خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کنسرت گروه موسیقی کامرستی دلااسکالا مطرح شد؛

احتمال اجرای اپرای ایتالیایی در تالار وحدت

نشست خبری کنسرت گروه موسیقی کامرستی دلااسکالا؛ امروز سه‌شنبه 23 شهریور؛ با حضور علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، مائورو کانچادری (سفیر ایتالیا در تهران) و چرکی (رایزن فرهنگی ایتالیا) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی با مروری بر روابط فرهنگی کشور ایران و ایتالیا اظهار کرد: رابطه میان ایتالیا و ایران بسیار خوب و مثبت بوده و برنامه‌های مفصلی در ماه گذشته تحت عنوان ارکستر جوانان جهان با محوریت ایتالیا در تهران داشته‌ایم.

او با بیان اینکه ایتالیا پس از برجام از کشورهای پیشرو و پیش‌قدم در برقراری روابط با ایران بوده، گفت:‌ این روابط به ویژه در حوزه فرهنگی و هنری بسیار عمیق و گسترده بوده و پیش‌بینی‌ها و تصمیمات جدیدی نیز در این باره اتخاذ شده ازجمله اینکه امیدواریم بتوانیم اپرایی از ایتالیا در تالار وحدت اجرا کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اینکه ارکستر مجلسی اسکالا در کشور ایتالیا و در شهر میلان جایگاه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: این ارکستر مجلسی در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه‌های ویژه‌ای داشته و جوایز نفیسی در فستیوال‌های مختلف کسب کرده است.

صفی‌پور با اشاره به اهداف حضور این ارکستر در ایران گفت: حضور ارکستر مجلسی اسکالا باعث گسترش روابط فرهنگی دو کشور می‌شود. همچنین قصد داریم مسترکلاسی با حضور نوازندگان ایرانی و اعضای این گروه برگزار کنیم و امیدواریم این حضور بتواند به ارتباط میان دو کشور کمک کند.

او در پایان گفت: حضور ارکستر مجلسی اسکالا به علاقمندان موسیقی کمک می‌کند با موسیقی ایتالیا آشنا شده و روابط خوبی بین دو کشور در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی نیز برقرار شود.

در ادامه کانچادری (سفیر ایتالیا در ایران) با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنیگ ایران و ایتالیا نقطه عطفی در روابط بین دو کشور است، گفت: در پی سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران زمینه‌های گسترده‌ای برای پیشرفت روابط در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایجاد شده است.

او ادامه داد: اتفاقی نیست که بحث فرهنگی در ابتدا مطرح شده چراکه تفاهم فرهنگی بین ایران و ایتالیا باعث می‌شود در بسیاری از مسائل نیز تفاهم ایجاد شود. پیشنیه سه هزار ساله درک مشترک و گفت‌وگو میان دو کشور وجود دارد و این دیالوگ کمک می‌کند تا دو کشور بتوانند با دیگر کشورها نیز ارتباط ایجاد کنند.

سفیر ایتالیا در ایران با بیان اینکه ایتالیا و ایران دو حلقه از زنجیره ارتباطی میان کشورهای مختلف جهان هستند، گفت: این دو کشور از نقطه نظر فرهنگی و زبانی، ارتباطات قوی‌ای باهم دارند و شناخت دو کشور باعث شناخت کشورهای دیگر نیز می‌شود چراکه این دو حلقه می‌توانند باعث شوند تا دیگر کشورها نیز درک و فهم بهتری نسبت به ایران و ایتالیا داشته باشند.

کانچادری افزود: وقتی ایتالیا و ایران باهم ملاقات می‌کنند ارتباطات سهل و آسانی باهم برقرار می‌کنند و در جایی که نتوانند از طریق دیالوگ باهم رابطه داشته باشند احساسات و عواطف مشترک میان دو کشور باعث ایجاد این ارتباط می‌شود.

او با تاکید بر اینکه نخست‌وزیر ایتالیا به مباحث فرهنگی میان دو کشور اهمیت فراوانی می‌دهد،‌ گفت: در همین رابطه موسیقی از ساده‌ترین ابزار برقراری ارتباط است چراکه موسیقی نیاز به ترجمه ندارد. از طریق گوش دادن به موسیقی ملل مختلف می‌توان به عواطف و روحیات آنها همچنین اسطوره‌هایی که از طریق موسیقی بیان می‌کنند، پی ببریم.

