خبرگزاری کار ایران

در ایران هنرمندان گفتگو نمی‌کنند/نیم قرن بدون نتیجه گذشت

حسین پاکدل می‌گوید: امیدوارم روزی زیبایی‌ها در میادین و دیوارهای شهرتکثیر شود و باعث شود مردم با هنرمندان به‌نامی که آثار زیبایی خلق می‌کنند؛ آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرمندان ایرانی معتقدند هنر نوگرای ایران اگرچه از مدرنیسم غربی الگو گرفته اما ماهیتا با آن فرق دارد. در واقع هر گرایش نو و واکنش در برابر آن در متن زندگی فرهنگی ایرانیان و تناقض‌های خود معنا پیدا می‌کند.

هنرمندان نوگرای ایران برخلاف مدرنیسم‌های غربی هیچگاه به گفتگوی متقابل هنر نپرداختند، به این معنا که اگر کسی در کارش به نتیجه‌ای رسیده، دیگری نخواسته یا نتوانسته آن نتیجه را در تجربه‌ی خویش کامل کند. به همین سبب در تاریخ 50 ساله‌ی هنر نوین ایران حتی یک مکتب یا یک جریان پیوسته به وجود نیامده است.

نمایشگاه «سی مجسمه، سی مجسمه‌ساز» سعی دارد بخشی از دستاوردهای سه نسل متفاوت از مجسمه‌سازان نوگرای ایرانی را درکنار هم به نمایش بگذارد.

قدرت‌الله عاقلی درباره نمایشگاه سی مجسمه سی مجسمه‌ساز می‌گوید: در کنار کارهای حرفه‌ای خود نگاه پژوهشی نسبت به تاریخ مجسمه‌سازی ایران همیشه داشته‌ام و بخش عمده آن در سایت ایران مجسمه قرار داده شده است.

او با بیان اینکه در گذشته نیز نمایشگاهی با همین مضمون با حضور 60 هنرمند در خانه هنرمندان برگزار کردیم، خاطرنشان می‌کند: امروز نیز فرصتی با همکاری گالری ثالث پیش آمد تا بتوانیم در حد امکانات‌ گالری نگاهی داشته باشیم به آثار مجسمه‌سازی مدرن و معاصر ایران.

این مجسمه‌ساز می‌گوید: به‌طور میانگین از هر نسل ده اثر در این نمایشگاه وجود دارد و سعی داریم روندی را که نزدیک به 60 سال است در هنر مدرن ایران ارائه می‌شود، نشان دهیم. در این نمایشگاه سعی شده برای جلوگیری از فراموشی، هنرمندانی که پایه‌گذار هنر معاصر بودند را در کنار نسل میانی و نسل جوان این هنر نشان دهیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا این نمایشگاه روند تاریخی مجسمه‌سازی مدرن را نمایش‌ گذاشته است، می‌گوید: از آنجا که پژوهش علمی خاصی در این نمایشگاه صورت نگرفته تنها قصد ما یادآوری و گذری بر مجسمه‌سازی 50 سال اخیر ایران است. هنرمندانی که در این نمایشگاه براساس همکاری که از گذشته با هم داشتیم که خوش‌قول و فعال بوده‌اند؛ برای این نمایشگاه انتخاب شده است.  

حسین پاکدل که به بازدید از این نمایشگاه آمده بود؛ نیز درباره موضوع هنرهای تجسمی می‌گوید: ما با هنرهای تجسمی زندگی می‌کنیم و طبیعتا زیبایی‌شناسی را می‌توان در گالری‌ها دید.

او چنین آرزو دارد: امیدوارم روزی این زیبایی‌شناسی‌ها در سطح شهر، میادین، دیوارهای شهر تکثیر شود و باعث شود تا مردم با هنرمندان به نامی که آثار زیبایی خلق می‌کنند آشنا شوند.

این هنرمند با بیان اینکه این‌ روزها هنر در گالری‌ها خلاصه شده، معتقد است: متاسفانه آثار نازیبایی را در سطح شهر می‌بینیم و مجسمه‌هایی که از لحاظ زیبایی‌شناسی نمونه هستند از سطح شهر ناپدید می‌شود همچنین نقاشی‌های دیواری در شهر می‌تواند بسیار زیبا باشد چراکه ما هنرمندان صاحب‌نامی در این زمینه داریم.

پاکدل با تاکید به اینکه این آثار باعث می‌شود چشم ما به دیدن زیبایی عادت کند، می‌گوید: هنرهای تجسمی آدمی را به رنگ‌اندیشی وامی‌دارد.

او گالری‌ها را یکی از مجاری معرفی هنرمندان به جامعه دانسته و می‌افزاید: اگر هنرمندان را می‌شناسیم از طریق حضور آن‌ها در گالری‌هاست چراکه باعث می‌شود با هنرمندان درباره آثارشان گفتگو شده همچنین آثارشان به نقد گذاشته شود و هر کدام از این‌ها منشا تحولات فکری است.

نمایشگاه سی مجسمه سی مجسمه ساز تا 30 شهریورماه در گالری ثالث به آدرس خیابان کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر شماره 148 میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر : ۴۰۹۵۸۷