خبرگزاری کار ایران

پایان کارگاه آموزشی سازماندهی و تجمیع اطلاعات‌

اختتامیه کارگاه آموزشی سازماندهی و تجمیع اطلاعات با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کارگاه آموزشی سازماندهی و تجمیع اطلاعات،‌ 17 شهریور ماه طی مراسمی با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور پس از دو روز به کار خود خاتمه داد.

این کارگاه توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و اداره‌کل امور کتابخانه‌ها، با هدف دسترسی آسان کاربران، امکان تحلیل‌های آماری و همچنین یکپارچه‌سازی اطلاعات در نرم‌افزار سامان برگزار شد.

وضعیت داده‌های کتابشناسی موجود در نرم‌افزار سامان حاکی از وجود 35 میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور است؛ از این میان حدود 2 میلیون رکورد در سامانه مدیریت، ورود اطلاعات شده است؛ که براساس برآوردهای اولیه دو سوم رکوردهای موجود در نرم افزار تکراری هستند؛ همچنین در حال حاضر آماری واقعی از موجودی منابع در کتابخانه‌های عمومی و تعداد رکوردهای وارد شده در نرم‌افزار در دسترس نیست؛ وجود رکوردهای تکراری در سیستم علاوه بر اینکه منجر به ایجاد آمار و گزارشاتی نادرست و غیرقابل اعتماد می شود،‌ در فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات نیز اختلال ایجاد خواهد کرد. از اینرو، با توجه به تاکید دبیرکل نهاد مبنی بر احصاء آمار میزان امانت کتاب‌های ناشران از سامانه مدیریت و در راستای بهبود فرایند مجموعه‌سازی و عملکرد مربوط به ذخیره و بازیابی اطلاعات و همچنین تولید فهرستگان عمومی و یکپارچه کشور، اقدامات لازم برای برگزاری کارگاه سازماندهی و تجمیع اطلاعات به منظور تسریع در فرایند تجمیع و اصلاح داده‌ها با استفاده از نیروهای مجرب سطح کشور انجام شد.

کارگاه مذکور طی دو روز با حضور 30 تن از فهرست‌نویسان برتر کشور و با تفکیک بخش‌های نظری و عملی به مباحثی همچون اصول و مبانی فهرست‌نویسی، استانداردهای فهرست‌نویسی، ابزارها و روش‌ها براساس نرم‌افزار سامان؛ اصول و مبانی رده‌بندی دیویی، ابزارها و روش‌ها در نرم‌افزار سامان و آشنایی نظری با تجمیع رکوردهای تکراری و زائد و امکانات موجود در نرم‌افزار سامان پرداخت. در اختتامیه این دوره آموزشی لوح تقدیر هر یک از شرکت‌کنندگان دوره از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به آنان اهدا شد.

کد خبر : ۴۰۹۵۸۰