خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

«ایستاده در غبار» برای اسکار مناسب‌تر است/تلویزیون تیزر همه فیلم‌های سینمایی را پخش می‌کند

علی جنتی با بیان اینکه صداوسیما می‌تواند فیلم‌هایی که دوست دارد را بیشتر پخش کند، گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با صداوسیما این کار در حال انجام شدن است و دیگر بهانه‌ای هم برای افرادی که می‌گویند صداوسیما تیزر فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد در میان فیلم‌های انتخابی اسکار مانند ایستاده درغبار و بادیگارد؛ «ایستاده در غبار» را گزینه خوبی برای این انتخاب می‌داند، گفت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که فیلم‌های ارزشی‌تر برای جشنواره‌های بین‌المللی ارسال شوند اما در اصل، سازوکاری برای انتخاب فیلم‌ها وجود دارد که باید اعتبار فیلم‌ها از لحاظ فنی و محتوایی ارزیابی شود و این‌طور نیست که وزارت ارشاد در این روند دخالت کند اما فیلم «ایستاده در غبار» از لحاظ فنی و حرفه‌ای ارزنده است و می‌تواند برای ارسال به اسکار، گزینه خوبی باشد.

جنتی درباره پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان مانند شبکه جم خاطرنشان کرد: در این زمینه بارها با مقامات قضایی به تفصیل صحبت کرده‌ایم. کاملا برایمان مشخص است که برخی خودشان فیلم‌ها را برای این شبکه‌ها ارسال نکردند اما مواردی هم وجود دارد که به خواست خودشان با پرداخت هزینه با به صورت رایگان تیزر فیلم‌هایشان را در اختیار این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه بارها به افرادی که به اختیار خودشان تیزر فیلم‌شان را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌دهند تذکر داده‌ایم، گفت: ما به آن‌ها اعلام کرده‌ایم این کار خلاف قانون است. مواردی هم که می‌گویند این کار را انجام نداده‌اند شکایت ثبت کنند؛ چراکه از این طریق شکایت‌شان در سطح بین‌المللی پیگیری می‌شود.

او درباره پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از صداوسیما توضیح داد: با صداوسیما مذاکراتی انجام داده‌ایم که فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز دریافت می‌کنند قابلیت پخش شدن دارند و می‌توانند از آن‌ها طبق تعرفه پول بگیرند و برای پخش تیزرها گزینش نکنند.

جنتی با بیان اینکه صداوسیما می‌تواند فیلم‌هایی که دوست دارد را بیشتر پخش کند، گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با صداوسیما این کار در حال انجام شدن است و دیگر بهانه‌ای هم برای افرادی که می‌گویند صداوسیما تیزر فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند باقی نمی‌ماند.

وزیر ارشاد درباره پورتال جامع قرآنی نیز گفت: این پورتال در حال انجام است در حال بررسی تمامی مراحل مراجعات به این پورتال هستیم و امیدواریم به زودی آماده بهره‌برداری شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلاتی در وزارت ارشاد برای استفاده آزادانه و بیان اپلی‌کیشن‌ها و نرم‌افزارهای تولید‌داخلی در فضای رسانه‌هایی مانند صداوسیما گرفته شده یا نه، افزود: آنچه در رابطه با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مطرح می‌شود بخشی از آن مربوط به محتوا است که وزارت ارشاد مسئولیت آن را برعهده دارد و بخشی دیگر مسائل فنی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول آن است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه صنعتی شریف در حال فعالیت هستند تا بتوانند مشابه زیرساخت‌های خارجی را در داخل کشور ایجاد کنند و در بحث‌ محتوای آن هم باید همه دستگاه‌هایی که مرتبط با آن هستند باید تولید محتوا کرده تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم این اتفاق در حال انجام است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وزیر ارشاد ادامه داد: مشکل ما این است که در ابتدا باید یک پلت‌فرم در داخل کشور ایجاد کنیم و براساس آن این شبکه‌ها ایجاد شود و بتوانیم پس از آن تولید محتوا کنیم. یکی از دلایلی که بسیاری از نرم‌افزارهای تولید داخل کشور با مخاطب کمی مواجه هستند این است که زیرساخت‌های ما با مشکل روبرو است و زیرساخت‌ها پاسخ‌گو نیست یعنی وقتی کاربر به 500 هزار نفر می‌رسد سیستم به قول معروف هنگ می‌کند و دیگر نمی‌تواند ادامه دهد. ما باید در ابتدا زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم این کاری است که زمان می‌برد اما شروع شده است و با جدیت دنبال می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که باتوجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چقدر می‌توانیم تولیدمحتوا داشته باشیم، گفت: مرحله اول شبکه ملی اطلاعات به تازگی شروع بکار کرده و فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و کار بسیار گسترده‌ای باید انجام شود اما این شبکه یک فضای ایمن برای کشور ایجاد می‌کند و اطلاعاتی که بایستی درداخل کشور بماند در دست دیگران نمی‌افتد.

جنتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز قانون کپی‌رایت به خوبی رعایت نمی‌شود و تولید کننده داخلی رغبت نمی‌کند تا تولید محتوا داشته باشد؛ در این زمینه چه فکری شده است، گفت: ما در زمینه کپی‌رایت قوانینی از گذشته داشتیم و چند هزار اثر در وزارت ارشاد ثبت شده است و از حقوق آن‌ها دفاع می‌شود. ولی با توجه به تحولاتی که در حوزه رسانه‌های دیجیتال رخ‌داده باید در این قانون تجدیدنظر شود. لایحه‌ای بعد از مدت‌ها تلاش به مجلس گذشته ارائه شده و الان در این مجلس نیز در دستور کار است و اگر به صورت قانون درآید و ابلاغ شود بستر و زمینه خوبی برای دفاع از مالکیت معنوی افراد در حوزه مکتوب و در حوزه دیجیتال می‌باشد.

او درباره انتشار برخی فیلم‌های جم در سوپرمارکت‌ها گفت: عرضه این فیلم‌ها از این موارد تخلف است مانند بقیه موارد قاچاق که در حال حاضر وجود دارد و اگر ما اطلاع پیدا کنیم باید به دستگاه‌های ذیربط مانند نیروی انتظامی اطلاع دهیم تا برخورد کنند.

جنتی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند کالاهای مفید ایرادی برای وارد شدن به کشور ندارد اما کالایی که ما در داخل کشور قدرت تولید آن را داریم؛ اگر به صورت قاچاق وارد شود؛ باید آن را آتش زد و از بین برد. وقتی قاچاق در موضوع محتوا باشد؛ اهمیت آن چندین برابر می‌شود چراکه با ذهن و فکر و اندیشه افراد روبرو است بنابراین این مسئله هم مصداق کالای قاچاق محسوب می‌شود و باید با آن برخورد شود.

او درباره حمایت از افرادی که نوشت‌افزارهای داخلی تولید می‌کنند، گفت: در گذشته نوشت‌افزارهایی از چین و برخی دیگر کشورها وارد کشور می‌شد و حتی پشت جلد دفاتر از تصاویر نامناسبی استفاده شده بود اما در حال حاضر ما تا جایی که بتوانیم از تولیدکننده‌های داخلی حمایت می‌کنیم البته وزارت آموزش و پرورش نیز چارچوب‌هایی دارد تا در این زمینه از تولیدات داخلی بیشتر حمایت شود.

کد خبر : ۴۰۸۱۷۵