خبرگزاری کار ایران

شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما خواستار شد؛

شیوه برگزاری جشن خانه سینما دائمی شود

شورای عالی تهیه‌کنندگان از مدیرعامل خانه سینما خواست تا جشن سینمای ایران از روال سالیانه خارج و شکلی دائمی با آیین‌نامه و داوری دائمی بگیرد.

 به گزارش ایلنا، «سیدغلامرضا موسوی»، دبیر هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با اعلام خبر این خبر افزود:در آخرین نشست هیات رئیسه ابتدا نحوه‌ی داوری و شیوه انتخاب نامزدهای بهترین فیلم توسط داوران شورای عالی و دیگر نامزدها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هیات رئیسه ضمن برشمردن نقاط قوت این شیوه داوری، نقطه ضعف‌های آن را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد : در مجموع با تشکر از برگزارکنندگان جشن، به خاطر شکل‌گیری دائمی جشن و روش‌های ماندگار و فرار از روزمرگی و رفتارهای ویژه  هر سال، از منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما خواست تا با توجه به تجربه، درایت و شناختی که طی سال‌ها از جشن سینمای ایران دارد، اقدامات خود را برای دستیابی به شیوه‌ای دائمی که هر سال دچار تغییرات نشود، آغاز کند.

هیات رئیسه شورای عالی همچنین از مدیرعامل خانه سینما خواست تا با تدبیر در آئین‌نامه جشن برای داوران دائمی، فکری اساسی شود و اینکه این داوران فارغ از نمایندگی اصناف و براساس معیارهایی قابل قبول انتخاب و هر سال به این گروه اضافه شوند.                                                                                    منوچهر شاهسواری نیز توضیح داد که پس از انتخاب به عنوان مدیر عامل، اقداماتی را برای دست‌یابی به ویژگی‌های برگزاری دائمی جشن سینمای ایران آغاز کرده است و امیدوار است که به‌زودی زود، اولین دستاوردهای آن را رونمایی کند.

هیات اجرایی نیز از اقدامات مدیر عامل حمایت و از شروع دائمی سازی جشن توسط وی،تقدیر و تشکر کرد.

موسوی افزود: در ادامه جلسه بحث پالایش نهایی اعضای چهار تشکل عضو شورایعالی یعنی کانون تهیه‌کنندگان،جامعه صنفی،انجمن تهیه‌کننده/کارگردانان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.                  

هیات اجرائی از روسای تشکل‌ها خواست تا لیست نهائی اعضای خود را برای طرح در نشست کمیته حقوقی و عضویت به شورایعالی ارسال کنند. هیات اجرائی مصوب کرده است که با توجه به «نظام‌نامه تهیه کنندگی سینمای ایران » برای همسان سازی اعضاء چهار تشکل،اقدام لازم انجام شود.                                                                            

موسوی توضیح داد: در زمانی که چهار تشکل تهیه‌کنندگی جدا از هم فعال بودند،هر کدام با معیارها و ضوابط ویژه خود اقدام به عضوگیری می‌کردند،اکنون کلیه تشکل‌ها باید اعضایشان شرایط تعریف شده در «نظام‌نامه تهیه کنندگی سینمای ایران » را داشته باشند.طبیعتاً احتمال دارد که برخی از اعضای چهار تشکل بدلیل نداشتن شرایط  عام تعیین شده توسط  «نظام‌نامه تهیه‌کنندگی» شامل سلب عضویت شوند.                                                              

او ادامه داد: بر اساس همین نظام‌نامه از این پس عضوگیری توسط تشکل‌های زیر مجموعه شورایعالی باید به تصویب کمیته حقوقی و عضویت (که علاوه بر روسای تشکل‌ها یا نماینده آنان بازرس شورایعالی هم عضو آن است) برسد.      

وی اضافه کرد: با توجه به انتخاب عبدالله اسفندیاری بازرس قبلی شورایعالی به بازرسی خانه سینما، در اولین نشست شورایعالی که در نخستین دوشنبه مهرماه برگزار خواهد شد، بازرس جدید  شورایعالی انتخاب خواهد شد.

