار

 

کد خبر : ۴۰۶۶۶۷