سفیر ایتالیا با بیان اینکه موسیقی برای من که دیپلمات هستم اولین راه ارتباطی بود، گفت: از طریق گوش دادن به موسیقی توانستم با روحیات ایرانیان آشنا شوم از همین رو سفارت ایتالیا اولین مکانی که تصمیم گرفت در آنجا حاضر شود؛ بنیاد رودکی بود. ما در آنجا با دوستانی آشنا شدیم که به اندازه ما علاقمند به برقراری ارتباط بودند از همین رو سعی داریم با کمک یکدیگر دو برچسب معتبر را به روبط و همکاری‌های دو کشور بزنیم.

او ادامه داد: ما اسم بنیاد رودکی را در کنار نام اسکالا قرار می‌دهیم و این افتخاری برای ما است البته کار به اینجا ختم نمی‌شود و در جلسه‌ای که با آقای صفی‌پور داشتیم برنامه‌های جدید کاری پیشنهاد شد.

در ادامه چرکی (رایزن فرهنگی ایتالیا) با بیان اینکه حضور ارکستر مجلسی اسکالا در ادامه رابطه فرهنگی موسیقیایی بین ما و بنیاد رودکی‌ست، اظهار کرد: ما در گذشته سه شب موسیقی در تالار وحدت برگزار کردیم و گروه ارکستر موسیقی جوانان ایتالیا به همراه ارکستر سمفونیک ایران توانست به اجرای برنامه بپردازد. البته این بار برنامه محدودتر است اما قطعا از کیفیت بالاتری برخوردار است.

او ادامه داد: تئاتر اسکالا معتبرترین سازمان موسیقیایی ایتالیا و شاید در کل جهان است در این برنامه ارکستر مجازی اسکالا با تعداد افراد کمتری در اجرای اول خود حضور دارند و مخاطبان با موسیقی ایتالیا و به طور خاص با موسیقی زهی ایتالیا آشنا می‌شوند.

او با بیان اینکه این سه آهنگ‌ساز از بی‌نظیرترین آهنگ‌سازان ایتالیایی هستند، گفت: در ابتدای ارکستر مجلسی اسکالا از قطعاتی از ویوالدی نواخته خواهد شد که واقعیت موسیقی ونیز را در اوایل قرن 18 ایتالیا را بیان می‌کند.

در ادامه نیز ویلونیست انتزاعی نیکولو پگلینی قطعاتی را می‌نوازد این قطعات از جوزف وردی که سمبل موسیقیدانان جهان و همچنین اسطوره موسیقی ایتالیا است الهام گرفته شده است.

او ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم بهترین‌ها را از موسیقی کشورمان به مخاطبان ایرانی تقدیم کنیم. خط و مشی و سیاستگزاری‌های در خارج از ایتالیا این است که همکاری‌ نزدیکی با ارگان‌های فرهنگی در کشورهای مختلف داشته باشیم. ما می‌دانیم سطح حرفه‌ای موسیقیدانان ایرانی چقدر بالاست و همچنین سطح کیفیت موسیقی بنیاد رودکی بسیار زیاد است از همین رو تصمیم گرفتیم مسترکلاسی توسط فرانچسکو مرانا برای موسیقیدانانی که از طرف بنیاد رودکی معرفی شده‌اند؛ اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه در پی سفر شهردار میلان به تهران و ملاقات او با شهردار تهران برنامه‌های  همکاری‌هایی بین دو شهر در قالب فعالیت‌های فرهنگی مشخص شد، ادامه داد: با تغییر پیزاپیا شهردار جدید میلان نیز ادامه همکاری‌های قبلی را در برنامه‌های خود دارد. کار ما به همین رویداد ختم نمی‌شود بلکه برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت که در پی ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.

او افزود: یکی از این برنامه‌ها اجرای کنسرتی به نفع زلزله‌زدگان ایتالیا خواهد بود که این برنامه توسط نگین افروز پیانیست ایرانی برگزار خواهد شد. همچنین یک گروه موسیقی ایتالیایی در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت.

او در پایان با بیان اینکه اگرچه هنرمندان و موزیسین‌ها در روی صحنه کار خود را انجام می‌دهند، گفت: نباید دور از نظر داشت که اگر تالارهای فرهخنگی به کار خود ادامه می‌دهند که در پشت صحنه حضور دارند از همین رو سعی داریم دوره‌های تخصصی برای این افراد فنی برگزار کنیم.

کد خبر : ۴۱۰۳۶۹