دبیر هیات رئیسه اضافه کرد: بحث بعدی به فروش سینماها و گزارش علیرضا داودنژاد از نشستی که به همین منظور برگزار شده بود، اختصاص یافت. بر اساس این گزارش از 404 پرده سینما در کشور که در 206 سالن تجمیع شده‌اند، 94 پرده سالن سینما 93 درصد فروش کل سینمای ایران را به خود اختصاص داده است و 310 پرده سالن سینما فقط هفت در صد فروش را شامل می‌شوند و توضیح  داده بود که 70 درصد 93 درصد فروش در تهران و فقط 30 درصد آن در شهرستانها اتفاق می‌افتد.

وی ضمن سئوال برانگیز دانستن این نسبت فروش‌ها خواستار تحقیق میدانی برای دست‌یابی به چرائی این اتفاق شد. چرا که با این اطلاعات برخی سالن‌ها حتی هزینه آب و برق خود را تامین نمی‌کنند. با این شرایط ، ادامه کار برخی سینماها و ارائه گزارش فروش واقعی به‌نظر شبهه برانگیز است.

در ادامه دیگر اعضای شورا پس از بحث و گفت‌وگو مقرر داشتند که یک جلسه ویژه به این امر اختصاص یابد و موضوع تا رسیدن به نتیجه ادامه پیدا کند.                                                                                                             

موسوی افزود: چند شرکت ویدئو رسانه و بخصوص یکی از فعالان آنها ، بدون مجوز و قرار داد فیلم‌های اعضا را به شرکتهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات سینمایی فروخته بودند که از نظر برخی از حقوقدانان فروش مال غیر ، سرقت تلقی می‌شود. موضوع به معاون سازمان سینمایی ارجاع و متاسفانه به دلایلی که بر ما مشهود نیست اقدام لازم صورت نگرفت.به همین جهت مقرر شد که از طریق وکیل خانه سینما ، موضوع شکایت تا مجازات سارق فروشنده فیلمها ، ادامه پیدا کند.                 

منوچهر شاهسواری که یکی از نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان در سیستم نمایش V.O.D است، به عنوان حافظ حقوق تهیه‌کنندگان اعلام کرد که تا به نتیجه رسیدن موضوع، مشکل را پیگیری خواهد کرد.                                     

هیات رئیسه همچنین دبیر شورا را موظف ساخت تا در صورت لزوم برای احقاق حقوق همکاران تهیه‌کنندگان وکیل استخدام کند.                                                                                                                                               

در ادامه جلسه، گزارشی از کاهش تخلفات سینماها توسط سید ضیاء هاشمی - رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و مسئول کمیته بازرسی - ارائه شد. وی اعلام کرد که در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته هیچگونه تخلفی توسط سینماها صورت نگرفته و کارت زرد سینماها به عنوان تشویق کاهش یافته است.                                                                             

هیات رئیسه شورای عالی از زحمات سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته بازرسی شورای صنفی نمایش و اقدامات وی برای کاهش تخلفات سپاسگزاری کرد و به وی اطمینان داد که در همه‌ی موارد پشتیبان وی خواهد بود و زحمات او را پاس می‌دارند.  

آخرین دستور جلسه به برخی سالن‌های سینما اختصاص داشت که پس از پُر شدن صندلی‌های پلان سینما ، وقتی صندلی به سالن اضافه می‌کنند، سهم تهیه‌کنندگان را منظور نمی‌کنند، مقرر شد در این زمینه اقدامات لازم معمول گردد.     

 در این نشست هیات رئیسه منوچهر شاهسواری،سید ضیاء هاشمی،کامران قدکچیان،محمد بانکی،علیرضا داودنژاد،مهرداد فرید،سید مسعود اطیابی ، علی آشتیانی‌پور و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.

کد خبر : ۴۰۷۰۱۷