خبرگزاری کار ایران

نمایشگاهی در تکریم «بهمن محصص»+عکس

مرتضی خسروی با بیان اینکه پس از تماشای اثری از بهمن محصص بسیار تحت تاثیر قرار گرفته؛ گفت: اثر «طبیعت بی‌جان» تا مدت‌ها مرا سیراب کرده بود و معتقدم محصص بهترین و مهمترین نقاش ایرانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی خسروی باتوجه به اینکه پژوهش‌های سازمان‌ یافته‌‌‌ی سبکی روی هنرمندان بزرگی همچون بهمن محصص دارد؛ در این پژوهش‌ها مجموعه پرتره‌هایی در تکریم این هنرمندان به نمایش می‌گذارد.

خسروی ضمن ادای دین به هنرمند ستوده‌اش،  محدوده‌های سنت پرتره‌نگاری را در نمایشگاهی با عنوان «صورت گریز» به تجربه گذاشته است.

او با بیان اینکه سالهاست روی آثار بسیاری از هنرمندان مورد علاقه‌اش مطالعه می‌کند، اظهارکرد: تحت تأثیر آثار این هنرمندان تابلوهایی بوجود آوردم. بعد از مدتی تصمیم گرفتم روی پرتره هنرمندان مورد علاقه‌ام کار کنم و مجموعه ای از این دست نمایش گذارم.

این هنرمند افزود: کار را با محصص آغاز کردم و گمان می‌کردم بتوانم در 1 یا 2 پرتره به نتیجه مطلوب برسم، اما هر چقدر پیش میرفتم در نظرم مانند توقف بود، تصویری که می‌خواستم شکار نمی‌شد. هر قطعه را که به پایان می‌رساندم احساس می‌کردم باید گونه‌ای دیگر اجرا شود.

خسروی با اشاره به دوران دانشجویی‌اش گفت: اوایل دوره دانشجویی‌ایم از موزه پاسارگاد دیدن کردم، یک تابلو کوچک با عنوان «طبیعت بیجان» از محصص در آنجا بودکه مرا شگفت زده کرد، چنان تحت تاثیر قرار گرفتم که مدت بسیار طولانی مرا سیراب کرده بود. همانجا بود که گمان کردم به زعم من محصص بهترین و مهمترین نقاش ایرانی است و تا امروز هم این عقیده پابرجاست و به نظرم محصص در کنار منوچهر یکتایی و محسن وزیری مقدم از بهترین‌ها هستند.

او با بیان اینکه زمان کمی را برای اجرای طرح‌ها می‌گذاشته، ادامه داد: اجرای کارها خیلی زمان بر نبود و بیشتر زمان صرف چگونگی اجرا و انتخاب حالت چهره می‌شد.

این هنرمند پژوهشگر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه چیزی در آثار محصص شما را جذب کرده بود، تصریح کرد: فضاسازی و اتمسفر آثار محصص بسیار مرا مجذوب خود می‌کرد همچنین قرار گیری سوژه در موقعیت خاص از دیگر مواردی بود که من را غرق در آثار محصص می‌کرد البته یک جور تنهایی در آثار محصص دیده می‌شود که برایم بسیار جذابیت داشت.

خسروی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قصد دارید پرتره هنرمندان دیگر را نیز طراحی کنید؟ خاطر نشان کرد: بله، ممکن است، با مطالعه بیشتر روی آثار و شخصیت برخی از هنرمندان مورد علاقه ام تعدادی پرتره از آنان را نیز به تصویر کشم.

این نمایشگاه تا 23 شهریور در گالری ایران‌شهر به آدرس؛ خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی) خیابان سپند پلاک ٦٩ میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر : ۴۱۰۰۹۵